Annons

Nyckelordslista i Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har lagt upp ett antal nyckelord i en hierakisk ordning enligt bild 1. När jag taggar en bild så visas den hierarkiska ordningen även i nyckelordsfältet (bild 2).

Jag vill inte få med "topptaggen" i märkningen. Om jag t.ex. söker på "blixt" så får jag tio träffar, men söker jag på "bildtyp" så får jag 110 träffar. Jag förstår nog inte hur detta är tänkt att fungera. Jag har beställt Lightroomkursen från Moderskeppet men jag vill förstå NU! ;)

Bilagor

• lista.png
    lista.png
    15.1 KB · Visningar: 590
  • taggar.png
    taggar.png
    6.6 KB · Visningar: 586
Du har blixt, bröllop mm som underkatalog (nyckelord) till bildtyp. Söker du då bildtyp så listas alla bilder från alla underkataloger i bildtyp.

Exmpel om du har en struktur som nedan, och bara vill ta fram alla bilbilder oavsett märke så kan du enkelt göra det genom att bara söka på "bilar".

-Bilar
> Volvo
> Saab
> BMW

Hmmm, jag är nog inte riktigt med på problematiken. Så vill jag ha det. Alternativet blir ju att istället för att skapa bildtyp/blixt så får du skapa blixt som ett överliggande nyckelord. Då slipper du det.

Jo, jag är med på varför resultatet blir som det blir. Men jag vill gruppera bildtyperna i en egen grupp, men jag vill inte använda ordet "bildtyp" som ett sökbart nyckelord i bilden. Hmmm, fattar knappt själv vad jag skriver...

Du kan ju skapa en ny "toppgrupp" såklart.
Klicka bara på + tecknet uppe till vänster så får du det :)

/Edit du får då inte ha någon befintlig toppgrupp markerad, då skapar du under denna

Jag har lagt upp ett antal nyckelord i en hierakisk ordning enligt bild 1. När jag taggar en bild så visas den hierarkiska ordningen även i nyckelordsfältet (bild 2).

Jag vill inte få med "topptaggen" i märkningen. Om jag t.ex. söker på "blixt" så får jag tio träffar, men söker jag på "bildtyp" så får jag 110 träffar. Jag förstår nog inte hur detta är tänkt att fungera. Jag har beställt Lightroomkursen från Moderskeppet men jag vill förstå NU! ;)

Högerklicka på Bildtyp och välj Edit Keyword Tag. Avbocka sedan Include on Export.

/Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto