Det är väldigt individuellt vad bra bildkvalitet är, så jag rekommenderar dig till att experimentera med olika inställningar för att hitta det som passar dig bäst.
Att köra i RAW-läget ger bäst kontroll över flera parametrar, ger bättre möjligheter att rädda dåliga exponeringar, justera kontraster och så vidare än JPEG. PEF-formatet ger mindre bildfiler än DNG-formatet så jag rekomenderar PEF när man vill köra RAW.
För JPEG så gillar många att ställa kameran i ljus-bildton, den med böjd kurva i menyn för bildton. Detta ger en högre uppskärpning, högre färgmättnad och kontrast samt en höjning av mellantonerna jämfört med bildtonen naturlig, illustrerad av en rak diagonal i menyn. Naturlig-bildton är kamerans grundinställning från fabrik och ger goda bilder att arbeta vidare med i exempelvis Photoshop, men ljus bildton kan vara att föredra för bilder som man inte avser att jobba med så mycket i efterhand.
Skärpa, kontrast och färgmättnad kan justeras i kameran, man kan ha olika inställningar för Naturlig och Ljus bildton.
Andra inställningar man kan göra...
Jag tycker om att ha exponeringsmätningen länkad till AF-punkterna, detta görs i C-specialinställningar. Jag tycker jag får bättre exponeringar på så sätt.
Jag kör gärna i P-läget och ändrar bländare- och tid där. P-läget är ju tre-lägen-i-ett.
Jag kör även gärna med automatisk exponeringskompensation påslagen. Detta innebär att i ljussituationer där min inställda bländare eller tid inte fungerar för mätaren, så kopplar kameran ur min inställning och sätter en kombination som fungerar. Detta kan inträffa när man har valt en bländare som ger en för långsam eller för snabb slutartid än som är möjlig, eller när man har valt en slutare som ger en större eller mindre bländare än vad som är möjlig.
Med funktionen urkopplad så får man en varning i sökaren och man riskerar en felaktigt exponerad bild, med funktionen inkopplad så slipper man bry sig. Jag tycker det är jättebra.
En bra guide till kameran är...
http://www.bokus.com/b/9781600591853.html?pt=search_result
Om din kamera inte har senaste mjukvaran installerad - du kollar version genom att hålla inne MENU-knappen när sätter igång kameran - så rekommenderar jag dig att hämta hem den senaste versionen.
http://www.pentax.co.jp/english/support
Du behöver inte tanka hem tidigare versioner än den senaste, eftersom den senaste ersätter den mjukvara som finns i kameran. Det är alltså inte en liten fil som uppdaterar kamerans mjukvara, utan det är hela mjukvaran som ersätts med en ny.
De inställningar man har gjort i kameran före uppdateringer behålls.
Med en ny mjukvara i kameran får du tillgång till fler funktioner och möjligheter, det finns en lista på Pentax supportsida om det som är ändrat.
Lycka till med din nya kamera!
Hälsar
R