Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Snubblade över informationen att D500 säljs "discounted" på vissa siter. Kronjuvelen och pålitligheten själv bland APS-C kameror med spegel. Undrar om det betyder att det kommer en ersättare på samma sätt som när D500án en gång kom. Då näst intill en D5 med alá DX.

Känns faktiskt som om det på samma sätt skulle kunna komma en Z900.... Skulle bli en kioskvältare om priset är rätt

Det låter som en rimlig beskrivning.

Enkelt svar nej, det går inte. Här arbetar de flesta spegelfria på ett annat sätt än en DSLR, som D850. Delvis för att det helt enkelt är enklare så, delvis för att spegelfria är mindre beroende av att blända upp under AF-mätning än en DSLR.

På en DSLR är man alltså mycket mer beroende av öppna upp bländaren så mycket så möjligt för att maximera autofokusprestanda. Tvärtemot vad som kan verka intuitivt och vad de flesta tror så har detta bara till en mindre del att göra med att man släpper in mer ljus med maximal öppning.

Huvudproblemet handlar snarare om att en DSLR lite förenklat kan sägas vara mer känslig för begränsningar i ljusets infallsvinkel. Som jag förstått det har det att göra med de relativt få fokuspunkterna men framför allt att de bara arbetar inom en begränsad del av bildytan. Har man för liten bländaröppning under AF-mätning tappar man mycket i prestanda, men som sagt mer på grund av vinkelproblem än på grund av minskad mängd ljus.

En del moderna DSLR-modeller klarar ju att fokusera med mindre maxbländare än äldre modeller (vilket bl.a. öppnat upp för bättre AF med telekonvertrar). Detta beror till stor del på att man breddat området med AF-sensorer (de sitter ju i botten av spegelboxen) och breddat subspegeln (den som sitter bakom huvudspegeln och vinklar ned ljus till AF-sensorerna) och på så sätt fått AF-systemet att arbeta inom en större del av bildområdet.

Kort sagt, ju mindre del av bildytan ett DSLR-AF-system täcker, ju mer tappar det i prestanda med liten maxbländare hos objektivet.

Det här är då ett avsevärt mindre problem för ett spegelfri AF-system som oftast kan mäta över en mycket stor del av bildytan och därför är mindre störda av en liten bländaröppning. Det här har då öppnat upp för fungerande AF hela vägen till väldigt små bländaröppningar, som f/22. Och möjliggör att objektiv som Canons RF 800/11 ändå kan ha bra AF-prestanda.

Att blända upp max ger bara fördelar hos en spegelfri i riktigt svagt ljus, typ negativa EV-tal. Vid mer normala ljusnivåer behövs det inte.

Skall du fotografera med f/11 så har du troligen hyfsat med ljus, och då bländar kameran bara upp till f/5,6 för att det går snabbare (vilket t.ex. möjliggör snabbare serietagning) plus att systemet helt enkelt får mer tid på dig att AF-mäta (istället för att vänta på en större uppbländning) vilket väger upp nackdelarna med att släppa in mindre ljus.
Av egen erfarenhet skulle jag nog vilja påstå att AF-prestandan påverkas väldigt negativt just när man bländar ner en spegellös Nikon eller Sony. Nikon stannar vid bländare 5,6 och Sony stannar vid bländare 8. Jag fotar lite i min hemmastudio och då vill jag gärna blända ner till exempelvis bländare 8 för att få lite större skärpedjup, men då blir det på bekostnad av att AF inte alls hänger med på samma sätt som om jag kör mitt 2,8-objektiv på största bländare, där den är väldigt bra. Jag kan tillägga att jag alltid kör med kontinuerlig AF och visst bländar både Nikon och Sony ner när man kör Single AF, men detta gäller enbart i riktigt mörka miljöer. Min lilla studio har betydligt mer ljus och där öppnar inte Nikonkameran upp alls, däremot gör Sony alltid det i Single AF. Jag har även en spegellös Canon och den fungerar precis som vilken DSLR som helst, nämligen att den öppnar bländaren fullt i alla lägen, så länge man inte använder sig av de högsta seriebildstagnigslägena, för då hinner den väl helt enkelt inte med att blända ner mellan bilderna. Dock är dessa lägen inte något jag överhuvud taget har någon användning av i studion.

Jag kan tillägga att det är Nikon Z6, Z7 och Z7II, samt Sony A7rIII och A7rIV som jag provat.
Z9 och A1 har säkert betydligt bättre AF än dessa och problemet minskar troligtvis, men dessa har jag inte provat.

Senast ändrad:
Ja, ska man fota action (rörligt, djur, sport) så är ju inte Z6 eller Z7 något vidare alternativ, men det är väl sen gammalt. :D Annars tycker jag den fungerar kanon!

