Annons

Nybliven K10dägare

Produkter
(logga in för att koppla)
Punkk skrev:
Ok, den skall provas :)

Kan förtydligas att kameran fortfarande mäter från de andra mätfälten också, så det är ingen spot-mätning på AF-punkten som helt och fullständigt struntar i mätfälten omkring. Exakt hur mycket nytta man har av funktionen beror på ljussituationen självfallet, men personligen så tycker jag mig få en säkrare ljusmätning.

Hälsar
R
 
Vad är detta för konstigt resonemang? Metoden kan möjligen slå fel vid närbilder och makrobilder men inte vid avstånd på en meter eller längre. Det är ju t.o.m. så att den metoden rekommenderas i K10D:s manual under punkten ”Fixering av fokus (Fokuslås)” sid 134.
Om man först komponerar bilden och därefter ska flytta fokuspunkten så hinner antagligen motivet försvinna…
/Harald


Roland Mabo skrev:
Jag rekommenderar inte att köra så om det är maximal skärpa och detaljeringsgrad man erftersträvar, eftersom om man ställer skärpan i mitten och sedan komponerar om bilden så ändrar man också kamerans avstånd till motivet i och med vridningen av kameran efter att fokus är låst - i praktiken så flyttar man kameran ur fokus.

Så, det jag tycker är bättre är att komponera bilden först och därefter välja den fokuspunkt som ligger där motivet ligger. Förvisso så är det inte alltid som fokuspunkten ligger där motivet är, även fast man har 11 punkter att välja mellan, men ju närmare fokuspunkt man kan välja desto mindre behöver man flytta på kameran och desto mindre fokusfel får man.

Kan i tillägg säga att om man har ljusmätningen kopplad till AF punkt, och flyttar kameran så kommer ju kameran fortfarande mäta från AF-punkten - vilket alltså innebär ett annat ljus efter flyttning av kameran. Detta är inget problem om man väljer den fokuspunkt som är närmast motivet istället för att köra på mittersta AF-punkten. Dock, det går ju självfallet att låsa exponeringen. Antingen så kan man välja att låta exponeringen låsas samtidigt som den låser autofokus (detta val görs i C-Specialinställningar), eller så kan man låsa exponeringen med AE-L knappen.

Hälsar
R
 
Haraldus skrev:
Vad är detta för konstigt resonemang? Metoden kan möjligen slå fel vid närbilder och makrobilder men inte vid avstånd på en meter eller längre. Det är ju t.o.m. så att den metoden rekommenderas i K10D:s manual under punkten ”Fixering av fokus (Fokuslås)” sid 134.
Om man först komponerar bilden och därefter ska flytta fokuspunkten så hinner antagligen motivet försvinna…
/Harald

Metoden Roland beskriver gör framför allt skillnad om man jobbar med korta skärpedjup, men det beror ju helt på situationen om man hinner med den eller inte.

Jag brukar fokusera först, komponera om och sedan om tid finns flytta fokuspunkten för att finlira. Är det snabbrörliga motiv tar jag bilder mellan varje steg.
 
Haraldus skrev:
Vad är detta för konstigt resonemang? Metoden kan möjligen slå fel vid närbilder och makrobilder men inte vid avstånd på en meter eller längre. Om man först komponerar bilden och därefter ska flytta fokuspunkten så hinner antagligen motivet försvinna…

Jag hinner komponera bilden och välja fokuspunkt i ett steg, det går klart fortare att göra i samma rörelse jämfört med att fokusera först och sedan omkomponera bilden. Kameran har inte 11 punkters AF för skojs skull, de finns där för att användas! :)

När man arbetar med korta skärpedjup så maskeras inte det fokusfel som inträffar av skärpedjupet. Detta handlar inte bara om närbilder, men självfallet är det även beroende av vald bländare och brännvidd, förutom avståndet, huruvida fokusfelet syns eller inte.

