ANNONS
Annons

Nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

TheLess

Ny medlem
Hej! Jag är intresserad av foto men är en nybörjare. Jag har funderat på om man kanske skulle ta och fixat ett eget mörkrum och framkalla själv, det verkar helt enkelt roligt. Grejjen är ju den att jag har ingen aning om hur man gör och min fråga lyder då alltså:

Hur ska jag gå till väga? Är det någon som har något bra tips om en sida eller så eller kan någon tänka sig att beskriva lite för mig?

//Román

Du har helt rätt - mörkrumsarbete är väldigt roligt!

Var bor du? Råkar du bo i närheten av Göteborg? Då skulle jag kunna visa dig lite och hjälpa dig igång. Har möjlighet att disponera ett mörkrum (även om jag i och för sig inte har använt det på länge), och har dessutom tre kompletta mörkrumsutrustningar nedpackade i ett lager, i väntan på ett eget mörkrum. Fast jag bör nog fundera på att gallra lite där...

Några grundläggande råd:
Först och främst - börja med svartvitt, och inte med färg! Och kör med svartvitt länge, innan du ev. går över till färg. Inte alls nödvändigt att göra överhuvudtaget, enligt min mening... Det går att få in mycket mer känsla och dramatik i de svartvita bilderna. Och de underbart vackra silverkornen (som faktiskt är små kristaller) har ingen jämförelse i färgvärlden!

Det är inte heller nödvändigt att du på en gång lär dig såväl filmframkallning som kopiering. Välj ett av dessa till att börja med. Själv började jag med att framkalla, men det vanliga är säkert att börja med kopiering/förstoring.

Det är som sagt väldigt roligt, men jag bär väl också nämna att du får räkna med att det kommer att ta en viss tid innan du börjar få till det riktigt bra. Men hav bara tålamod - efterhand så går det bättre och bättre, och du utvecklar den känsla som behövs för att det ska bli lyckat. Det kommer då att bli något helt annat än automatkopierade bilder, förutom att du naturligtvis har så oerhört många fler möjligheter när du själv har full kontroll, och kan göra vad du vill.

Senast ändrad:
Vore grymt kul! Men tyvärr bor jag i Stockholm så. Tack för tipset om svartvitt, håller med dig om att det faktiskt kan bli mer dramatiskt på det viset, men är det mycket svårare med färg eller vadå?

Ja, färgmörkrumsarbete är svårare. Krångligare, mera att ta hänsyn till, mera att lära. Processerna är "grinigare". Mindre avvikelser i färglösningarnas färskhet eller temperatur ger större avvikelser än för svartvitta dito, vilket gör att lärtiden blir längre. Dock är det VÄSENTLIGT mycket enklare med färg nu än vad det var på den tiden för länge sedan, när jag var som mest aktiv i mörkrummet. Alltså ingalunda omöjligt att lära sig (det var mycket dj--ligare förr!) och många kör ju i färg.

Hursomhelst, jag råder dig starkt till att först köra med svartvitt tills du känner dig ordentligt hemtam!

Synd att du bodde så långt bort, men lycka till i alla fall! :)

Senast ändrad:
Om du inte kan träffa nån som kan visa dig lite, så anmäl dig till en nybörjarkurs. Mitt mörkrum har jag i en liten klädkammare eller snarare garderob.

Börja med filmframkallning, det kräver inget mörkrum för själva framkallningen, men du måste ladda filmerna i totalt mörker. När filmen är på spiralen och i dosan, kan du göra resten med tänt ljus.

En "laddsäck" kan rekommenderas i samband med filmframkallning.

Det är en specialtillverkad "påse" som man stoppar framkallningsdosa och film i. Sen för man in armarna i två resårbandsförsedda öppningar och kan sedan sitta ute i "det fria" och ladda filmen i dosan.

Fördelen är att laddsäcken är helt ljustät. Även husets mörkaste garderob släpper in litet ströljus och film är mycket kinkigare än papper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar