Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

En undran: Om man med ett, säg, 400mm för FX-format ställer in kameran på att fota i DX-format istället, vad händer då? Teoretiskt borde man väl få 600mm. Men förlorar man mycket i kvalitet, i jämförelse med en telekonverter? Det blir ju ändå över 20 MP på en Nikon Z7 ii, vilket inte är så pjåkigt.
Jag har sålt mitt F 200-500 och ännu inte fått mitt Z 100-400, så jag kan inte testa nu.

Vad jag förstått så är det ju i princip bara som att kameran beskär internt istället för att du gör det i redigeringen. Det finns säkert områden där DX-mode är användbart i fält, kan inte riktigt komma på det nu bara. :p

Om du har fotat en fågel med Z7 och fågeln blev riktigt skarp, prova att croppa från FX till DX i post och se om du fortfarande är nöjd och glad. Det borde inte vara någon skillnad.

Med det i åtanke borde man alltid utnyttja hela sensorn varje gång man fotar just för att ha friheten och möjligheten att leka lite med kompositionen i efterhand utan att förlora något.

Tänker jag fel? :p

Vad jag förstått så är det ju i princip bara som att kameran beskär internt istället för att du gör det i redigeringen. Det finns säkert områden där DX-mode är användbart i fält, kan inte riktigt komma på det nu bara. :p

Om du har fotat en fågel med Z7 och fågeln blev riktigt skarp, prova att croppa från FX till DX i post och se om du fortfarande är nöjd och glad. Det borde inte vara någon skillnad.

Med det i åtanke borde man alltid utnyttja hela sensorn varje gång man fotar just för att ha friheten och möjligheten att leka lite med kompositionen i efterhand utan att förlora något.

Tänker jag fel? :p

tänkte bara kolla om nån fått sin Z9 ännu, väldigt tyst om den :)

Det levereras Z9, men det är tydligen en rejäl kö med beställningar som skall betas av.

Först i kön står troligen en del heltidsarbetande yrkesfotografer och en del av dessa kan dessutom ha beställt mer än ett kamerahus per fotograf. Så det dröjer nog tyvärr lite till innan Z9 når ut till entusiaster.

Dyrare än Scandinavian Photo, som påstår att den ska finnas i lager snart ("inkommande" enligt Prisjakt).

Som jag förstår det så stannar bländaren på F5.6 när man ska fota på F11, bländaren går ner till f11 när bilden tas. Är det möjligt att ställa in i kameran att bländaren ska vara helt öppen när man fokuserar, typ på f1.4 och går ner till F11 när bilden tas?
Jag tänker att objektivet borde fokuseras snabbare på öppen bländare i mörker på en Z6. Det är väl så det fungerar på en D850?

Som jag förstår det så stannar bländaren på F5.6 när man ska fota på F11, bländaren går ner till f11 när bilden tas. Är det möjligt att ställa in i kameran att bländaren ska vara helt öppen när man fokuserar, typ på f1.4 och går ner till F11 när bilden tas?
Jag tänker att objektivet borde fokuseras snabbare på öppen bländare i mörker på en Z6. Det är väl så det fungerar på en D850?

Fast Z-serien (ff) kan fokusera ned till f/22.

D850 fokuserar på största bländare, precis som alla spegelreflexer gör om det inte finns något mystiskt undantag, givet att man använder sökaren. I Lv-läge så bländar kameran nedan efter vad man ställer in.

Fast Z-serien (ff) kan fokusera ned till f/22.

Det är en sak att kunna fokusera vid en viss bländare med obegränsat med ljus och en annan ifall det ljus som når sensorn räcker för att kunna fokusera och/eller ge rimlig prestanda i en viss situation/ljusnivå

Som jag förstår det så stannar bländaren på F5.6 när man ska fota på F11, bländaren går ner till f11 när bilden tas.

Det låter som en rimlig beskrivning.

Är det möjligt att ställa in i kameran att bländaren ska vara helt öppen när man fokuserar, typ på f1.4 och går ner till F11 när bilden tas?

