Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Fungerar det inte bättre med Area-AF för den typen av motiv?
Eller kanske pinpoint istället för single-point för bättre precision?

Jag kan inte välja area af på min kamera. Pinpoint funkar, långsam att flytta punkten. Jag löste det just där genom digital zooma och i sökaren fokusera just där och då blev det rätt på 3e försöket.

Fungerar det inte bättre med Area-AF för den typen av motiv?
Eller kanske pinpoint istället för single-point för bättre precision?
Jag gjorde några tester för ett år sedan, ser ut att bli samma effekt oberoende av af mode, möjligt att någon är bättre och annan sämre men problem kommer i samtliga. Jag tror att den avgörande faktorn är kontrast mellan objekt och bakgrund. Är grenen skrikröd så kanske den lättare hade kunna särskilja den från bakgrunden? Jag har nu satt om min till AF i sämre ljus, AF fungerar iaf och den gjorde rätt inomhus

Jag var ute en timma idag och fotograferade småfågel i grenverk, har nu ändrat till Low light AF, är a10 på Z6ii. Jag tyckte att allt satt betydligt säkrare än jag upplevt tidigare på samma plats och förutsättningar. Jag fick ingen AF svepning eller låst med felaktig fokus, som händer i denna dalgång ganska ofta tidigare. Man ändrar ljuskänsligheten från -4,5 till -6EV. Det står att AF skulle ta längre tid men av det märkte jag inget, jag blev positivt överraskad av turen, jag behåller detta läge nu och ser om den håller i längden, men mitt första försök var positiv.

"AF med svagt ljus" fungerar verkligen bra när ljuset tryter ordentligt, men fotar Du verkligen fåglar med AF-S?, då funktionen inte fungerar i AF-C, i alla fall inte på min Z7II.
AF-rutan blir mycket mindre när funktionen är aktiverad och det går sannerligen att hitta fokus när det är i princip bäcksvart, men det går lite långsammare.

"AF med svagt ljus" fungerar verkligen bra när ljuset tryter ordentligt, men fotar Du verkligen fåglar med AF-S?, då funktionen inte fungerar i AF-C, i alla fall inte på min Z7II.
AF-rutan blir mycket mindre när funktionen är aktiverad och det går sannerligen att hitta fokus när det är i princip bäcksvart, men det går lite långsammare.
Jo idag blev det enbart AF-S men det går bra när det är ”stillasittande”. Eftersom fokus satt med en gång så upplevde jag den inte som långsammare, det kändes bra. Brukar annars använda D500 för den känns mer pålitlig, Z6ii har varit mer opålitlig när det gäller att leta upp fåglar i buskar, men idag tyckte jag den gjorde vad den skulle. Men jag får testa vidare.

Jag var ute en timma idag och fotograferade småfågel i grenverk, har nu ändrat till Low light AF, är a10 på Z6ii. Jag tyckte att allt satt betydligt säkrare än jag upplevt tidigare på samma plats och förutsättningar. Jag fick ingen AF svepning eller låst med felaktig fokus, som händer i denna dalgång ganska ofta tidigare. Man ändrar ljuskänsligheten från -4,5 till -6EV. Det står att AF skulle ta längre tid men av det märkte jag inget, jag blev positivt överraskad av turen, jag behåller detta läge nu och ser om den håller i längden, men mitt första försök var positiv.

Beror ju på att Low light focus är konstrastddetekterad och inte fasdetekterad af. konstrastdetekterad af är betydligt säkrare än fasdetekterad men betydligt slöare.

Beror ju på att Low light focus är konstrastddetekterad och inte fasdetekterad af. konstrastdetekterad af är betydligt säkrare än fasdetekterad men betydligt slöare.
Skulle den då inte bli lika slö som en DSLR kamera i live view, det upplever jag inte att den blev. Märkte egentligen ingen skillnad i hastighet, men får ta och testa detta mer, jag upplever det som lika fort men kan se om jag kan mäta upp det

Skulle den då inte bli lika slö som en DSLR kamera i live view, det upplever jag inte att den blev. Märkte egentligen ingen skillnad i hastighet, men får ta och testa detta mer, jag upplever det som lika fort men kan se om jag kan mäta upp det
Jag tror inte att den gått igång, utan att du lurar dig själv/hade tur. Såvitt jag minns ska det stå på skärmen att den hoppat igång, vilket den ska göra när ljuset är för dåligt.

Jag tror inte att den gått igång, utan att du lurar dig själv/hade tur. Såvitt jag minns ska det stå på skärmen att den hoppat igång, vilket den ska göra när ljuset är för dåligt.
Har du helt rätt i, den har aldrig varit på. Det är inte bara att sätta den i ON utan det måste vara i princip helt svart, jag fick inte low light förrän jag var inne i ett helt nedsläckt badrum. Kameran hade helt enkelt haft en bra dag den timme jag testade

Intressant:

Verkar som att Nikon Z9 klarar sig riktigt bra i kölden (i jämförelse med dom andra två som inte nämns med namn). (y)

Verkar som att Nikon Z9 klarar sig riktigt bra i kölden (i jämförelse med dom andra två som inte nämns med namn). (y)
Nu kanske man ska komma ihåg att Joel är Nikon-ambassadör. Canon har stort batteri i R3, så den borde ha en rimlig chans, men det är klart att Sonys kameror har en större utmaning. Batterierna har lägre kapacitet än de stora för inbyggda grepp och även lägre spänning i utgångsläget.

Nä, kontrastfokus i en DSLR är extremt superseg. De kamerahus jag pratar om och jämför med är D500 och Z6 så du känner till detta.

Nån som vet hur det ligger till med Nikon Z 105/2.8 macro? Hur länge får man vänta om man lägger en beställning? Eller finns det nån butik nånstans som faktiskt har det i lager?

Nån som vet hur det ligger till med Nikon Z 105/2.8 macro? Hur länge får man vänta om man lägger en beställning? Eller finns det nån butik nånstans som faktiskt har det i lager?
Jag beställde ett i augusti hos den lokala fotoaffären och väntar fortfarande. Har inte letat runt hos alla tänkbara leverantörer då det är ett inbyte inblandat också.

Jag kommer nog ha en 105 Z-macro till salu snart. :p Hur det än går med försäkringsbolaget så kommer jag typ inte ha råd att köpa ett nytt Z-system, så då kommer jag nog byta till något annat och börja om på ny kula. Har varit lite sugen på att testa Sony typ. Vi får se vafan det blir, men med tanke på min nuvarande ekonomiska situation kanske det blir en Sony A7 III och lite prylar till det.

Senast ändrad:

Mitt råd är att då och då söker bland några större butiker. Jag hade haft en beställning på 105:an sedan i juli, när jag efter tips här i denna tråd fick fatt i ett från en annan butik i januari, där några få exemplar var inne och vände. Du kan också registrera ditt intresse för objektivet hos nikon.se så får du ett mejl när den finns.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar