Annons

Nybörjare behöver hjälp med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

miss.ofdoom

Ny medlem
Hej, jag är ny här och skulle behöva ha hjälp med vilket objektiv jag ska köpa!

Jag har en canon eos 450d och objektiv 18-55 som följde med kameran från början.
Nu vill jag utveckla mina foton och börja ta mer seriösa och specifika kort.
Jag skulle vilja ha ett objektiv som kan ta läckra macro-kort men som ändå kan användas för att fota mycket annat, tex porträtt.
Jag har en budget på ca 5000kr.

Blir otroligt glad för alla svar och tips!
 
Hej, jag är ny här och skulle behöva ha hjälp med vilket objektiv jag ska köpa!

Jag har en canon eos 450d och objektiv 18-55 som följde med kameran från början.
Nu vill jag utveckla mina foton och börja ta mer seriösa och specifika kort.
Jag skulle vilja ha ett objektiv som kan ta läckra macro-kort men som ändå kan användas för att fota mycket annat, tex porträtt.
Jag har en budget på ca 5000kr.

Blir otroligt glad för alla svar och tips!

Macroobjektiv är ofta väldigt bra till porträtt (ja, och macrofoton på blommor, insekter och mycket annars förstås).

Tamron 90mm
Canon 60mm (har jag)
Canon 100mm
är gluggar jag rekommenderar.
 
Macroobjektiv är ofta väldigt bra till porträtt (ja, och macrofoton på blommor, insekter och mycket annars förstås).

Tamron 90mm
Canon 60mm (har jag)
Canon 100mm
är gluggar jag rekommenderar.

Jag funderar på att köpa canon 100mm, men undrar om det går att zooma med det eller om det är helt fast? Vore snällt om du kunde förklara lite.
 
Alla objektiven som William föreslog är fasta objektiv, dvs, de saknar zoom. Objektiv med zoom har med det i benämningen, t.ex 18-55m innebär zoom från 18mm vidvinkel till 55mm tele. Anges bara ett värde talar man om fasta objektiv.
 
Jag funderar på att köpa canon 100mm, men undrar om det går att zooma med det eller om det är helt fast? Vore snällt om du kunde förklara lite.

Med fast objektiv måste du flytta kamera för att justera hur mycket/lite av motivet som skall landa på sensorn. Då påverkas förstås, på gott och ont perspektivet.

Zoom-objektivet är en kompromiss för att steglöst hantera olika brännvidder. Ljusstyrkan är oftast flera bländarsteg sämre för zoomen.
 
Jag funderar på att köpa canon 100mm, men undrar om det går att zooma med det eller om det är helt fast? Vore snällt om du kunde förklara lite.

Nej, det är ett fast objektiv dvs det går inte att zooma med det. Något som kan vara en fördel då fasta objektiv ofta är av bra kvalité och har höga bländare.
 
Jag har en budget på ca 5000kr.

Med den budgeten skulle jag satsa på EF-S 60 f/2.8 USM alternativt ett begagnat EF 100 f/2.8 USM.
Jag har haft båda och till den kamera Du har (1,6x crop) skulle jag nog välja EF-S 60 f/2.8.
Det är ett bra macro samt även en bra brännvidd för porträttsfoto.
/L
 
Enda nackdelen är att den inte utvidgar brännviddsområdet, från dagens 18-55 mm, mer än knappt nämnvärt.

Men om man inte är intresserad av mer räckvidd (EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS) eller med vidvinkel (EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM - lite tjurig kontra budgeten) är det inga problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.