Enkelt svar nej, det går inte. Här arbetar de flesta spegelfria på ett annat sätt än en DSLR, som D850. Delvis för att det helt enkelt är enklare så, delvis för att spegelfria är mindre beroende av att blända upp under AF-mätning än en DSLR.

På en DSLR är man alltså mycket mer beroende av öppna upp bländaren så mycket så möjligt för att maximera autofokusprestanda. Tvärtemot vad som kan verka intuitivt och vad de flesta tror så har detta bara till en mindre del att göra med att man släpper in mer ljus med maximal öppning.

Huvudproblemet handlar snarare om att en DSLR lite förenklat kan sägas vara mer känslig för begränsningar i ljusets infallsvinkel. Som jag förstått det har det att göra med de relativt få fokuspunkterna men framför allt att de bara arbetar inom en begränsad del av bildytan. Har man för liten bländaröppning under AF-mätning tappar man mycket i prestanda, men som sagt mer på grund av vinkelproblem än på grund av minskad mängd ljus.

En del moderna DSLR-modeller klarar ju att fokusera med mindre maxbländare än äldre modeller (vilket bl.a. öppnat upp för bättre AF med telekonvertrar). Detta beror till stor del på att man breddat området med AF-sensorer (de sitter ju i botten av spegelboxen) och breddat subspegeln (den som sitter bakom huvudspegeln och vinklar ned ljus till AF-sensorerna) och på så sätt fått AF-systemet att arbeta inom en större del av bildområdet.

Kort sagt, ju mindre del av bildytan ett DSLR-AF-system täcker, ju mer tappar det i prestanda med liten maxbländare hos objektivet.

Det här är då ett avsevärt mindre problem för ett spegelfri AF-system som oftast kan mäta över en mycket stor del av bildytan och därför är mindre störda av en liten bländaröppning. Det här har då öppnat upp för fungerande AF hela vägen till väldigt små bländaröppningar, som f/22. Och möjliggör att objektiv som Canons RF 800/11 ändå kan ha bra AF-prestanda.

Att blända upp max ger bara fördelar hos en spegelfri i riktigt svagt ljus, typ negativa EV-tal. Vid mer normala ljusnivåer behövs det inte.

Skall du fotografera med f/11 så har du troligen hyfsat med ljus, och då bländar kameran bara upp till f/5,6 för att det går snabbare (vilket t.ex. möjliggör snabbare serietagning) plus att systemet helt enkelt får mer tid på dig att AF-mäta (istället för att vänta på en större uppbländning) vilket väger upp nackdelarna med att släppa in mindre ljus.

Senast ändrad:
D850 fokuserar på största bländare, precis som alla spegelreflexer gör om det inte finns något mystiskt undantag, givet att man använder sökaren. I Lv-läge så bländar kameran nedan efter vad man ställer in.

Det är en sak att kunna fokusera vid en viss bländare med obegränsat med ljus och en annan ifall det ljus som når sensorn räcker för att kunna fokusera och/eller ge rimlig prestanda i en viss situation/ljusnivå

Ja visst, och det är en annan sak hur autofokusen är uppbyggd antingen med dedikerad AF-sensorer separat så som i en DSLR eller om de sitter inbyggda i bildsensorn så som tex Z6II.

Handlar om vilken ljuskänslighet AF förmår att fokusera. D850 klarar EV -4.0 f/2.0 (samma som D5 och D500) och Z6II EV -4.5 f/2.0 (samma känslighet som D6) och Z9 fixar EV -5.0 f/2.0.

Hur står sig egentligen Z6 II mot D610? Har av en slump köpt på mig en hel del prylar dedikerade för spegellösa kameror så känner att det börjar bli dags att ta klivet, men är det värt närmare 30k med 1-2 objektiv? Är främst rädd för sämre batteri och autofokus med obetydliga fördelar.

Ur fotoperspektiv så är jag inte direkt i behov av en ny kamera men den var ganska dum redan när den och jag vill fokusera lite mer på video. T.ex. så verkar det inte gå att koppla in D610 i varken slider eller gimbal.

Precis så beter sig Z kamerorna med AF-C. Med AF-S däremot så fokuserar den med större bländare än f/5.6, kanske ändå upp till f/1.4, om bländaren är inställd på t ex f/11 och det är dåligt med ljus. Jag är osäker på om det har varit så hela tiden eller om det kom med en av uppdateringarna.

Hur står sig egentligen Z6 II mot D610? Har av en slump köpt på mig en hel del prylar dedikerade för spegellösa kameror så känner att det börjar bli dags att ta klivet, men är det värt närmare 30k med 1-2 objektiv? Är främst rädd för sämre batteri och autofokus med obetydliga fördelar.

Ur fotoperspektiv så är jag inte direkt i behov av en ny kamera men den var ganska dum redan när den och jag vill fokusera lite mer på video. T.ex. så verkar det inte gå att koppla in D610 i varken slider eller gimbal.

Kan inte se att D610 är bättre på nåt annat än Z6II än just det där med batteritiden. Beror väl lite på hur man är van med sökaren förstås. OVF har sina fördelar och EVF har sina osv.

När det gäller AF så kan jag inget annat än att gå på vad användarna själva tycker men då utgår jag ifrån att D610 och D750 har samma AF-prestanda (orkar inte googla).

Av de som jämfört så har det sagts att D750 och Z6 är jämförbara i AF-prestanda men allt är ju relativt eftersom det beror på omständigheterna vad det är man fotar, rörig bakgrund vid BIF tex osv.

Vet inte om det skiljer nåt speciellt med AF mellan Z6 och Z6II än så länge. Känns som att firmware håller tillbaka Z6II en hel del så det bör finnas en hel del outnyttjade resurser i Z6II.

Jag har bara testat D750 en enda gång och det var mest sporadiskt och det är svårt att jämföra med min Z6 "bara så där" men man kan säga att det skiljer en hel del AF-prestanda mot D500, men så är det även för Z6, de blir ordentligt akterseglade av D500. Dessutom så har jag bara f-mount och Z-serien vill ha z-mount objektiv för maximal AF-prestanda, speciellt vid tele.

När det gäller skillnaden i AF beteende så är det nog nåt du måste lära om lite oavsett fabrikat på spegellös vs DSLR. Det kommer komma tillfällen då AF i Z6II (kalkylerar att AF i Z6 och Z6II just nu är exakt likadan AF-prestanda) nån gång kommer ge dig frustration, speciellt vid rörig bakgrund, men det kanske går att träna bort till viss del. AF med hela bildsensorns yta suger rejält på Z6 tycker jag, men hade iaf alla dagar i veckan valt Z6II än en supergammal D610.

Johan beskrev väldigt bra också mina känslor med Z6ii och DSLR. Har D750, D500 och Z6ii, mellan D750 vs Z6ii så vinner Z6II i princip allt. Att fånga småfåglar inne i grenverk med AF-C och en punkt, där vinner D750, min Z6 är ganska hopplös där, den är t.om så att den inte ens vill försöka fokusera. I övrigt även med flygande fåglar så är Z6 bättre än D750. Generellt kan man nog säga att just en punkt AF där är de spegelfria kamerorna inte så bra som en DSLR, men på allt annat så är spegelfria likvärdiga eller bättre. För manuell fokus betydligt bättre. Den spegelfria AF bygger mycket på AI och många fokuspunkter, det skulle vara riktigt intressant att testa Z9 och dess 3D tracking i ett grenverk, om det fungerar så kanske man kan släppa en punkt och gå mer på tracking. För rörliga fåglar så föredrar jag tillsvidare D500, den verkar betydligt mer självsäker och man litar mer på att den vet vad den håller på med

Ja, ska man fota action (rörligt, djur, sport) så är ju inte Z6 eller Z7 något vidare alternativ, men det är väl sen gammalt. :D Annars tycker jag den fungerar kanon!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar