Annons

Nybörjar kamera??

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du fortfarande har frågor, efter att ha sökt på forumet så underlättar det lite för oss om du ger oss lite mer bakgrundsinfo. Vad du tänkt dig för prisklass, vad du vill göra osv. :)

Ja du, det är verkligen svårt när man inte vet vad alla dess termer innebär. :S Så jag har inte blivit så mycket klockare av att titta i forumen.

Jag har alltid gillat att fotografera och nu tänker jag faktiskt gå högskola för det. :) Jag älskar att ta porträttfoto och naturbilder och närbilder. Vet du någon kamera som passar extra bra till det?

Egentligen så spelar priset ingen roll, bara jag klarar av den och den uppfyller mitt område. (vilket är rätt brett,) ;)

Mvh Therese

Porträtt, natur och närbilder täcker ju in det mesta. ;-)

Du bör ju iaf ha en systemkamera. Jag vet inte om du tänkt dig en digital eller analog?

Har du tänkt dig digitalt så är det väl främst Canon 350D, Nikon D50 och D70, Konica Minolta D5D eller D7D samt Pentax *ist DS som är värda att titta på.
Om priset inte spelar så stor roll så titta för all del även på Canon 20D eller nya Nikon D200.
Canon och Nikon har störst begagnatmarknad och störst utbud av objektiv och tillbehör, vilket kan vara värt att beakta.
I övrigt är alla kompetenta kameror och vad de kan uträtta beror till största delen på vad man har för objektiv till. De har ju olika egenskaper som ger dem lite olika fördelar såklart. Detta finns ju en hel del information om i forumen sedan tidigare, men är kanske svårt att greppa om till en början. Gör ett försök ändå och ställ frågor om det är något särskilt du undrar över.

On du tänkt dig analogt så är ett tips att leta begagnat. Nikon F90x eller F80 är två hus i Nikonsystemet som är värda att kolla in. Hos Canon finns ju tex EOS 30.

Oly

Gå till en Olympus affär och hitta känslan för en ny E-500:a
Motiveringar:
- funktionerna, både för mera avancerad fotografering men också många många finesser för nybörjare
- formatet, känslan -> intuitiviteten, man vill använda den genast
- men det bästa: optiken. Urvalet och kvaliteten är i en klass för sig.

Jag är kanske lite för oly inspirerad, men en systemkamera skall du satsa på nu i alla fall
Senare kan du titta på denna!
http://www.cameraquest.com/voigtr2ar3a.htm

Canon 350D. Enkel och logisk tycker jag som själv nyss köpt en. Har fått superbra kritik på många håll. Det finns också väldigt många bra tillbehör i olika prisklasser av olika tillverkare. Dessutom tror jag att om man vill utveckla sitt fotograferande över tiden och kanske köpa en mer avancerad modell senare så är Canon helrätt. Har man då redan haft en 350 så har man mycket gratis vad gäller terminologin, kanske har man införskaffat en del tillbehör som kan hänga med upp till nästa kamera. /S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar