Annons

nytt kamera-inköp!! hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

farrebarre

Avslutat medlemskap
hejsan!

min nikon d70's sensor har pajat och jag tänkte att man kanske skulle ta och testa en canon kamera ... se vad den andra sidan har att erbjuda liksom :D

satt o funderade mellan 350D och 30D ... fortfarande lite osäker men det lutar åt tilfället att jag kanske satsar på en 30D.
hur ser ni på skillnaden mellan dem? från vad jag har förståt så är 30D mer avancerad o man har mer möjligheter att leka runt.

det här med så lite brus som möjligt är väldigt viktigt för mig ... vilken av dem är bättre på det här med brus? om ni anser att nikon-kameror är bättre skulle jag uppskatta om ni sa det också :)

dessutom ... hur är det med canon-objektiv till kamerorna. funkar alla objektiv till 30D och 350D?? är det canon-objektiv på det stora hela dyrare än nikon-objektiv? och kanske den dummaste frågan (förlåt för denna!) ... går det använda nikon-objektiv på canon-kameror? (man lever o lär .. eller hur?)

hjälp vore tacksamt! jättetacksamt! :)
- farid
 
Har du råd med 30D framför 350D så skulle jag utan tvekan valt den och det är inte för att den är mer avancerad, utan för att dess storlek tillåter att man använder den utan att ta fram pincetten. 350D är pytteliten och passar inte MIG för fem öre.
Därtill har 30D spotmätning, vilket jag själv använder en hel del. Den är dock inte lika snäv som på D70.

Canon har ett övertag vad gäller brus. Personligen tycker jag dock att min D70 levererar bilder med tillräckligt lågt brus på ISO1600 för att inte behöva använda ytterligare brusreducering. Viktigt om man vill ha bilder med lite brus är att exponera rätt.

Alla Canons EF- och EF-S-objektiv fungerar till 350D och 30D. Vissa lite äldre objektiv från 3:e part kan ha kompatibilitetsproblem.

Nikonobjektiv går att använda med adapter, men de måste ha bländarring och det är väldigt opraktiskt att använda dem. Man måste manuellt blända ner, både när man mäter ljuset och när man tar bilden och man får ingen autofokus. Jag skulle bara se detta som ett alternativ med väldigt dyra objektiv, eller specialobjektiv som Canon inte har någon motsvarighet till och det är inget för "spontanfotografen", utan man får låta fotograferingen ta sin tid.

Varför inte "testa" en D200? :)
Den är betydligt "mer kamera" än 30D och vädertätad. Den har ju dock lite mer brus.
 
tack för svaret! uppskattas :)

hmm .. ja i slutändan så handlar ju det mesta om pengar. kanske vore man bättre av om man bara köpte ett d70 (eller d70s) hus och satsade resten av pengarna på en fin samling objektiv istället ... ?

jag vet inte. det är så svårt att surfa runt på alla dess foto-sidor o försöka få ett hum om vad för kamera man ska satsa på. alla verkar vara bra på sitt sätt. och kanske ska man kolla in andra märken än canon o nikon ... förvirrande minst sagt ...

tacksam för svaret iaf! väldigt snällt att du tog dig tiden :)

- farid
 
Jag tycker Canon EOS 350D är ett nerköp jämfört med Nikon D70s. Personligen hade jag inte tvekat på att köpa en Nikon D200 om jag ville ha en kamera med liten sensor.
 
Tänkte föreslagit att du fortsatt med Nikon med tanke på att du redan har objektiv , men såg att det inte är ngn större objektivsamling.
I din sits skulle jag kolla på D70s/Eos 30D eller om du har råd , en D200...

Gå till närmsta bättre fotoaffär och känn på modellerna och utgå från det.
Eos 350d är med tanke på priset väldigt prisvärd, med ett batterigrepp sitter den rätt bra i handen.
Och då har du mer pengar till bättre objektiv.
Det dock en instegsmodell var vid den inte bör jämföras med dom andra uppräknade kamrerorna.
 
förlåt ... dum fråga kanske,men vad är en instegsmodell o på vilket sätt skiljer det sig från de andra modellerna som räknats upp?

tack för svaren!
 
och dessutom, en tanke som poppade upp ... jag gillar att fota med mycket kontraster, leka med skuggor. mörker, intensiva färger o allt så jag behöver en kamera som är ljuskänslig o får fina bilder där. vilken kamera tror ni passar bäst till det?
 
farrebarre skrev:
och dessutom, en tanke som poppade upp ... jag gillar att fota med mycket kontraster, leka med skuggor. mörker, intensiva färger o allt så jag behöver en kamera som är ljuskänslig o får fina bilder där. vilken kamera tror ni passar bäst till det?

Såg dina fina sv/v bilder, och om du gillar sv/v och vill ha ett större omfång så varför inte komplettera med en analog kamera. Det finns inget som går upp mot sv/v analogt, och nu kan man köpa en bra kamera billigt.
 
Hej Farid! Jag har både Canon 30D och Nikon D70 och jag tycker att du ska undvika Canon 350 om du haft en D70. Visst ger den aningen bättre bilder (med rätt objektiv) men ergonomin är betydligt sämre än på Nikon D70. Små, pilliga knappar som kommer att reta upp dig som kört D70 innan. Ska du satsa på Canon tycker jag absolut att du ska titta på 30D - den har ergonomi och funktionalitet i klass med, eller till och med snäppet bättre än D70 och dessutom får du Canons fina sensor.
Jag har haft Nikon D200 också och den är toppenfin och slår EOS 30D i handhavande och funktionalitet. Men - på höga ISO är Canon kung.

Men om du sällan plåtar på höga ISO-tal så kör på Nikon D200 tycker jag. Men glöm inte att objektiven är minst lika viktiga som kameran. Tyvärr tror jag inte att ditt Sigma-objektiv gör en Nikon D200 rättvisa så du blir antagligen tvungen att byta upp dig där. Varför inte Nikons utmärkta och billiga kitzoom 18-70. Den är nästan i proffsklass förutom ljusstyrkan.

Eller vänta på D70:s uppföljare som väl borde annonseras inom ett halvår antar jag...

Fundera ordentligt - du verkar helt klart vara en duktig fotograf och grejer man trivs med betyder ju mycket.
 
Senast ändrad:
ALF: jag har faktiskt en canon a1 som jag har ärvt från min farbror. har inte kört så mycket på den pga av att den "skrämmer" mig lite. kanske känner mig fortfarande en hel del som en novis i det analoga området :D dessutom kostar en hel del med framkallning o allt o som student har jag inte alltid råd att fota så mycket som jag vill med en analog. den digitala däremot .. den går varm nästan hela tiden.


BO: en d200 hade inte suttit fel.jag har läst mycket gott om den kameran. och jag är ganska medveten om min tragiska objektiv-samling, får skärpa mig på den delen! vet du om det finns ngn info ute om d70's uppföljare? sökte lite snabbt på nätet men lyckades inte hitta ngn info ... kanske kan man stilla fotobegäret med analogt o spara upp pengar tills den kommer?

tacksam för all hjälp!
- farid
 
Nej, tyvärr - jag vet inget om en D70-uppföljare men att den kommer är ju helt säkert. Nu har väl D70 funnits i drygt tre år och är numera Nikons äldsta digitala modell och säkerligen den som kommer att ersättas först. Men visst - Nikon har ju inte Canons utvecklingsresurser och ganska säkert arbetar man ju också på en fullsensor-Nikon.
 
Du har inte tänkt på att skaffa ett kostnadsförslag på din d70 o försöka få liv i den igen. :)
 
Nöjd med D70:ian?

I så fall hade nog jag letat upp en beggad sådan i hyfsat skick och sedan satsat pengarna på gluggar!

En shysst glugg extra ger mer än ett bättre kamerahus.

Mvh

Martin
 
visst har jag tänkt den tanken :) jag har stortrivts med min nikon (älskar greppet på den ... är en sån sucker :D). och jag försöker göra så gott jag kan med det objektiv jag har.det enda jag kan klaga på är att mina konsert-bilder (utan blixt) inte blivit så bra som jag hoppas men det ligger nog snarare hos mitt objektiv än kameran.

samtidigt är det ju alltid kul att se vart nya grejer kan ta dig. kanske är jag för mycket av en prylnörd i vissa fall. vill ha ngt nytt att pilla på och utforska :) det vettigaste och låter ju faktiskt i att reparera/köpa kameran o satsa på nya gluggar.

drömmen vore att kunna köpa ngt nytt o ändå ha pengar till nya gluggar. men det är kanske därför de kallas drömmar :)

tack för svaren
- farid
 
Beggat är super!

Man kan provköpa en pryl ena veckan och ofta sälja för samma peng veckan efter :)

mvh

Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.