Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt Canonobjektiv? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Damoor skrev:
Tokina 100/2,8 är den du vill ha

Om hon är ute efter ett ljusstarkt objektiv som helst ska vara zoom så finns det väl ingen anledning till att förslå ett fast objektiv som är lika ljussvagt som en ljusstark zoom.
 
David Appelgren skrev:
Om hon är ute efter ett ljusstarkt objektiv som helst ska vara zoom så finns det väl ingen anledning till att förslå ett fast objektiv som är lika ljussvagt som en ljusstark zoom.

skarp objektiv, ljus kan efterbehandlas
 
Damoor skrev:
skarp objektiv, ljus kan efterbehandlas

Nej, vad pratar du om? Det enda sättet man kan göra slutartiden kortare är ifall man underexponerar och sedan ljusar upp bilden vilket är förödande för bildkvaliten.
 
Mitt råd är att du sparar vidare tills du har råd med ett begagnat 70-200 f/2.8, Sigma eller Canon, det är det bästa objektivet för ändamålet, glöm allt annat som har sämre ljusstyrka än f/2.8, det funkar helt enkelt inte, om du inte går på soliga dagsljuskonserter då förstås.

Men troligen så räcker inte f/2.8 till alla gånger heller, sälj 17-85'an och köp ett 50/f1.4 och ett 85/f1.8 för dom pengarna, om du har tur och vinner på lotto, köp då ett 85/f1.2, borde vara mumma för en konsert fotograf.

Själv skulle jag önska mig dessa objektiv om jag var Canon ägare och höll på med konsertfoto...

1) Canon 70-200 /f2.8 IS
2) Canon 50/f1.4
3) Canon 85/f1.2

/rolle
 
Senast ändrad:
meningslösa inlägg.....

Damoor skrev:
Tokina 100/2,8 är den du vill ha

Vore väl på sin plats med en förklaring till ett så kategoriskt uttalande ... som dessutom inte är svar på trådskaparens fråga:
"Hur mycket zoom kan jag ha på en konsert utan att det blir oskarpt? 200mm?
Sen måste den ju klara svåra ljusförhållanden...
"
 
D2x skrev:
...... Men troligen så räcker inte f/2.8 till alla gånger heller, sälj 17-85'an och köp ett 50/f1.4 och ett 85/f1.8 för dom pengarna, .....

Och eftersom Fia har en 350D kan en ljusstark vidvinkel vara ett bra komplement:
28 /1.8 vore bra brännvidd men den får tyvärr dålig kritik.

Kanske 24 /2.8 (eller 24 L 1.4.. men då spräcker vi budgeten med råge.. ;)

Alternativt skippa 50mm 1.4 och satsa på 35 mm /2 och 50 /1.8 för ungefär samma pengar...

Många alternativ men satsa på ljusstyrka är mitt råd...
Om jag skall föreslå en ekonomiskt rimlig uppsättning så får det bli begagnade:
35mm f/2.0
85mm f/1.8 (eller 100 f/2.0)
 
Tibor skrev:
Och eftersom Fia har en 350D kan en ljusstark vidvinkel vara ett bra komplement:
28 /1.8 vore bra brännvidd men den får tyvärr dålig kritik.

Kanske 24 /2.8 (eller 24 L 1.4.. men då spräcker vi budgeten med råge.. ;)

Alternativt skippa 50mm 1.4 och satsa på 35 mm /2 och 50 /1.8 för ungefär samma pengar...

Många alternativ men satsa på ljusstyrka är mitt råd...
Om jag skall föreslå en ekonomiskt rimlig uppsättning så får det bli begagnade:
35mm f/2.0
85mm f/1.8 (eller 100 f/2.0)

Problemet där är väl bara att hon själv tycker att 85mm inte alltid räcker till, då vill hon nog helst ha mer än 100mm skulle jag tro... Sen skriver hon att hon VILL ha ett zoomobjektiv, inte ett fast... Vilket ytterligare snävar ner urvalet.
 
Ojoj... massa bra tips här. Jättetack allihopa! Jag blir så glad och rörd att ni hjälper en liten förvirrad flicka.. hehe...
Blir ju mer och mer sugen på å köpa mer objektiv.. även fasta.. men min första Prio e att få en bra zoom asså.. gärna en som täcker mycket... typ den här:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=57028
fast med bättre bländare då... jag har förstått att jag inte skall nöja mig med nåt mindre (eller säger man mer?) än 2.8
Tyvärr går ju sånt på en del pengar.. och jag kollar runt.. blocket... tradera... och även här såklart..

hittat lite roligt.. :
http://www.blocket.se/vi/11179214.htm?ca=15_s (85an)
http://www.tradera.com/auction/aid_40954909
http://www.blocket.se/vi/11049608.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/10911975.htm?ca=15_s
Förstår inte bländartalet på den sista... f/4L? Den är lite över min budget.. men den e la inte helt fel va? jag hade dock minst velat ha xx-150mm. Gärna 200. Men då åker ju priset upp en hel del... hmmm... knakar i mitt huvud nu...

va tror ni jag skulle få om jag sålde mitt Canon EF 17-85mm 1:4-5.6 IS USM? För om jag får nåt för den så kanske jag skulle ha råd med nåt lite mer maffigt...
sen har jag nån gammal Canon EF 28-80mm 1:3.5-5.6 II.. är den nåt å sälja? Har inte använt den på länge.. sen känns dock skarpare ibland...

aja.. mer frågor.. mer snurr.. men jag börjar bli smartare.. hehe...
tack igen
 
casting skrev:
Problemet där är väl bara att hon själv tycker att 85mm inte alltid räcker till, då vill hon nog helst ha mer än 100mm skulle jag tro... Sen skriver hon att hon VILL ha ett zoomobjektiv, inte ett fast... Vilket ytterligare snävar ner urvalet.

tack Håkan.. du har fattat precis!
den här lockar lite med:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5309722
men då får jag nog köpa ett fast 28mm (gärna mindre) med.. för 50mm klarar jag mig inte hela tiden med heller.. måste ha vidvinkel så man får med hela scenen...
 
Jag tror på Sigma 50-150, om du får tag i ett exemplar som fokuserar korrekt, vilket kan vara ett helvete, men det lönar sig att leta! Andra telezoomar med f2.8 väger runt det dubbla och du får problem att handhålla dessa längre tider. Komplettera med 35/2 och då kan du nog få med hela scenen. Budget, ganska exakt 8000kr förutsatt att du hittar 35-an för 2200kr.
 
Den kostar drygt 900 kr ny, så nej 720 kr plus eventuell frakt begagnad är den inte värd.

Det är dock ett mycket bra objektiv för pengarna. Helt klart värt 900 kronor nytt, begagnat borde man kunna får den för ca. 600-700 spänn så det är knappt värt att handla det begagnat.
 
David Appelgren skrev:
Den kostar drygt 900 kr ny, så nej 720 kr plus eventuell frakt begagnad är den inte värd.

Det är dock ett mycket bra objektiv för pengarna. Helt klart värt 900 kronor nytt, begagnat borde man kunna får den för ca. 600-700 spänn så det är knappt värt att handla det begagnat.

tackar.. då skall jag inte stressa ett sånt köp!
 
jag skulle sälja dina tidigare canon objektiv och köpa ett 50 1.8II, sigma 50-150 2.8 och en normalzoom (cirka 17-50) 2,8 om pengarna räcker.
 
Tjenare Fia!
Såg att du fotar en del gig här i gbg..

Jag tycker du ska anpassa optiken efter spelställe.. Trägårn tex där står du rätt nära å där de faktskt brukar vara hyffsat ljus så bör du ha en bra vidvinkel.. själv kör jag 16-35:an (2,8) allternativt 24-70:an (2,8) i diket.. sen så e de ju 70-200:an (2,8) som gäller utanför diket...Alla tre gluggar är ju rätt dyra.. då är fast optig ett bra val...
Sen när de gäller Sticky.. högre scen (om vi pratar om topfloor då) å som regel sämre ljus, så där bör man ju har mer tele... 70-200 (2,8) funkar rätt ok... men även 135:an (2,0) funkar rätt bra.. å 85:an (1,8) är inte dum heller...

Musikens hus då!!.. ja där e de en bra scen.. men ljuset är nästan alltid värdelöst.. dom använder väldigt mycke rött frontljus..å alla som fotar gig vet va de betyder.. men 50:an 1,4 är rätt ok där om man kan komma hyffsat långt fram..

Sen finns de ju en del andra ställen åxo.. men de är ju dom tre ställena som e dom mest använda vid större arrangemang..dom mindre ställena är om än mer krävande på ljusstark optik...

Men de är generellt svår att tala om vad som passar just dig... beror ju helt på hur du gillar å ta bilder...Vissa gillar ju closeup bilder på allt å andra vill ha me hela scenen typ.. men skaffa optik med bländare 2,8/1,8 eller 1,4 e mitt råd :)

De är ju alltid roligare å mer användbart med zoom...å själv föredrar jag canons gluggar före typ Sigmas pga att AF:en faktiskt är bra mycke snabbare å stabilare...Men de är bara min uppfattning, andra kanske har andra åsikter :)

//Micke

www.lmpg.se
 
Micasp skrev:
Tjenare Fia!
Såg att du fotar en del gig här i gbg..

Jag tycker du ska anpassa optiken efter spelställe.. Trägårn tex där står du rätt nära å där de faktskt brukar vara hyffsat ljus så bör du ha en bra vidvinkel.. själv kör jag 16-35:an (2,8) allternativt 24-70:an (2,8) i diket.. sen så e de ju 70-200:an (2,8) som gäller utanför diket...Alla tre gluggar är ju rätt dyra.. då är fast optig ett bra val...

...............................................

//Micke

www.lmpg.se


yup.. det blir en del gig i Gbg... själv gillar jag nog Trädgärn bäst... för att ljuset e riktigt bra där rätt ofta.. å fotodiket e djupt å bra.. det e najs..

massa bra råd där.. tackar Micke.. det va snällt!
 
laan skrev:
jag skulle sälja dina tidigare canon objektiv och köpa ett 50 1.8II, sigma 50-150 2.8 och en normalzoom (cirka 17-50) 2,8 om pengarna räcker.

Tackar Lars...
Det e ju så som jag tänkte med, med alla dessa råd jag fått... grymt...
då skall man bara räkna på ekonomin... suck.. och drömma sig bort...

tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.