Hälsar
R
 
Jag använder Jimmys metod om jag t ex har kameran på stativ.
Att komponera bilden och ställa in fokuspunkt i samma rörelse förstår jag inte hur det går till. Om kameran hugger en fokuspunkt uppe till vänster och du vill använda den som finns nere till höger så måste du väl klicka flera gånger på krysset…
/Harald


Roland Mabo skrev:
Jag hinner komponera bilden och välja fokuspunkt i ett steg, det går klart fortare att göra i samma rörelse jämfört med att fokusera först och sedan omkomponera bilden. Kameran har inte 11 punkters AF för skojs skull, de finns där för att användas! :)

När man arbetar med korta skärpedjup så maskeras inte det fokusfel som inträffar av skärpedjupet. Detta handlar inte bara om närbilder, men självfallet är det även beroende av vald bländare och brännvidd, förutom avståndet, huruvida fokusfelet syns eller inte.

Hälsar
R
 
Jag använder focuspunkterna som ett stöd för kompositionen. Jag vet ungefär hur jag vill ha bilden och ser till att focuspunkten kanske t.ex. ligger i gyllene snittet. Sedan är det bara att se till att placera lämpligt objekt där och ta bilden. Enkelt som sjutton.
 
Haraldus skrev:
Jag använder Jimmys metod om jag t ex har kameran på stativ.
Att komponera bilden och ställa in fokuspunkt i samma rörelse förstår jag inte hur det går till. Om kameran hugger en fokuspunkt uppe till vänster och du vill använda den som finns nere till höger så måste du väl klicka flera gånger på krysset…

Kameran "hugger" ingen fokuspunkt när den är inställd på manuellt val av fokuspunkt. Då är det senaste fokuspunkt vald som gäller, eller så trycker jag på AF-knappen för att centrera den (jag har programmerat AF-knappen till att centrera fokus) och utgår därifrån.

Medan jag komponerar bilden och rör kameran så trycker jag på 4-vägskontrollen och låter kameran ställa skärpan. Klart det går samtidigt, så har jag kört i två år nu. Det har blivit en vana. :)

Så jobbade jag på Pride festivalen och om jag hade varit tvungen att peka med mitten av sökarbilden på objektet och sedan omkomponerat bilden så hade jag förlorat massor med bilder, det fanns helt enkelt inte tid till den omständliga proceduren.

Jag körde mest på de två fokuspunkterna till höger, vilket var perfekt när jag växlade mellan liggande och stående format, vilket jag gjorde ständigt. Ansiktena hamnade högst upp på stående då, och körde jag liggande och hade en person till höger så körde jag på ögat till höger. Som mest växlade jag mellan två fokuspunkter, alltså ett enda klick med 4-vägs kontrollen med tummen. Det tog ingen tid alls och jag gjorde det samtidigt som jag bytte mellan liggande och stående format på kameran, i samma rörelse. Körde AF-C hela tiden för personerna röde sig. Helt underbart sätt att fota på och bra mycket snabbare än fokusera-först-komponera-sen.

Hälsar
R
 
Nä, det är klart att man kan göra som du beskriver när motiven radar upp sig i samma tempo från ett och samma håll på. Jag gjorde likadant när jag fotade Stockholm marathon.

Min erfarenhet (och min begränsning) är att det är betydligt svårare att hinna växla fokuspunkt om man inte vet var nästa motiv kommer att befinna sig eller hur snabbt det rör sig. Med vertikalgreppet når jag knappt 4-vägskontrollen, så då är det om möjligt ännu svårare.

Mitt stand-by-läge är därför alltid mittenpunkten. Skjut först och omkomponera sen.

Nåja, detta blev ju en liten avstickare utanför trådens ämne. Ursäkta för det. ;)

/Jimmy
En sak till: var och en måste naturligtvis hitta fram till en metod som funkar för en själv. Har man Tekken-tumme hinner man med att växla on-the-fly. Sitter tummen på en gubbe är det bästa att ta det lugnare.
 
Senast ändrad:
Som sagt, jag har inga problem med det där.
Jag använder 4-vägskontrollen i komnbination med AF-knappen som centrerar till mittenläget. Jag arbetar blixtsnabbt med detta hela tiden, oavsett rörliga eller stillastående motiv. Och jag gör det samtidigt som jag komponerar bilden - i en rörelse. Jag tror det handlar mycket om vana, och möjligen - som du skriver - storleken på tummen.
:)

Hälsar
R
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar