Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla där ute. Jag har precis börjat fota och är en nybörjare i största grad. Jag har funderat på ett telezooms objektiv till men kamera. Är de någon som har ett bra tips på ett bra nybörjar objektiv till ett bra pris ? (Länka är ni snälla)

Fotar med: Canon Eos1000D

EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS.
Kopiera och Googla på det, så hittar du nog fler länkar än vad jag kan räkna upp här.

Jag tycker alltid att ordet "nybörjare" framför ett substantiv klingar konstigt...!

De flesta fotografer vet att det är objektivet som gör det största jobbet oavsett kamera. Köper man ett billigt objektiv till en relativt okej kamera så blir kanmeraköpet till ingen nytta. Många glömmer det här med objektiv, det kommer ofta i andra hand när det egentligen skall komma i första.

Så köp inte skitobjektiv utan satsa på ett bra objektiv redan från början så kan du alltid uppgradera kameran sedan utan att behöva uppgradera objektivet om du hålelr dig till samma märke.

Köp inte det dyrasta i heller utan lägg dig på en mellannivå kanske runt 4000-5000:- Det är mitt råd till dig, om nu din plånbok tillåter dig det.

Jag håller helt med Anders, köp Canon EF 55-250 IS, den är jättebra, kostar ca 2700 kr och finns äntligen i lager på de flesta ställen. Finns ingen anledning att lägga flera tusen till för dig, den här är väl så bra som t ex 70-300 IS, men till halva kostnaden.

Jag tycker alltid att ordet "nybörjare" framför ett substantiv klingar konstigt...!

De flesta fotografer vet att det är objektivet som gör det största jobbet oavsett kamera. Köper man ett billigt objektiv till en relativt okej kamera så blir kanmeraköpet till ingen nytta. Många glömmer det här med objektiv, det kommer ofta i andra hand när det egentligen skall komma i första.

Så köp inte skitobjektiv utan satsa på ett bra objektiv redan från början så kan du alltid uppgradera kameran sedan utan att behöva uppgradera objektivet om du hålelr dig till samma märke.

Köp inte det dyrasta i heller utan lägg dig på en mellannivå kanske runt 4000-5000:- Det är mitt råd till dig, om nu din plånbok tillåter dig det.

Jag kan hålla med dig om att objektiven är viktiga. Däremot är jag inte så säker på att det lönar sig att lägga sig på en "mellannivå".

I just det här fallet är Canons 55-250 IS väldigt attraktiv och i mitt tycke ett mycket intressant val. Fördelen gentemot "mellannivån" (70-300 IS) är att det är rejät billigare och har ett väldigt användbart omfång. 55 mm som minsta brännvidd gör det väldigt allround.

Du talar om "sktiobjektiv" och jag vet inte riktigt vad du syftar på. Canons 55-250 IS är i alla fall långt från skit, det ger riktigt fina bilder.

Alltså ett perfekt val för "nybörjaren". ;)

Mvh
Anders

Jag kan hålla med dig om att objektiven är viktiga. Däremot är jag inte så säker på att det lönar sig att lägga sig på en "mellannivå".

I just det här fallet är Canons 55-250 IS väldigt attraktiv och i mitt tycke ett mycket intressant val. Fördelen gentemot "mellannivån" (70-300 IS) är att det är rejät billigare och har ett väldigt användbart omfång. 55 mm som minsta brännvidd gör det väldigt allround.

Du talar om "sktiobjektiv" och jag vet inte riktigt vad du syftar på. Canons 55-250 IS är i alla fall långt från skit, det ger riktigt fina bilder.

Alltså ett perfekt val för "nybörjaren". ;)

Mvh
Anders

Okej, skitobjektiv var bara en almän term jag använde. Jag kör Nikon så jag har ingen koll på vad Canon har osv.. Mitt inlägg vara bara en brasklapp.

Okej, skitobjektiv var bara en almän term jag använde. Jag kör Nikon så jag har ingen koll på vad Canon har osv.. Mitt inlägg vara bara en brasklapp.

Det är lungt.

Såg nu också att Robin är bara 15 bast så då kan vi ju anta att budgeten är ganska begränsad. Kanske hamnar redan 55-250 IS farligt nära budgettaket?

Det är ju lätt att tappa perspektiven när man själv är galen nog att lägga alltför många tusenlappar på sina leksaker. :)

Mvh
Anders

Fast jag jobbar med mina prylar, skulle inte kunna leka med dem de är för dyra :)

:)

Egentligen illustrerar ju det här hur svårt det är att ge råd.

Vad är en nybörjare, vad är skit, vad är dyrt?

Allt är ju så relativt och självfallet har du som yrkesfotograf lite olika värderingar och referenser än vad en 15 åring nybörjare har eller vad en medelålders amatör som jag har.

Ha en god fortsättning på året!

Håller med tidigare inlägg, EF-S 55-250 IS är väldigt mycket objektiv för pengarna. Finns en annons här på Fotosidan för 1800kr. Perfekt!

Jag skulle personligen hoppa över mellannivån 70-300IS och välja EF 70-200/4L för 4300kr beg om inte EF-S 55-250 IS "duger". Det du får med 70-200 är ett mekaniskt bättre objektiv med snabbare autofokus, bättre ljusstyrka, ännu bättre skärpa men du får ingen IS (bildstabilisering).

Jag köpte ett 55-250 IS nyligen och är grymt imponerad av skärpan. Det är verkligen mycket objektiv för priset du betalar!

Jag tipsar om ett Canon EF 85/1.8. Med den får man garanterat grym inspiration och du lär aldrig sälja det.
Visst - det är inget allroundobjektiv men du har kanske en enkel zoom redan?
Kostar nytt 3570 hos Hegethorns. Superbilligt med tanke på kvalitet, både optiskt och mekaniskt. Den kan ge helt otroliga bilder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto