Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare som söker lite svar :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Påli

Medlem
Hejsan.

Har länge intresserat mig av foto men endast ägt kompakt kameror tidigare. Nu är jag mer intresserad av en systemkamera. Min ekonomi är väl ganska begränsad. Tänkte kamerahus för runt 2500-3000. Objektiv för kanske 2000. Öppen för begagnat med.

Jag kommer mest fota sportbilder. Som rally, motocross m.m.

Kamrorna jag tittat mer på är Nikon 40D och Canon EOS 350D. Vilket jag förstått ska vara bra alternativ att börja med.

Har läst en recension där dom tyckte Nikon inte var lika bra vid foto av rörliga objekt, därför lutar det nu lite åt Canon.

Objektivet är det som jag har mest bekymmer att bli riktigt klok på. När man är på tävlingar och fotar så är det inte alltid man kan vara så nära så det ska juh helst funka att stå på avstånd.

Teleobjektiv kanske att rekommendera? Kommer mest fota utomhus så det ställer väl mindre krav på objektiv med?

Ni får gärna komma med förslag och råd som hjälper mig :)

Tack på förhand.

Mvh
 
Canon 350D är inte på något sätt en dålig kamera.
Fast du kanske skulle kunna hitta en 400D för nästan samma pengar snart. Det är ganska många som byter upp sig till Canon 40D efter att de lärt in sig på 350D och 400D.
Även objektiv och andra tillbehör finns i mängder på Tradera eller Blocket.

Vad är det för tävlingar som du nämner?
Ett bra objektiv för att klara av att täcka in mycket är ju ett s.k superzoom-objektiv.
Sigma har ett 28-300/3,5-6,3 för 2790:-
Tamron 28-200/3,8-5,6 för 2950:-
Tyvärr så blir det ju svårare att fota när det blir dunkelt ljus och på stor zoom om du har sådana objektiv, och de som är mer ljusstarka blir tyvärr väldigt dyra. Men jag tycker iallafall att det är hyffsade objektiv att börja med. När du sen kommer på hur du gillar att fota, med vidvinkel eller tele så kan du rikta in dig på att använda bättre objektiv då och då vet du kanske mer just vilka objektiv du vill använda.
Har du kompisar med samma kamerasystem kanske du kan prova deras objektiv, eller om du är med i någon fotoklubb.

Bara för att visa på en bra sak med den 350D som jag har ägt och som nu min sambo har fått ärva.
För ett tag sedan så var det ett forum uppe där man efterfrågade hur många bilder man tagit med sin 350D, mest för att få reda lite på hur länge slutaren håller i dem. (En slutare i Canons nyaste och största kameramodeller ska klara 300.000 exponeringar minimum.) Det var för över 1 år sedan och då kom jag fram till efter att ha räknat de bilder jag har i datorn och på CD att min kamera hade då gått runt 60.000 exponeringar och det är kanske 15.000-20.000 till nu.
Så personligen skulle jag ha stor tillit till att handa Canon begagnat. =)
 
Senast ändrad:
Jag skulle föreslå att du tittar på en 20D, lite bättre autofokus å greppvänligare hus, finns en på blocket i skrivande stund för 3200, tyvärr några hundralappar över, men ändå väldigt prisvärd.

Som objektiv så är det ju lite svårt och det blir ju desto bättre om man delar upp det i fler ettaper. Som första objektiv som jag tror du kommer klara dig långt med är ett Sigma 17-70 2.8-4.5 kostar 2700 nytt, kanske finns ngt begagnat där, så kallad "makro" funktion med skala 1:2 är ett litet plus.

Så Canon 20D med Sigma 17-70 är mitt tips går väl ioförsig på 6k.
 
Tack för svaren.

Jag får kolla lite på dom kamerorna ni nämner där.

Tävlingar kan vara motocross, enduro. Behöver kanske inte kunna zooma extremt mycket. Väldigt intresserad av att kunna få skarpa bilder när det rör sig ganska fort. Som t.ex i Motocross. Men om man säger man tar bilder på max 50 meters avstånd. Då går det bra med ett sånt Sigma 17-70?

Låter juh bra att köpa en begagnad Canon om det stämmer :)

Ska kolla vidare lite nu och se om jag hittar nån 400D eller 20D.

Mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.