Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybliven K10dägare

Produkter
(logga in för att koppla)

Thuflan

Aktiv medlem
Hejsan hoppsan i lingonskogen alla pentaxgalningar!
Nu i dagarna fick jag hem min kamera, K10d,
Har ni några bra tips hur man ska ställa in kameran för att få ut den bästa bildkvalitetet? Jag brukar läsa allt som ni skriver så ni behöver inte svara detta med att jag ska läsa på forumet för det gör jag.. Detta är bara en metkrok för att höra hur ni har ställt in kameran.
 
Utan att veta mer än så, skulle jag säga fota i RAW-format på ISO 100...

Då kan du i "kopieringen" ställa vitbalans, mättnad, skärpa mm mm
 
Det är väldigt individuellt vad bra bildkvalitet är, så jag rekommenderar dig till att experimentera med olika inställningar för att hitta det som passar dig bäst.

Att köra i RAW-läget ger bäst kontroll över flera parametrar, ger bättre möjligheter att rädda dåliga exponeringar, justera kontraster och så vidare än JPEG. PEF-formatet ger mindre bildfiler än DNG-formatet så jag rekomenderar PEF när man vill köra RAW.

För JPEG så gillar många att ställa kameran i ljus-bildton, den med böjd kurva i menyn för bildton. Detta ger en högre uppskärpning, högre färgmättnad och kontrast samt en höjning av mellantonerna jämfört med bildtonen naturlig, illustrerad av en rak diagonal i menyn. Naturlig-bildton är kamerans grundinställning från fabrik och ger goda bilder att arbeta vidare med i exempelvis Photoshop, men ljus bildton kan vara att föredra för bilder som man inte avser att jobba med så mycket i efterhand.

Skärpa, kontrast och färgmättnad kan justeras i kameran, man kan ha olika inställningar för Naturlig och Ljus bildton.

Andra inställningar man kan göra...
Jag tycker om att ha exponeringsmätningen länkad till AF-punkterna, detta görs i C-specialinställningar. Jag tycker jag får bättre exponeringar på så sätt.

Jag kör gärna i P-läget och ändrar bländare- och tid där. P-läget är ju tre-lägen-i-ett.

Jag kör även gärna med automatisk exponeringskompensation påslagen. Detta innebär att i ljussituationer där min inställda bländare eller tid inte fungerar för mätaren, så kopplar kameran ur min inställning och sätter en kombination som fungerar. Detta kan inträffa när man har valt en bländare som ger en för långsam eller för snabb slutartid än som är möjlig, eller när man har valt en slutare som ger en större eller mindre bländare än vad som är möjlig.
Med funktionen urkopplad så får man en varning i sökaren och man riskerar en felaktigt exponerad bild, med funktionen inkopplad så slipper man bry sig. Jag tycker det är jättebra.

En bra guide till kameran är...
http://www.bokus.com/b/9781600591853.html?pt=search_result

Om din kamera inte har senaste mjukvaran installerad - du kollar version genom att hålla inne MENU-knappen när sätter igång kameran - så rekommenderar jag dig att hämta hem den senaste versionen.
http://www.pentax.co.jp/english/support

Du behöver inte tanka hem tidigare versioner än den senaste, eftersom den senaste ersätter den mjukvara som finns i kameran. Det är alltså inte en liten fil som uppdaterar kamerans mjukvara, utan det är hela mjukvaran som ersätts med en ny.
De inställningar man har gjort i kameran före uppdateringer behålls.

Med en ny mjukvara i kameran får du tillgång till fler funktioner och möjligheter, det finns en lista på Pentax supportsida om det som är ändrat.

Lycka till med din nya kamera!

Hälsar
R
 
Jpg el Raw

Jag har läst och även sett bilder på att använder man jpg, så ger K10D suddiga bilder. Därför ska man använda sig Raw för att bilderna ska bli bra. Fråga: stämmer detta
 
Tackar

Man tackar för era svar. Det känns som det blir en nytändning nu man har den här kameran. Man kan exprimentera mera och se hur det blir på en gång istället vänta på att filmen ska bli framkallad och då se om man har lyckats eller inte. Det är mycket att lära sig och igår kväll sträckläste jag instruktionsboken med kameran brevid. 17 vad det är kul med en digitalkamera!!
 
Re: Jpg el Raw

chiyoda skrev:
Jag har läst och även sett bilder på att använder man jpg, så ger K10D suddiga bilder. Därför ska man använda sig Raw för att bilderna ska bli bra. Fråga: stämmer detta

Det är en fråga om hur du ställer in kameran.
K10Ds utgångsläge är naturlig bildton, detta läge är till för de som främst efterbehandlar sina bilder och efteråt vill lägga till uppskärpning och andra parametrar. Eftersom K10Ds målgrupp primärt är avancerade användare så valdes naturlig bildton som utgångsläge.
De som testar kameror, brukar testa kameror i kamerans utgångsläge - eftersom utgångsläget i K10D har en låg uppskärpning så får bilderna ett mjukare utseende än konkurrenter som i sitt utgångsläge har en högre uppskärpning.

Det är väldigt enkelt att ställa om kameran till ljus bildton, som innebär mer uppskärpning, högre färgmättnad, större kontrast och även en upplättning av mellantonerna. Ljus bildton är det läge som Pentax enklare systemkameror, exempelvis K100D, har som utgångsläge och vänder sig till de som inte har för avsikt att efterbehandla sina bilder.

Sedan så kan självfallet skärpa, färgmättnad och kontrast justeras individuellt av användaren för både naturlig och ljus bildton så att man får just det utseende som man önskar.

Här är en fin bildserie tagen i JPEG med K10D som jag hittat. De är tagna i läget naturlig bildton med skärpa +1. Färgmättnaden har ökats något efteråt, men det är all efterbehandling som har gjorts.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=24428578

Suddiga bilder kan bero på många olika faktorer.
Autofokusen felaktigt inställd (som att man har valt en fokuspunkt som fokuserar på något annat än man ville ha skarpt), för långsam slutartid vald för det rörliga motivet och massa andra saker som ofta är användarmissar snarare än kameramissar.

Precis som på konkurrenternas kameror så innebär RAW möjlighet till bättre bilder. RAW bilderna är på 12 bitar och när man behandlar dem i datorn i mjukarans 16-bitars läge så blir det en högre detaljeringsnivå och finare resultat av ens efterbehandling, än vad som är möjligt med 8-bitars JPEG. Dock, redan JPEG kan ge väldigt fina bilder med K10D. Absolut!

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Här är en jämförelse mellan lägena nauturlig (natural) och ljus (bright) bildton.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=24280039
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=24280039

Något att hålla i minnet för K10D, är att den billigaste zoomen - 18-55:an - egentligen har för låg upplösning för sensorn, den togs ursprungligen fram för 6Mp kamerorna och räcker inte helt till för 10Mp sensorn. Exempelvis DA 16-45 f/4 eller DA Star 16-50 f/2,8 passar bättre för sensorn.

Hälsar
R
 
Det låter bra. Jag är för tillfället Nikonfotograf, som använder än gammal D1:a med batteiproblem jämt. Har varit och titta på K10D, sedan känt på D80 minuten efter, och kommit till den uppfattningen att köper jag än K10D, så får Mycket mera för pengarna
 
ang skärpa, jpg vs raw

Jag läste nånstans, kanske var det på dpreview eller photozone, att Pentax raw-konverteringsalgoritmer inte är helt optimala och att man förlorar en del information genom att köra jpg direkt eller PEF och pentax framkallningsprogram, jämfört med DNG och Adobe-programvara. Jag har aldrig gjort någon "vetenskaplig" jämförelse men jag tycker nog att även utan någon pålagd skärpa är bilderna i Camera RAW skarpare än jpg-bilder.

Det går tydligen att tillämpa en del trick när man plockar ut information från en RAW-fil:

http://www.aim-dtp.net/aim/digicam/dcraw/

Fast jag föredrar en suddig bild framför en del av artefakterna som introduceras i exemplen på den siten.
 
Den enda gången jag fotat jpg med min K10D var under fotomaraton. Annars är det alltid raw som gäller då jag anser att det alltid finns utrymme för bättre skärpa än den K10D själv producerar. Med det inte sagt att det alltid är nödvändigt.

I vilket fall: jag har lagt em orginalbild - fotad i jpg som ni kan kika på om ni vill.

Kameran var inställd på maximal skärpning, så det här är väl ungefär vad ni kan vänta er.

http://www.dovholt.com/foto/exempel.jpg

/Jimmy
 
Håller med Roland om rätt mycket ovan.
Jag kör med både RAW och JPG samtidigt.
Färgrymd AdobeRGB
RAW-typen ställer jag på DNG dvs inte Pentax egen som jag tycker inte ger acceptabel kvalitet.
Fokuspunkt Mitten och AF.S
Har kopplat ihop AF och AE (kör normalt med flersegmentsljusmätning. Riktar kameran mot ett objekt där jag vill lägga skärpan, trycker ner avtryckaren halvvägs, komponerar bilden och trycker av)
Justerar exponeringen med +/- knappen + ”framhjul” vid behov)
ISO-Auto Kameran väljer då själv ISO 100 – 400 beroende på ljus.
Bildstabilisering på on.
På fri hand kör jag oftast med P
När jag använder kitobjektivet 18-55 mm så kanske jag undviker läget 18 mm f=3.5 eftersom det läget ger en något sämre upplösning och kontrast. Nedbländat ett steg så ger inställningen på 18 mm mycket hög skärpa och kontrast liksom vid längre brännvidder. (De mätningar jag gjort visar att sensorns 167 linjer/ mm då utnyttjas.)

Problemet med den här kameran är knappast bildkvalitén med normal och teleobjektiv utan att de utlovade vädertätade objektiven dröjer. Vad jag förstår så är det fortfarande ingen leverantör i Sverige som har något sådant objektiv i lager! Funderar därför på att övergå till Canon med FF. Har dock inte kommit underfund med vilka vädertätade hus och objektiv som Canon har. Markeras dessa på något särskilt sätt?
/Harald
 
Roland Mabo skrev:
Andra inställningar man kan göra...
Jag tycker om att ha exponeringsmätningen länkad till AF-punkterna, detta görs i C-specialinställningar. Jag tycker jag får bättre exponeringar på så sätt.

Hur funkar detta, gäller den för alla tre ljusmätmetoder?
 
Haraldus skrev:
Problemet med den här kameran är knappast bildkvalitén med normal och teleobjektiv utan att de utlovade vädertätade objektiven dröjer. Vad jag förstår så är det fortfarande ingen leverantör i Sverige som har något sådant objektiv i lager!

Det beror på vilka objektiv du avser.
Det finns ju flera rapporter i detta forum från de som har fått sina DA Star 16-50 f/2.8 nu. Enligt ett meddelande i DA Star tråden så har Expert-butiken i Täby ett 16-50 f/2.8 i lager (jag vet inte om det fortfarande är kvar). Cyberphoto hade 16-50 f/2.8 och 50-135 f/2.8 i lager, men när jag kollade precis nu så är de inte kvar i lager längre, så de såldes ut fort. Det kommer nya leveranser från Japan regelbundet så om lagret är slutsålt nu så torde man kunna få från nästa som väntas om typ två veckor.

(DA Star serien är de värderätade objektiven).

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
jido skrev:
Kameran var inställd på maximal skärpning, så det här är väl ungefär vad ni kan vänta er.

Var kameran inställd på maximal skärpning i naturlig eller ljus bildton? Maximal skärpning i naturlig bildton är inte samma som maximal skärpning i ljus bildton. Grovt sett så motsvarar maximal skärpning i naturlig bildton, ljus bildton +1. Och då kan man fortfarande gå till +3...

Hälsar
R
 
Re: ang skärpa, jpg vs raw

sMitternacht skrev:
Jag läste nånstans, kanske var det på dpreview eller photozone, att Pentax raw-konverteringsalgoritmer inte är helt optimala och att man förlorar en del information genom att köra jpg direkt eller PEF och pentax framkallningsprogram, jämfört med DNG och Adobe-programvara. Jag har aldrig gjort någon "vetenskaplig" jämförelse men jag tycker nog att även utan någon pålagd skärpa är bilderna i Camera RAW skarpare än jpg-bilder.

Det är sant att olika råformatsomvandlare har olika algortimer och ger olika resultat. Pentax PhotoLab använder precis samma algoritmer som SilkyPix - en mjukvara som är känd för sina fantastiska färger och en "silkesmjuk" återgivning som liknar film.

Adobe Camera Raw har en "hårdare look" på sin uppskärpning jämfört med PhotoLab/Silkypix, vilket säkert uppskattas av många - däremot så är min erfarenhet att den räknar vitbalansen fel vilket gör bilderna för kalla. Samma gäller Apples Aperture och iPhoto. Därför kör jag hellre med LightZone och Bibble, vars tolkning av vitbalansen ligger närmare Pentax egen.

När man laddar in bilderna i ACR så har de ett utgångsvärde för uppskärpning som används, för att inte addera någon uppskärpning bör man ställa detta till '0' - om det är vad man önskar.

Att köra PEF eller DNG spelar ingen som helst roll i sig eftersom de innehåller samma bildinformation, det är obehandlat råformat direkt från kameran, skillnader man kan upptäcka sitter i råformatsomvandlaren och inte i formatet. Troligen är Adobe bättre på att läsa in sitt eget DNG-format än Pentax PEF-format.

En ytterligare sak att minnas är tonkurvan.
Jag tycker inte att Adobes mjukvaror har en bra tonkurva för K10D, LightZone har en mycket bättre (som jag dock har justerat något så att den passar mig bättre, utgångs-tonkurvan ger en något för hög kontrast i de mörka partierna jämfört med vad jag vill ha), Bibble fungerar också väldigt bra här.

Så för att jag ska få ut mesta möjliga ur min K10D, så har valt andra omvandlare än Adobes och Pentax egen. Jag föredrar det resultat som Pentax egen ger jämfört med Adobe, men verktygen i PhotoLab är för "grova" och ger inte möjlighet till den finjustering som LightZone och Bibble har.

Andra råformtatsomvandlare som jag har provat är RAW-developer, men med den blev färgerna helt... alltså, orange och rött fungerade inte med den.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Haraldus skrev:
Fokuspunkt Mitten och AF.S

Jag rekommenderar inte att köra så om det är maximal skärpa och detaljeringsgrad man erftersträvar, eftersom om man ställer skärpan i mitten och sedan komponerar om bilden så ändrar man också kamerans avstånd till motivet i och med vridningen av kameran efter att fokus är låst - i praktiken så flyttar man kameran ur fokus.

Så, det jag tycker är bättre är att komponera bilden först och därefter välja den fokuspunkt som ligger där motivet ligger. Förvisso så är det inte alltid som fokuspunkten ligger där motivet är, även fast man har 11 punkter att välja mellan, men ju närmare fokuspunkt man kan välja desto mindre behöver man flytta på kameran och desto mindre fokusfel får man.

Kan i tillägg säga att om man har ljusmätningen kopplad till AF punkt, och flyttar kameran så kommer ju kameran fortfarande mäta från AF-punkten - vilket alltså innebär ett annat ljus efter flyttning av kameran. Detta är inget problem om man väljer den fokuspunkt som är närmast motivet istället för att köra på mittersta AF-punkten. Dock, det går ju självfallet att låsa exponeringen. Antingen så kan man välja att låta exponeringen låsas samtidigt som den låser autofokus (detta val görs i C-Specialinställningar), eller så kan man låsa exponeringen med AE-L knappen.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Var kameran inställd på maximal skärpning i naturlig eller ljus bildton? Maximal skärpning i naturlig bildton är inte samma som maximal skärpning i ljus bildton. Grovt sett så motsvarar maximal skärpning i naturlig bildton, ljus bildton +1. Och då kan man fortfarande gå till +3...

Hälsar
R

Image tone: Bright
Saturation: 0
Sharpness: 3
Contrast: 1

Som synes är detta maxläget. Kanske får man ut lite till genom att ställa upp kontrasten, men det slår ju på annat än skärpan.
 
Re: ang skärpa, jpg vs raw

sMitternacht skrev:
Jag läste nånstans, kanske var det på dpreview eller photozone, att Pentax raw-konverteringsalgoritmer inte är helt optimala och att man förlorar en del information genom att köra jpg direkt eller PEF och pentax framkallningsprogram, jämfört med DNG och Adobe-programvara.

Här är en jämförelse mellan olika råformatsomvandlare, som Lightroom/ACR, PhotoLab, Bibble, utifrån hur de hanterar råformatsfiler från K10D:

http://ok1000.blogspot.com/2007/03/comparing-raw-pef-and-dng-converters.html

(notera att testet var gjort innan Apples Core Image, genom OS X 10.4.8 i januari, fick stöd för K10D's PEF-format, så kommentarerna om Aperture och iPhoto gäller inte riktigt längre, nu fungerar båda med PEF från K10D).

Hälsar
R
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar