Punkk
Avslutat medlemskap
Roland Mabo skrev:
Den fungerar för flerfältsmätningen och innebär rent praktiskt att mätningen ger störst vikt för det mätområde som ligger vid den valda autofokuspunkten.
Hälsar
R
Ok, den skall provas
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Roland Mabo skrev:
Den fungerar för flerfältsmätningen och innebär rent praktiskt att mätningen ger störst vikt för det mätområde som ligger vid den valda autofokuspunkten.
Hälsar
R
Punkk skrev:
Ok, den skall provas
Roland Mabo skrev:
Jag rekommenderar inte att köra så om det är maximal skärpa och detaljeringsgrad man erftersträvar, eftersom om man ställer skärpan i mitten och sedan komponerar om bilden så ändrar man också kamerans avstånd till motivet i och med vridningen av kameran efter att fokus är låst - i praktiken så flyttar man kameran ur fokus.
Så, det jag tycker är bättre är att komponera bilden först och därefter välja den fokuspunkt som ligger där motivet ligger. Förvisso så är det inte alltid som fokuspunkten ligger där motivet är, även fast man har 11 punkter att välja mellan, men ju närmare fokuspunkt man kan välja desto mindre behöver man flytta på kameran och desto mindre fokusfel får man.
Kan i tillägg säga att om man har ljusmätningen kopplad till AF punkt, och flyttar kameran så kommer ju kameran fortfarande mäta från AF-punkten - vilket alltså innebär ett annat ljus efter flyttning av kameran. Detta är inget problem om man väljer den fokuspunkt som är närmast motivet istället för att köra på mittersta AF-punkten. Dock, det går ju självfallet att låsa exponeringen. Antingen så kan man välja att låta exponeringen låsas samtidigt som den låser autofokus (detta val görs i C-Specialinställningar), eller så kan man låsa exponeringen med AE-L knappen.
Hälsar
R
Haraldus skrev:
Vad är detta för konstigt resonemang? Metoden kan möjligen slå fel vid närbilder och makrobilder men inte vid avstånd på en meter eller längre. Det är ju t.o.m. så att den metoden rekommenderas i K10D:s manual under punkten ”Fixering av fokus (Fokuslås)” sid 134.
Om man först komponerar bilden och därefter ska flytta fokuspunkten så hinner antagligen motivet försvinna…
/Harald
Haraldus skrev:
Vad är detta för konstigt resonemang? Metoden kan möjligen slå fel vid närbilder och makrobilder men inte vid avstånd på en meter eller längre. Om man först komponerar bilden och därefter ska flytta fokuspunkten så hinner antagligen motivet försvinna…
Roland Mabo skrev:
Jag hinner komponera bilden och välja fokuspunkt i ett steg, det går klart fortare att göra i samma rörelse jämfört med att fokusera först och sedan omkomponera bilden. Kameran har inte 11 punkters AF för skojs skull, de finns där för att användas!
När man arbetar med korta skärpedjup så maskeras inte det fokusfel som inträffar av skärpedjupet. Detta handlar inte bara om närbilder, men självfallet är det även beroende av vald bländare och brännvidd, förutom avståndet, huruvida fokusfelet syns eller inte.
Hälsar
R
Haraldus skrev:
Jag använder Jimmys metod om jag t ex har kameran på stativ.
Att komponera bilden och ställa in fokuspunkt i samma rörelse förstår jag inte hur det går till. Om kameran hugger en fokuspunkt uppe till vänster och du vill använda den som finns nere till höger så måste du väl klicka flera gånger på krysset…