** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nybörjarfrågor om inscanning av dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ludvigsson

Aktiv medlem
Hejsan!

När jag fotograferar så vill jag såklart använda den diafilm som jag tycker jag får bäst kvalitet/resultat ifrån fär jag fotar! I mitt fall vet jag om att det är en Velvia jag ska köpa i fotoaffärn...Inget konstigt med det...

Men jag (liksom säkert många andra här) vill nu kunna lägga in mina bilder jag är mest nöjd med på en cd för att kunna använda dem i tex. en hemsida. Då är frågan hur jag bibehåller kvaliten på bilderna när dem ska scannas in?

Problemet är att jag inte har en scanner. Jag har läst många trådar här om scanning och scannrar, men som nybörjare inom detta ämne så kan det vara svårt att förstå ibland.

Att en bild kan innehålla en viss mängd Megabyte eller är inscannad i en viss mängd Dots.Per.Inches har jag läst lite om...

Då är frågorna:

# Ska man i mitt fall (bilder på en CD som ska användas till en hemsida/mail osv.) försöka ha så hög mängd Meg och DPI som möjligt eller är det onödigt när bilderna inte ska förstoras nämnvärt och heller ej ska skrivas ut?? (jag vill ju såklart ha högsta möjliga kvalitet på bilderna till min hemsida...)

# Har någon erfarenhet av att ha lämnat in sina dior till ett labb som scannar in dem, och såklart gör ett proffsigt jobb??

Jag har varit i kontakt med en del labb och ställt dessa frågor, men ibland känns det som om kunskapen inte riktigt finns där...
Till en början ska jag nu scanna in ca 100 bilder, och då vill man ju att resultatet bilr bra!

...jo, jag har funderat på att köpa en scanner..=0)...bara en del frågetecken att räta ut först!

Tacksam för svar till en vilsen man i denna scanningsdjungel.

/ Fredrik Ludvigsson

Kommersiella skanningar skiljer sig åt kvalitetsmässigt på sätt som inte går att utläsa ur specifikationerna. Jag skulle inte skicka 100 bilder på ett bräde till en leverantör utan att ha testat med ett par bilder först. När du gör det kan du ju också ta ett par olika alternativa upplösningar och se vad du tycker.

Förutsatt att skanningen är av god kvalitet och du bara skall använda bilderna på bildskärm finns det inget större skäl att välja onödigt hög upplösning.

Att kommersiellt skanna 100 bilder med god kvalitet lär förmodligen kosta mer än att köpa en billig skanner, t ex Minolta Scan Dual III.

Tack för svaret Jim!
Men vad är en hög resp. låg upplösning? (x antal DPI?)
Finns det nåt exempel som du vet om där man kan se och jämföra en lågupplöst bild och en högupplöst bild?

mvh / Fredrik

Har du något bildbehandlingsprogram? Där kan du ju skapa arbetsytor och se hur stora de blir på skärmen.

Skanning av en småbildsfilm i 300 ppi ger en fil som är ca 425 pixlar på långsidan.

I 600 ppi blir den 850. I 1200 ppi blir den 1700 och så vidare.

Personligen skannar jag alltid i 2820 ppi eftersom det är den högsta upplösning min skanner klarar. Men det är för papper, så mycket behöver du inte om du bara skall ha bilderna på bildskärmen.

Bara ett exempel:
Den här bilden är skannad av Proffskopia Jönköping för ca 1½ år sedan. Det är velvia och grön som jag var slängde jag in den här utan någon som helst bearbetning i photoshop. Det är alltså originalskanningen rätt av.

Det där var ju ett bra exempel på hur stor en bild som är skannad i 600 ppi blir.

Använd FS som exempel

Kan du inte använda reglerna för hur stor en bild för uppladdning får vara här på Fotosidan som en bra ledtråd. Tyvärr tror jag inte att jag kommer åt att se vad reglerna säger eftersom jag inte är silver eller guld medlem och redan har laddat upp max antal bilder. Men här på FS kan du ju se och bedöma vilken teknisk kvalitet de uppladdade bilden har och stoleken (i pixlar och kB) är ju inte så stor.

ok, tack för tipsen!

Fin bild, Svante! ; (gör längtan efter sommargrönskan ännu större än den just nu är, vi skrider in i en lång tråkig "brun" period nu här i Lappland...)

En fråga ang vad du skrev om bilden; du behandlade den ej i PS...Är det nåt man generellt alltid gör efter att bilden scannats in? Blir det aldrig som orginalet på dian direkt?

/ fredrik

I regel får man jobba lite med kontrast och färger för att få till ett bra resultat. Dessutom skärpa den med oskarp mask.

Det fanns en trad pa denna sidan innan som hette dpi lpi eller natt... kolla om du kan fa tag i den pa natt sett...

Annars kan jag bara rekomendera att kopa sa dyrt du bara kan, jag klapp en billigare flatbed scanner me dia lock innan, och arligt talat sa sog det, sa jag slangde den...

lycka till

timo

Någon som testat Scanna.nu?

Har funderat på Proffskopia där jag ändå framkallar min dia i vanliga fall...

Tacksam om nån kom med tips, det kanske finns nån här som använder sig av labb att scanna in...

verkar dock som om dem flesta scannar in sina bilder själv, med gott resultat...

Får titta mer i trådarna om scannerköp och hoppas tipset sitter i helgen...=0)

Tack å hej!

/ Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar