Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare söker digital systemkamera med begränsad budget...

Produkter
(logga in för att koppla)
360 skrev:
Citat KG Stolt (HDFS):
"Pentaxen är lite mer likvärdig än de andra eftersom de bjussar på antiskak och lägsta pris."
- I min lokala fotobutik vart denna dyrare än både Canon & Nikon... Ovanlighet?

Ja, det är helt fel, är du säker på att det inte var en K10D som de visade? det är storebror till K100D... Nikons minsta D40 är ungefär lika i pris som pentaxen och en utgående 350 kanske också ligger i samma härad om de råkar ha en hyllvärmare kvar.

www.cyberphoto.se är en bra länk för att kolla ungefärliga priser. Om du klämmer o känner o får goda råd i butik så köp den där, om det inte skiljer ohemult mycket i pris...
 
fredrikru skrev:
Beror på vad man har för referenser. När man märker att kompakt kameran (Yashica T5) ger bättre resultat än kit gluggen på systemkameran vid samma brännvidd då blir man sur.....

Är du säker på att det är så? kompaktkameror har ofta ganska mycket skärpning o kontrastökning direkt i kameran, vilket ofta ser bättre ut (och är det) före bildbehandling i datorn och i relativt små storlekar.
 
HDFS) (KGS skrev:
Är du säker på att det är så? kompaktkameror har ofta ganska mycket skärpning o kontrastökning direkt i kameran, vilket ofta ser bättre ut (och är det) före bildbehandling i datorn och i relativt små storlekar.

En Yashica T5 har VÄLDIGT lite bildbehandling i kameran!

Lägg inte upp sådana frislag om du inte tål smashen... :)
 
fredrikru skrev:
Beror på vad man har för referenser. När man märker att kompakt kameran (Yashica T5) ger bättre resultat än kit gluggen på systemkameran vid samma brännvidd då blir man sur.....
Jamen nu jämför vi väl äpplen och päron ändå. Yashica T5 är en kompaktkamera med ett fast 35mm Carl Zeiss. Den är gjord för att vara skarp men saknar de flesta (alla?) andra finesser. Att jämföra det med en billig zoom är väl inte relevant, va.

Oj, sorry, off topic! Svaret på frågan är köp en Pentax! :)
 
BengtJohnsson skrev:
En Yashica T5 har VÄLDIGT lite bildbehandling i kameran!

Lägg inte upp sådana frislag om du inte tål smashen... :)

Beror väl på vad du matar den med för sensor... returnerar en kort lobb...
 
Har upptäckt en sak,
uppskattar att man vid vissa tillfällen har kunnat ta småfilmer med/utan ljud men denna funktion verkar inte finnas på varken 400d/350d, k100d eller D40... Är detta en av de funktionerna som saknas uteslutande på "budget-systemen" eller rent av på alla digitala systemkameror?

Hälsningar, Erik
 
Varför bara nya?

Varför inte titta på begagnatmarknaden? Med en såpass begränsad budget vore tex en Canon 10D vara ett alternativ och istället lägga pengarna på objektiven.
 
Re: Varför bara nya?

Erik Larsson skrev:
Varför inte titta på begagnatmarknaden? Med en såpass begränsad budget vore tex en Canon 10D vara ett alternativ och istället lägga pengarna på objektiven.

Jag vet inte riktigt, men jag antar det beror på min osäkerhet samtidigt som jag gärna har en garanti när jag ger mig i kast med en (för mig) stor utgift.
 
360 skrev:
Har upptäckt en sak,
uppskattar att man vid vissa tillfällen har kunnat ta småfilmer med/utan ljud men denna funktion verkar inte finnas på varken 400d/350d, k100d eller D40... Är detta en av de funktionerna som saknas uteslutande på "budget-systemen" eller rent av på alla digitala systemkameror?

Hälsningar, Erik

Det finns ingen systemkamera som har en sådan funktion. Har antagligen med systemkamerans mekaniska konstruktion att göra. Vill du filma så är det kompakt eller superzoom som gäller, men då mister man ju systemkamerans alla fördelar.

Ett tips om du på ett enkelt sätt vill lära dig lite mer om systemkameror och foto är att titta på fotoskolan här på fotosidan, börja med Kamerans funktion och jobba dig neråt.
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

M.v.h.
Fredrik
 
Jag har ju läst mej till här på FS att kitobjektiv är så dåliga och att objektiv med fast brännvidd är så mycket bättre än zoomar. Döm om min förvåning när jag upptäckte att mitt Pentax 18-55mm har toppklass medan min pannkaka 40mm/2.8 är rena skiten.

Kolla mina rudimentära tester här:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=150561

Jag har reklamerat pannkakan men har ännu inte fått något svar.
/Harald
 
Idag beställdes en D40 med 55 optik, väska & minneskort från Cyberphoto... Blir kul när posten kommer nästa vecka :)

Tack för hjälpen (och vilket eminent forum detta är!)

Hälsningar,
Erik Svensson
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.