Annons

Nytt objektiv av chefen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker du den var ovanligt korkad kan du inte ha läst mycket här ;-)

Jag antar att det handlar om att chefen som privatperson ger dig som privatperson ett objektiv? Man behöver faktiskt inte vara ovän med sin chef.

Nja, storyn var väl att person B ger 5000 som ersättning för en utförd fotografering.
Chefen har egentligen i.te med saken att göra
Petter ...
 
Vad tror ni om ett Sigma 10-20 mm f: 4-5,6? Och vad är egentligen skillnaden prestationsmässigt vid samma brännvidd på ett fast objektiv typ Nikon AF-S DX 35/1,8 G och det som jag redan har?
 
När det gäller AF-S 35/1,8 jämfört med AF 35/2 är det första skillnaden mellan AF och AF-S, AF kräver att kamerahuset har inbyggd fokusmotor medan AF-S har motorn i objektivet. Om jag inte minns fel har du en D5000? Den saknar inbyggd motor och ger alltså bara manuell fokus med AF.

Sedan finns det fler skillnader, men jag antar att intresset för AF 35/2 svalnat lite :)
 
Fick hem ett AF-S 35/1,8 idag! Såg och upptäckte att det dock inte är VR på detta objektiv (hur kunde jag missa det!). Frågan är nu om jag ska behålla objektivet eller om jag ska byta det; har ju inte bildstabilisator i kameran. Vad tycker ni?
 
Det finns ju inget som ens påminner om det objektivet som har VR så du får köpa en helt annan typ av objektiv om du vill ha det.

Eftersom det är såpass jusstarkt kommer det att funka i nästan lika dåligt ljus som de bästa objektiven med VR på största bländaren. De objektiven med VR som är inom din budget klarar sig som bäst ned till samma mörker som det här.

Det enda jag kan tänka mig skulle kunna vara ett alternativ om du absolut vill ha stabilisering är Tamron 17-50/2,8 VC, men det är mer än ett steg ljussvagare, 2,8 mot 1,8, det är knappast lika skarpt och det har knappast lika snabb och framför alt inte lika tyst fokusering som det du köpte. Dessutom är det minst dubbelt så dyrt.

Testa vad du tycker om objektivet, antagligen gillar du det och om du inte gör det kan du sälja det med 2-300 kr i förlust om ett år. Det kommer garanterat aldrig att komma en stabiliserad variant av det!
 
Fick hem ett AF-S 35/1,8 idag! Såg och upptäckte att det dock inte är VR på detta objektiv (hur kunde jag missa det!). Frågan är nu om jag ska behålla objektivet eller om jag ska byta det; har ju inte bildstabilisator i kameran. Vad tycker ni?
35/1.8 är nog det mest populära Nikonobjektiv, som handlas utanför kitobjektiven. Att den saknar VR är utan betydelse. Fördelen med detta är sin skärpa och ljusstyrka så du kan säkert handhålla detta utan problem. Jag har det själv och det är toppen. Klart du ska behålla det.

VR behövs i princip inte under 100mm om det är ett ljusstarkt objektiv. Jag har 12-24/4, 35/1.8 och 60/2.8 alla utan VR. Har också 150/2.8 och 300/4 också utan VR men där skulle jag faktiskt önska jag hade det
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.