ANNONS
Annons

Nytt 300D Hack; FEC enabled

Produkter
(logga in för att koppla)
quackpack skrev:
Någon som testat detta?


Jodå. Det fungerar utmärkt. Installerade hacket igår. Vet inte allt mest vad det egetnligen gör, alla "custom functions" fungerar heller inte. Men FEC har jag satt till "SET"-knappen funkar finfint). Sedan så har jag minskat storleken på den inbäddade JPEG-bilden så att man kan klämma in några fler kort (fotar bara RAW).

Har dock inte provat flasha tillbaka till orginalfirmware men detta ska enligt hörsägen gå finfint även det.
 
Lord_Helmet skrev:
Har dock inte provat flasha tillbaka till orginalfirmware men detta ska enligt hörsägen gå finfint även det.
Det ska ju tydligen inte vara nåt problem om man bara återställer allt. Blinkar den fortfarande rött (tidiga firmware-hacken hade tydligen den bieffekten).
 
fhe skrev:
Det ska ju tydligen inte vara nåt problem om man bara återställer allt. Blinkar den fortfarande rött (tidiga firmware-hacken hade tydligen den bieffekten).


"Blinkar rött?".. ööh.. du tänkte på om red-eye-grejen på displayen blinkar? Isåfall är svaret ja. Dock så finns det YTTERLIGARE en fix som fixar detta.. =)


Det är helt klart värt att köra firmwarehacken tycker jag. Fungerar finfint och det är trevligt att ha FEC.
 
Lord_Helmet skrev:
"Blinkar rött?".. ööh.. du tänkte på om red-eye-grejen på displayen blinkar? Isåfall är svaret ja. Dock så finns det YTTERLIGARE en fix som fixar detta.. =)
Precis den, såg just tråden på DPReview om att det var fixat.

Det är helt klart värt att köra firmwarehacken tycker jag. Fungerar finfint och det är trevligt att ha FEC.
Själv har jag inget behov än, risken som jag ser det är om kameran skulle råka gå sönder på ett sånt sätt att man inte kan lägga tillbaka ett "äkta" firmware innan man försöker få den fixad på garantin. De rör den nog inte isf. Eftersom jag inte behöver funktionaliteten (än) så ser jag ingen anledning att utmana den gode Murphy.
 
hur använder man FEC, jag vet vad det är men inte hur man i praktiken använder det.

Vart laddar man ner senaste hacken?
 
jcarls38 skrev:
hur använder man FEC, jag vet vad det är men inte hur man i praktiken använder det.

Vart laddar man ner senaste hacken?

Då man trycker på "MENU"-knappen på kameran så ska man välja "Egen programmering" (under firmwareversionen står det). Direkt så kan man välja vad som ska "kopplas till" set-knappen. Välj 2.

Då du sedan håller på å fotar som vanligt så trycker du bara på "set". På kamerans bakpanel står där sedan vilket läge blixten är i. Ställ in FEC med ratten bara.

Glömde länken:
http://homepages.ihug.com.au/~veceleli/e3kr111noredeye.rar

(Detta var den nya utan blinkande red-eye).
 
coolt, verkar funka, men jag vill gärna ha WB knappen fungerande doc.. men jag fundera på RAW om man tar mycket bilder i det så om man sen vill göra om alla till jpg är det jävla meck, alltså göra settings för varje enskilld bild?

Tar ner den nya hacken nu som tydligen ska fixa så man kan ha WB oxå.. smidigt :)
 
quackpack skrev:
coolt, verkar funka, men jag vill gärna ha WB knappen fungerande doc.. men jag fundera på RAW om man tar mycket bilder i det så om man sen vill göra om alla till jpg är det jävla meck, alltså göra settings för varje enskilld bild?

Tar ner den nya hacken nu som tydligen ska fixa så man kan ha WB oxå.. smidigt :)



Jaja WB får du ha kvar i den senaste såklart. Annars skulle jag aldrig installera hacket.
 
sådär jag nya uppdateringen tog hand om biffen både wb och manuell justering av blixstyrka.. nu är man ju rätt nöjd ;)
 
quackpack skrev:
sådär jag nya uppdateringen tog hand om biffen både wb och manuell justering av blixstyrka.. nu är man ju rätt nöjd ;)


Hehe.. "rätt" nöjd.. Du, jag kunde inte sluta flina på ett tag då jag insåg att de verkligen fungerade.. =)
 
Canon?

