Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv av chefen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Wikuey

Aktiv medlem
Häromdagen tog jag lite bilder vid min chefs sommarstuga. Han fick bilderna och till min snopenhet sade han att han som tack ville köpa mig ett nytt objektiv. Mycket välkomnande förslag tyckte jag. :) 5000 kronor fick jag till mitt förfogande. Dessa pengar tänker jag använda till ett nytt objektiv. Just nu har jag ett AF-S NIKKOR 18-105, och jag är med detta mycket nöjd och hade egentligen inte tänkt att köpa ett nytt. Jag tar mestadels naturfoton; ibland heltäckande landskap, men också på träd, vatten och icke heltäckande landskapsbilder, och då mest vid skymning och gryning. Så vad ska jag köpa för nytt objektiv? Tankarna går åt att sälja det gamla och köpa ett nytt, bättre med liknande brännvidd eftersom jag är är tämligen nöjd. Porträtt är kanske också något jag i framtiden kommer fota en del. Budgeten är 5000 kronor, men det är ok om det går något över eftersom jag kanske säljer det gamla. Kameran det skall sitta på är en Nikon D5100. Vad hade ni inhandlat om ni vore mig?
 
Jag hade kanske skaffat mig några fasta. 35mm och 50mm kanske. Hur låter det? Bra mycket trevligare ljusstyrka samtidigt som du kan behålla zoomen som "walk around".
 
Det vet jag inte vad det är för objektiv

Till naturfoto så är ett vidvinkel trevligt tex 12-24/4 Tokina tror jag kan ligga i budgeten. Alternativet är Sigma 10-20/4-5.6

Makro är alltid trevilgt bland det bästa är 105/2.8 men du kanske kan nöja dig med ett 85/3.5 eller 60/2.8 eller Tamron 90/2.8

Sedan så finns 35/1.8 en sådan bör du skaffa men den är såpass billig så den är dumt att ta som gåva

Om du är intressar av fåglar så ett Nikkor 70-300VR

Men är det inte fåglar så hade jag titta på vidvinkel eller makro
 
Henrik: De två objektiven du länkar till är inget vidare för dig. Det första och möjligen båda saknar inbyggd autofokusmotor så du får bara manuell fokus med din kamera och det andra har ersatts av en ny variant med bildstabilisering eftersom det inte var särskilt bra.

För övrigt är båda rätt gamla och inte särskilt bra objektiv som inte skulle bli någon särskild uppgradering för dig jämfört med ditt 18-105, särskilt inte för pengarna de kostar.

Om jag var som du skulle jag satsa på ett Nikon 60/2,8 micro

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni60micro

Riktigt skarpt och fint.
 
Men hallå!!! Varför skulle han köpa ett gammalt oskarpt 24-85 utan AF-motor till sin 5100? Och den 24-120 du tipsar om i nästa inlägg är väl också ett av Nikons sämsta objektiv. Hur tänker du?

Inlägget du citerar och inlägget efter är skrivet av TS så....Hallå själv på dig :).

Ang. objektiv till Nikon kan jag inte hjälpa dig med för jag kör Sony Alpha själv men ett tips. köp INGET som kan gå sönder fr Pixmania.

M V H Peter
 
Men hallå!!! Varför skulle han köpa ett gammalt oskarpt 24-85 utan AF-motor till sin 5100? Och den 24-120 du tipsar om i nästa inlägg är väl också ett av Nikons sämsta objektiv. Hur tänker du?

Haha, jag själv som vill diskutera objektiv! Men nu har jag fått åsikter om dessa och de verkar ju inget vidare. :)

Du tar emot 5000 svart av chefen bara sådär?

Haha, skärp dig!
 
Behåll Nikon 18-105mm, komplettera med t ex Nikon AF-S 35/1.8, Nikon AF-S 50/1.8, Nikon AF-S 40mm Macro. Om porträtt är det som du tänkt satsa på är det bäst att välja ngn ljusstark objektiv på 50mm och mer.
 
Inlägget du citerar och inlägget efter är skrivet av TS så....Hallå själv på dig :).

Ang. objektiv till Nikon kan jag inte hjälpa dig med för jag kör Sony Alpha själv men ett tips. köp INGET som kan gå sönder fr Pixmania.

M V H Peter

Sorry, missade det. Men det var iofs. bättre det än att tipsen kom från någon som jobbade på Pixmanias överskottslager.
 
Hade jag fått välja obkektiv för 5000kr om jag hade Nikon så hade jag valt dessa 2 objektiv som bör landa på ganska exkat 5000kr för båda iaf från Cyberphoto.

Nikon AF-S 50/1,4 G
Nikon AF-S DX 35/1,8 G
 
Hade jag fått välja obkektiv för 5000kr om jag hade Nikon så hade jag valt dessa 2 objektiv som bör landa på ganska exkat 5000kr för båda iaf från Cyberphoto.

Nikon AF-S 50/1,4 G
Nikon AF-S DX 35/1,8 G

Verkar intressant. Bra vid dunkelt och svagt ljus antar jag? Tankarna går också till ett Sigma 10-20 mm f: 4-5,6. Detta objektiv och ett makro kanske? Hmm, blir att kolla runt ytterligare. Tack för alla tips, jag tar gärna emot fler.
 
Verkar intressant. Bra vid dunkelt och svagt ljus antar jag? Tankarna går också till ett Sigma 10-20 mm f: 4-5,6. Detta objektiv och ett makro kanske? Hmm, blir att kolla runt ytterligare. Tack för alla tips, jag tar gärna emot fler.

Ja precis vid dunkelt ljus är det kanon med stor bländare eller om man bara vill ha kort skärpedjup som tex vid porträtt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.