Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyblörjare vill ha råd, Kamera EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

NyKanon

Medlem
Hej

Hoppas jag kan få lära av er fotogudar då jag är helt olyckligt oduglig...

Köpte min EOS 500D för någon månad sen och började att fota lite i förra veckan, jag gillar att ta "INTHEMOMENT" bilder men lyckas väldigt sällan som ni kommer se på bilderna.

Jag har in princip växlat mig igenom dom "förbestämda" lägena som finns då jag inte har en aning om vad jag ska göra!

Nu ska vi se om jag kan ladda upp bilderna .. :O
 

Bilagor

  • IMG_6941.jpg
    IMG_6941.jpg
    27.9 KB · Visningar: 385
Men vafan en fotosida där bilderna krymps ner till en liten liten 25kb , vart laddar ni upp era bilder i Fullsize?

Mvh
Stefan
 
Jo, FS har en mycket märklig inställning till bilder för att vara ett fotoforum! Tyvärr går det inte att ladda upp bilder större än 400X400 pixlar.

Du får ladda upp bilderna på något web-album och länka hit istället.

Vad gäller dina bilder så är det ju svårt att avgöra om det är felfokus eller något eftersom de är så små, men det går att säga en del annat om dem.

Du har alldeles för lång slutartid, det gör att det blir rörelseoskärpa på vingarna. Använd något halvautomatiskt läge Av, Tv, stor bländare och högt ISO för att kunna få en kort slutartid. Sedan är det svårt att få snygga bilder med en vinkel snett uppifrån så, hade du kommit ner mer mot marken hade du nog fått bättre bilder mer ifrån sidan.
 
Vad?

Exakt vad är det du inte tycker fungerar i dina bilder?
Motivet du fotograferat kräver snabb slutartid om du vill frysa rörelsen, därtill har du vatten... vilket automatiskt sänker exponeringen pga kontrasten om kameran mäter ljuset. Nu är min skärm utbränd och för mörk, men om bilderna är något mörka kan du tona in (30% kanske) ett nytt (ljusare)lager med ex. raster i Photoshop.
 
6969.......
 

Bilagor

  • IMG_6969.jpg
    IMG_6969.jpg
    27 KB · Visningar: 320
  • IMG_6979.jpg
    IMG_6979.jpg
    23.7 KB · Visningar: 323
  • IMG_6997.jpg
    IMG_6997.jpg
    26.6 KB · Visningar: 326
  • IMG_7002.jpg
    IMG_7002.jpg
    25.8 KB · Visningar: 315
Jo, FS har en mycket märklig inställning till bilder för att vara ett fotoforum! Tyvärr går det inte att ladda upp bilder större än 400X400 pixlar.

Du får ladda upp bilderna på något web-album och länka hit istället.

Vad gäller dina bilder så är det ju svårt att avgöra om det är felfokus eller något eftersom de är så små, men det går att säga en del annat om dem.

Du har alldeles för lång slutartid, det gör att det blir rörelseoskärpa på vingarna. Använd något halvautomatiskt läge Av, Tv, stor bländare och högt ISO för att kunna få en kort slutartid. Sedan är det svårt att få snygga bilder med en vinkel snett uppifrån så, hade du kommit ner mer mot marken hade du nog fått bättre bilder mer ifrån sidan.

Hej Halme..

Tack så jätte mycket för kritiken/infon jag ska försöka att bli en medelmåtta vad det lider!

Mvh
Stefan
 
7007.. Rätt så nöjd ..

7008 hade varit fint att ha fin skärpa på?


"MÅSTE MAN HA FIN SKÄRPA" för att göra en fin bild?

Jag har köpt ett stativ , Hama, köp inte från dom om du inte är "hemmafixare" fick borra sprinta limma och och nita efter första fotosessionen .. nu funkar det och är lätt att bära med sig!

Fotar ni med stativ?

Ska läsa lite på forumet innan jag ställer mer onödiga frågor men detta var min "invigning"
Hej hej jag heter Stefan.
 

Bilagor

  • IMG_7007.jpg
    IMG_7007.jpg
    28 KB · Visningar: 317
  • IMG_7008.jpg
    IMG_7008.jpg
    25.1 KB · Visningar: 311
  • IMG_7029.jpg
    IMG_7029.jpg
    26.4 KB · Visningar: 319
Onödiga frågor

Onödiga frågor? Finns det?:)
Skärpa eller oskärpa... om det gjorts metvetet och utifrån ett tydligt val är ingenting fel. Oskärpa pga misstag är däremot inte optimalt:) Det finns en gammal grundregel som säger att när du lärt dig grunderna, kan du frångå dem... om du vill:) Jag använder inte stativ, utan anpassar slutartiden till handhållen kamera.
 
Jo, FS har en mycket märklig inställning till bilder för att vara ett fotoforum! Tyvärr går det inte att ladda upp bilder större än 400X400 pixlar.

Du får ladda upp bilderna på något web-album och länka hit istället.

Har du några tips på sites, det gör inget om dom tar betalt! Vilka använder du?


Mvh
Stefan
 
Har du några tips på sites, det gör inget om dom tar betalt! Vilka använder du?


Mvh
Stefan
Jag använder Photobucket, det tycker jag funkar bra. Gratis för Max 1024x768 och en viss trafikmängd, pro för $19 per år och då är det mesta obegränsat.

Annars finns Flickr och flera andra som också är bra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.