Är det någon idé att förvänta sig att Canon kommer med någon uppgradering av mjukvaran till 300D?
Eller är det bara ett önsketänkande?

spegeluppfällning, AF-lås, blixtkompensation står högt på listan.
 
Re: Canon?

JanOlofHärnström skrev:
Är det någon idé att förvänta sig att Canon kommer med någon uppgradering av mjukvaran till 300D?
Eller är det bara ett önsketänkande?

spegeluppfällning, AF-lås, blixtkompensation står högt på listan.


Skulle tro att det är fruktlöst att lägga energi på att hoppas på detta. Hoppas att den där typen som hittils hackat firmware till 300d knäcker resten också.
 
jag vill verkligen kunna välja servofocus... FEC är för mig inte lika intressant.

jag tycker det är märkligt att det bara är iso 400 i sportläget och inte som i det helautomatiska läget
 
Re: Re: Canon?

Lord_Helmet skrev:
Skulle tro att det är fruktlöst att lägga energi på att hoppas på detta. Hoppas att den där typen som hittils hackat firmware till 300d knäcker resten också.

Hehe.
Hittills har hackers inte lyckats särskilt bra.

Varför inte en uppgradering från Canon?
 
Jag satsar mina 10 öre på att Canon inte kommer med något annat än direkta bugfixar till 300D.

Varför skulle dom inte komma med en ny "300D Turbo" med ny färg på skalet men med samma mjukvara (med lite mer funktioner upplåsta) och en ny 8 Mpixel sensor (som ju redan finns)?

Jag följde Nikons Coolpix 9xx serie noga ett tag. Dom gjorde exakt detta. Små ändringar i design, mjukvara och högre upplösning i varje release. Likväl var det exakt samma grundbult hela tiden. Man släppte dock ett antal buggfixar till varje modell.

Det skulle troligen ge mycket mer klirr i Canons kassa per investerad tid på utvecklingsavdelningen kontra att fixa små trevliga uppdateringar till användare som redan har bränt sina slantar (=förlorade kunder på ett tag).

Så, nej Canon (eller någon annan tillverkare för den delen) kommer knappast med nya firmwares med nya funktioner.

MEN en uppdaterad 300D som mötet hotet från Nikons nya dig.kamera DET lär vi se!

/anders
 
Re: Re: Re: Canon?

JanOlofHärnström skrev:
Varför inte en uppgradering från Canon?
Har de något att vinna på det? Vilket motiv skulle de ha för att göra det?
Kameran har ju knappast blivit sämre än när den såldes. De kommer inte att sälja fler gluggar eller fler hus på att ge folk funktioner de inte ville betala för när de valde 300D framför 10D.
Kanske kommer någon enstaka kund att sälja sin 300D med kitlins och konvertera men den kunden skulle säkert ändå inte vara speciellt lönsam.

Naturligtvis skulle jag också gärna ha en 300D med 1Ds hela featureset och funktion men om inte Nikon gör en kamera utan moiré-effekter och andra lustigheter och erbjuder mig att växla in kameran jag har och alla gluggar mot likvärdiga eller bättre så är och förblir jag en kund utan att de behöver lyfta ett finger och jag kommer förmodligen att köpa ett par gluggar till undertiden som jag skjuter vidare med min 300D.

Om de dessutom låter bli att lyfta ett finger mot de som kan förse mig med FEC-funktionalitet när jag insett att jag behöver den så kan jag så småningom välja att använda det hackade firmwaret, en möjlighet som jag så vitt jag vet inte skulle ha som Nikonist (om jag inte minns fel måste man lämna in Nikonhus till serviceställen om man vill ha dem uppgraderade).

Mycket större chans att de kan tjäna pengar på att sälja mig ett nytt hus så småningom, ett hus som inte heller då kanske motsvarar top of the line men som ändå gott och väl ger mig det jag behöver.

Kanske kommer de att tappa lite nyförsäljning men jag tror faktiskt att de räknat med det, nyhetens behag försvinner efter ett tag och kommer tillbaka när de lanserar nästa version av kameran. Inte heller kan det ju ha varit någon överraskning att de skulle få konkurrens från Nikon.

Men det är bara mina €0.02
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.