Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare söker vishet

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Hej, jag har en fråga angående objektivets ljusstyrkas inverkan på bilder och slutartider. Frågan är, kommer ett ljusstarkare objektiv tex ett f2,8 ge mycket kortare slutartider än tex ett f4 objektiv?
Så att jag kan ta skarpare bilder vid sämre ljus tex inomhus men även fånga snabbare rörelser vid dagsljus?
Med snabbare slutartider, minskar då nyttan av bildstabilisatorn en aning eller?

Tack så mycket /Marcus

Ett bländarsteg motsvarar att steg på tiden.

F2,8 1/125 = F4.0 1/60

Och så vidare

Det är en fördel med bättre ljusstyrka eftersom du kan frysa rörelser lättare, (mindre rörelseoskärpa alltså).

Bildstabilisatorn hjälper ju inte mot rörelseoskärpa i motivet, det hjälper mot dina egna skakningar.

Senast ändrad:
Oki, men de egna skakningarn blir väl mindre under en kortare slutartid än en längre så det blir ju viss hjälp där ändå. Många tack för svaren!

Ja, du tänker rätt Marcus. Samtidigt kommer skärpedjupet att bli kortare vilket kan ha betydelse i vissa fall.

Man brukar ju säga att man ska hålla ungefär samma slutartid som brännvidd för att få chans till en skarp bild handhållet (sen skakar jag mer än alla andra, så jag vill ha VR). Dvs. har du ditt 18-105 inställt på max inzoomat 105mm ska du ha en slutartid på mins 1/100 och eftersom du har en "brännviddsförlängning" (folk kommer hacka på denna term) på 1.5ggr ska du ha ca 1/160 i slutartid istället.

Hela bländarskalan:
f/1,4, f/2, f/2,8, f/4, f/5,6, f/8, f/11, f/16, f/22, f/32
dessa är hela steg och ger halva slutartiden eller dubbet så lång slutartid beroende på vilket håll du går på den.

Likaså har du ISO-värdet:
100, 200, 400, 800, 1600, 3200
samma effekt, ökat ISO ger kortare slutartid, men ökar även bruset i bilden. Nu har ju D90 riktigt bra brusprestanda.

Såg ditt andra inlägg om 70-300 vs 70-200 med, satt ju själv o velade länge där och slutade med Nikons 70-200. Ska du med o spela paintball i Emmaboda på söndag kan du få testa mitt 70-200 o vi kan snacka lite foto :D

Ha det gott! Finns på MSN ett par timmar till om du har tillgång till det ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar