Du har helt rätt - mörkrumsarbete är väldigt roligt!
Var bor du? Råkar du bo i närheten av Göteborg? Då skulle jag kunna visa dig lite och hjälpa dig igång. Har möjlighet att disponera ett mörkrum (även om jag i och för sig inte har använt det på länge), och har dessutom tre kompletta mörkrumsutrustningar nedpackade i ett lager, i väntan på ett eget mörkrum. Fast jag bör nog fundera på att gallra lite där...
Några grundläggande råd:
Först och främst - börja med svartvitt, och inte med färg! Och kör med svartvitt länge, innan du ev. går över till färg. Inte alls nödvändigt att göra överhuvudtaget, enligt min mening... Det går att få in mycket mer känsla och dramatik i de svartvita bilderna. Och de underbart vackra silverkornen (som faktiskt är små kristaller) har ingen jämförelse i färgvärlden!
Det är inte heller nödvändigt att du på en gång lär dig såväl filmframkallning som kopiering. Välj ett av dessa till att börja med. Själv började jag med att framkalla, men det vanliga är säkert att börja med kopiering/förstoring.
Det är som sagt väldigt roligt, men jag bär väl också nämna att du får räkna med att det kommer att ta en viss tid innan du börjar få till det riktigt bra. Men hav bara tålamod - efterhand så går det bättre och bättre, och du utvecklar den känsla som behövs för att det ska bli lyckat. Det kommer då att bli något helt annat än automatkopierade bilder, förutom att du naturligtvis har så oerhört många fler möjligheter när du själv har full kontroll, och kan göra vad du vill.