Re: Re: Re: Canon?
JanOlofHärnström skrev:
Varför inte en uppgradering från Canon?
Har de något att vinna på det? Vilket motiv skulle de ha för att göra det?
Kameran har ju knappast blivit sämre än när den såldes. De kommer inte att sälja fler gluggar eller fler hus på att ge folk funktioner de inte ville betala för när de valde 300D framför 10D.
Kanske kommer någon enstaka kund att sälja sin 300D med kitlins och konvertera men den kunden skulle säkert ändå inte vara speciellt lönsam.
Naturligtvis skulle jag också gärna ha en 300D med 1Ds hela featureset och funktion men om inte Nikon gör en kamera utan moiré-effekter och andra lustigheter
och erbjuder mig att växla in kameran jag har och alla gluggar mot likvärdiga eller bättre så är och förblir jag en kund utan att de behöver lyfta ett finger och jag kommer förmodligen att köpa ett par gluggar till undertiden som jag skjuter vidare med min 300D.
Om de dessutom låter bli att lyfta ett finger mot de som kan förse mig med FEC-funktionalitet när jag insett att jag behöver den så kan jag så småningom välja att använda det hackade firmwaret, en möjlighet som jag så vitt jag vet inte skulle ha som Nikonist (om jag inte minns fel måste man lämna in Nikonhus till serviceställen om man vill ha dem uppgraderade).
Mycket större chans att de kan tjäna pengar på att sälja mig ett nytt hus så småningom, ett hus som inte heller då kanske motsvarar top of the line men som ändå gott och väl ger mig det jag behöver.
Kanske kommer de att tappa lite nyförsäljning men jag tror faktiskt att de räknat med det, nyhetens behag försvinner efter ett tag och kommer tillbaka när de lanserar nästa version av kameran. Inte heller kan det ju ha varit någon överraskning att de skulle få konkurrens från Nikon.
Men det är bara mina €0.02