Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare behöver kamera... hjälp...

Produkter
(logga in för att koppla)
okej så om det står 23,6*15,7mm och är en kamera med 6 mp så är det bättre än med 8 mp?

Problemet är att jag tycker att det står massa med såna siffror överallt..

det gör det, men extremt förenklat
liten kamera - liten sensor 0-4000/5000kr
system kamera - mellan stor sensor 5000-25000kr
stor system kamera - stor sensor 25000-50000kr
svindyr kamera - jätte stor sensor 50000kr-X

bättre är alltid svårt att säga, men mellan 6 mellan stor sensor och 8mp liten sensor så ja
mellan 4mp stor sensor och 10mp liten sensor skulle jag ha svårt att välja
 
Va betyder siffrorna folk skriver efter objektiven förresten?
tex EF 35-70mm 1:3.5-4.5

EF betyder att den passar på Canons EF-bajonett. 35-70mm betyder att det är ett zoomobjektiv som kan gå från 35mm-70mm. 1:3.5-4.5 betyder att den största bländaren i 35mm läget är f/3.5 och i 70mm läget är den f/4.5
 
Va betyder siffrorna folk skriver efter objektiven förresten?
tex EF 35-70mm 1:3.5-4.5
(ursäkta jag pepprar dig med frågor men du verkar kunnig)

ingen fara, **mm är avståndet från sensorn till brännpunkten på objektivet, enkelt uttryckt motsvarar det hur stor del av motivet fastnar på bild
och om det står XX-XX mm så är det ett zoomobjektiv och visar hur mycket man kan zooma 18-300mm zoomar massor
18-55mm lite mindre

3.5-4.5 säger hur mycket ljus som kommer till sensorn
litet nummer - mycket ljus
d.v.s. kan fota i lite ljus
 
Jo precis men det är de som är grejen jag vet inte ens vad jag ska kolla efter, vad som är värt och bra för de jag har råd med.
Det är det som jag behöver hjälp med.
Hitta en bra kamera inom min budget.

Ja, det var ju därför jag skrev att du ska ta vad du får för 1500 kr och på sikt lära dig vad du behöver. OK, du får några tips till: köp inte _vad_ som helst utan köp en kamera som har både helautomatiskt läge och möjlighet till manuella inställningar. (Fast möjlighet att ställa in iso, vitbalans, exponeringskompensation och blixt har väl alla kameror nuförtiden?) Sök gärna upp en kamera som du också kan justera slutartid, bländare och fokus på. Det är när du leker med de manuella inställningarna som du lär dig om tekniken. Canons Powershot-kameror, dvs. de som är snäppet större än Ixusarna, brukade i alla fall för några år sedan ha goda manuella inställningsmöjligheter. Kolla om du kan få tag i en begagnad Powershot i någon av A500-, A600- eller A700-serierna.

Apropå upplösningar: tumregeln är att 2 Mpx räcker till en 10*15 cm-förstoring betraktad på normalt läsavstånd. 4 Mpx räcker alltså till 20*15 och 8 Mpx till 20*30 (ungefär A4). Ett skarpt foto kan förmodligen förstoras ytterligare utan synbar kvalitetsförlust. Ett foto som ramas in och sätts upp på väggen betraktas oftast på längre avstånd än normalt läsavstånd och en sådan förstoring kan därför göras större utan att bilden upplevs oskarp. (En vanlig bildskärm har en upplösning ungefär motsvarande 1 Mpx och en HD-skärm med högsta upplösningen ungefär 2 Mpx.)

Anders
 
ingen fara, **mm är avståndet från sensorn till brännpunkten på objektivet, enkelt uttryckt motsvarar det hur stor del av motivet fastnar på bild
och om det står XX-XX mm så är det ett zoomobjektiv och visar hur mycket man kan zooma 18-300mm zoomar massor
18-55mm lite mindre

3.5-4.5 säger hur mycket ljus som kommer till sensorn
litet nummer - mycket ljus
d.v.s. kan fota i lite ljus


okej så om man ska fota där sdet inte är så mycket ljus ska man ha ett liten nummer som 2.8 eller så...
 
Ja, det var ju därför jag skrev att du ska ta vad du får för 1500 kr och på sikt lära dig vad du behöver. OK, du får några tips till: köp inte _vad_ som helst utan köp en kamera som har både helautomatiskt läge och möjlighet till manuella inställningar. (Fast möjlighet att ställa in iso, vitbalans, exponeringskompensation och blixt har väl alla kameror nuförtiden?) Sök gärna upp en kamera som du också kan justera slutartid, bländare och fokus på. Det är när du leker med de manuella inställningarna som du lär dig om tekniken. Canons Powershot-kameror, dvs. de som är snäppet större än Ixusarna, brukade i alla fall för några år sedan ha goda manuella inställningsmöjligheter. Kolla om du kan få tag i en begagnad Powershot i någon av A500-, A600- eller A700-serierna.

Apropå upplösningar: tumregeln är att 2 Mpx räcker till en 10*15 cm-förstoring betraktad på normalt läsavstånd. 4 Mpx räcker alltså till 20*15 och 8 Mpx till 20*30 (ungefär A4). Ett skarpt foto kan förmodligen förstoras ytterligare utan synbar kvalitetsförlust. Ett foto som ramas in och sätts upp på väggen betraktas oftast på längre avstånd än normalt läsavstånd och en sådan förstoring kan därför göras större utan att bilden upplevs oskarp. (En vanlig bildskärm har en upplösning ungefär motsvarande 1 Mpx och en HD-skärm med högsta upplösningen ungefär 2 Mpx.)

Anders


Okej Det var mycket användbar information, tack så mycket!
Jag ska kolla efter någon såndär A500-, A600- eller A700- och hoppas att de finns någon fin=)
 
Bra svar i tråden tycker jag. Även om jag måste småle när vi pratar sensorstorlek och ljuststyrka för 1500 kr ;)

Däremot vill jag slå ett slag för att jag tycker det låter mycket bra att börja i en låg prisklass. Håll gärna på det och köp absolut inte nånting förrän du verkligen vet (och även vet varför) du behöver det. Prylmarknaden är helt klart överskattad.

Jag har sett rätt många porträtt tagna i studioljus med en Canon G9, och jag betvivlar starkt att folk skulle se skillnad på dom bilderna mot en proffskamera om bilderna vore nedskalade till låt säga 1000 px, vilket sällan övergås på webben.

Hur många är det egentligen som framkallar så himla mycket nuförtiden? Skärmen har nästan blivit som ett framkallningsmedium. Så tänk efter om du verkligen bör lägga pengar på megapixlar.

Nåt annat att ta i beaktning är arbetsflöde, tekniker för uppsampling av dina bilder, nu tänker jag på förstoringar och megapixlar igen. Där ingår kalibering, interpolering, skärpning, färghanterining osv. Innan du är en hajare på det där så är det mer den tekniken som avgör hur dina framkallade bilder blir än antalet megapixlar eller en liten högre detaljupplösning.
 
Förutom att köpa en canon G9 nästan är lika dyrt som att köpa en systemkamera i instegsklassen.

Du har givetvis rätt, vilket väl var den enda poängen med ditt inlägg.
Jag tror nog du förstår att jag syftade på kameror med mindre sensor. Nu är den dyrare, men fortfarande en kompaktkamera som enligt tråden är långt ifrån en systemkamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.