Så är det ju förstås, men det skulle kunna vara så här att många som klurar på Z6-serien och Z7-serien kanske inte är rena actionfotografer utan mer allround samt att den senaste firmware till Z gjort ett lyft, och det kanske får intresserade allround-fotografer att vilja testa och se, bara för att.

Är ju ändå plånboken som oftast avgör om det blir köp eller inte. Har man musikalisk plånbok så kanske inte det spelar nån roll om man endast fotar action 1% av alla exponeringar och har inställningen att det kanske inte är hela världen om de inte får +95% keepers, utan de ser själva äventyret som det viktigaste.

Bara en tanke från min sida.

Så är det ju förstås, men det skulle kunna vara så här att många som klurar på Z6-serien och Z7-serien kanske inte är rena actionfotografer utan mer allround samt att den senaste firmware till Z gjort ett lyft, och det kanske får intresserade allround-fotografer att vilja testa och se, bara för att.

Är ju ändå plånboken som oftast avgör om det blir köp eller inte. Har man musikalisk plånbok så kanske inte det spelar nån roll om man endast fotar action 1% av alla exponeringar och har inställningen att det kanske inte är hela världen om de inte får +95% keepers, utan de ser själva äventyret som det viktigaste.

Bara en tanke från min sida.

Ja jag håller med dig! Tycker Z6 (jag har första generationen) är en jättetrevlig kamera. När jag köpte den så tickade den alla mina boxar. IBIS, väderskydd, bra dynamic range, mycket trevlig att hålla i, vettiga menyer, bra evf och skärm (kanske inte livsavgörande men en bonus). Mycket bra med den kameran. Jag fotar sällan fåglar i flykt, och fotar aldrig sport, så jag överlever. Fotar mycket fågel men mest när dom sitter. Jag överlever om kameran missar lite. Jag överkompenserar genom att ta väldigt mycket foton istället. 😅

Hade jag varit uteslutande fågelfotograf som också drar runt och ser lite mer ovanliga fåglar hade jag kanske varit mer mån om en högre keeper rate, mer pålitlig autofokus, men det gör jag inte så det går!

Som sagt, jag har nästan bara bra saker att säga om Z6. Fotar man lite av varje så finns det inte mycket att klaga på som hobbyfotograf.

Skall du fotografera med f/11 så har du troligen hyfsat med ljus, och då bländar kameran bara upp till f/5,6 för att det går snabbare (vilket t.ex. möjliggör snabbare serietagning) plus att systemet helt enkelt får mer tid på dig att AF-mäta (istället för att vänta på en större uppbländning) vilket väger upp nackdelarna med att släppa in mindre ljus.

Nu var bara F11 ett teoretiskt angiven bländare. Just när jag fotar inomhus porträtt med blixt så fotar jag på F8. Hade då kameran utgått från helt öppen bländare så var min teori att fokus skulle hitta bättre och snabbare. Men Z9 slår ju nya gränser i Z systemet så det skall bli spännande att känna på en sådan.

Precis så beter sig Z kamerorna med AF-C. Med AF-S däremot så fokuserar den med större bländare än f/5.6, kanske ändå upp till f/1.4, om bländaren är inställd på t ex f/11 och det är dåligt med ljus. Jag är osäker på om det har varit så hela tiden eller om det kom med en av uppdateringarna.

Jag har firmware 3.40 på Min Nikon Z6.
När jag tittar på bländaren i objektivet och skruvar till F11 så stannar bländaren efter 5.6. När jag tar kortet ser jag att bländaren hoppar ner till F11.
Så bländaren är inte helt öppen under tiden jag fokuserar. Och ja, detta på AF-S.

Jag är halvnöjd med Z6 än så länge.
Oftast fotar jag landskap eller macro och där fungerar allt hur bra som helst, men det är just när jag ska fota människor inomhus som jag blir frustrerad och där var D750 mycket bättre, då har jag alltid varit sådan som tar fokus med Singelpoint och korrigerar kameran så det är en ny värld med ögonfokus. :)

Ja jag håller med dig! Tycker Z6 (jag har första generationen) är en jättetrevlig kamera. När jag köpte den så tickade den alla mina boxar. IBIS, väderskydd, bra dynamic range, mycket trevlig att hålla i, vettiga menyer, bra evf och skärm (kanske inte livsavgörande men en bonus). Mycket bra med den kameran. Jag fotar sällan fåglar i flykt, och fotar aldrig sport, så jag överlever. Fotar mycket fågel men mest när dom sitter. Jag överlever om kameran missar lite. Jag överkompenserar genom att ta väldigt mycket foton istället. 😅

Hade jag varit uteslutande fågelfotograf som också drar runt och ser lite mer ovanliga fåglar hade jag kanske varit mer mån om en högre keeper rate, mer pålitlig autofokus, men det gör jag inte så det går!

Som sagt, jag har nästan bara bra saker att säga om Z6. Fotar man lite av varje så finns det inte mycket att klaga på som hobbyfotograf.

Kan säga att jag faktiskt bojkottade Z6 först men sen när ver 3 av firmware kom så införskaffade jag den för videofilmning men började uppskatta DR och ISO-egenskaperna fruktansvärt mycket så nu är det 99% stillbild istället.

När det vankas för mig drömfåglar att fota så dammar jag av D500.

Är skitnöjd med Z6 mao.

Nu var bara F11 ett teoretiskt angiven bländare. Just när jag fotar inomhus porträtt med blixt så fotar jag på F8. Hade då kameran utgått från helt öppen bländare så var min teori att fokus skulle hitta bättre och snabbare. Men Z9 slår ju nya gränser i Z systemet så det skall bli spännande att känna på en sådan.

Jag har firmware 3.40 på Min Nikon Z6.
När jag tittar på bländaren i objektivet och skruvar till F11 så stannar bländaren efter 5.6. När jag tar kortet ser jag att bländaren hoppar ner till F11.
Så bländaren är inte helt öppen under tiden jag fokuserar. Och ja, detta på AF-S.

Jag är halvnöjd med Z6 än så länge.
Oftast fotar jag landskap eller macro och där fungerar allt hur bra som helst, men det är just när jag ska fota människor inomhus som jag blir frustrerad och där var D750 mycket bättre, då har jag alltid varit sådan som tar fokus med Singelpoint och korrigerar kameran så det är en ny värld med ögonfokus. :)

Beroende på rörligheten av objekten du fotar inomhus så skall du använda kontrastdetekterad AF för då är känsligheten EV -6.0 f/2.0 med Z6 och en D750 kommer inte i närheten av sån känslighet. Men kontrastdetekterad AF är rätt slö jämte fasdetekterad AF men det är ju bara att testa om du nu inte redan gjort det.

Kontrastbaserad AF på Z6 är ruggigt pricksäker (om den hinner med rörliga objekt vill säga).

Vet faktiskt inte vilken ljuskänslighet D750 mäktar med men den kameran är ju rätt gammal så jag skulle gissa nånstans runt EV -3.0 f/2.0 (fas) där nånstans.

Beroende på rörligheten av objekten du fotar inomhus så skall du använda kontrastdetekterad AF för då är känsligheten EV -6.0 f/2.0 med Z6 och en D750 kommer inte i närheten av sån känslighet. Men kontrastdetekterad AF är rätt slö jämte fasdetekterad AF men det är ju bara att testa om du nu inte redan gjort det.

Kontrastbaserad AF på Z6 är ruggigt pricksäker (om den hinner med rörliga objekt vill säga).

Vet faktiskt inte vilken ljuskänslighet D750 mäktar med men den kameran är ju rätt gammal så jag skulle gissa nånstans runt EV -3.0 f/2.0 (fas) där nånstans.
Hur väljer man det? Vad är det ena och det andra i AF menyn?

Såna här tillfällen är väl det enda som jag ogillar med min Z6 kamera. Fotat i afs singelpoint. Objektivet är z14-24 f2.8s på bländare 2.8 . Uppenbart så är fokus på bakgrunden och inte grenen.

Bilagor

• Screenshot_20220218-154903_Facebook.jpg
    Screenshot_20220218-154903_Facebook.jpg
    723 KB · Visningar: 53
Senast ändrad:
Såna här tillfällen är väl det enda som jag ogillar med min Z6 kamera. Fotat i afs singelpoint. Objektivet är z14-24 f2.8s på bländare 2.8 . Uppenbart så är fokus på bakgrunden och inte grenen.
Jo precis, jag tog massvis med den typ av bilder i somras men utan snö. Det intressanta var att om fokus stod bakom grenen innan bilden togs så hamnade fokus även bakom, den fokuserade inte om, men om fokus stod framför grenen så sattes fokus varje gång. Så ibland har jag som vana att vrida fokusringen mot närgräns för att vara säker på att den ska sätta fokus. Konstigt var att även min Nikon 1 betedde sig på samma sätt

Jo precis, jag tog massvis med den typ av bilder i somras men utan snö. Det intressanta var att om fokus stod bakom grenen innan bilden togs så hamnade fokus även bakom, den fokuserade inte om, men om fokus stod framför grenen så sattes fokus varje gång. Så ibland har jag som vana att vrida fokusringen mot närgräns för att vara säker på att den ska sätta fokus. Konstigt var att även min Nikon 1 betedde sig på samma sätt

Hm. Vet att kameran utgår från oändlighets fokus som standard och det går att välja den ska utgå från senast fokus när kameran startar. I detta fall känns det som smartast om kameran utgick från närmsta avstånd när kameran startar. Undrar hur det är på Z9 om den gör samma misstag.

Hm. Vet att kameran utgår från oändlighets fokus som standard och det går att välja den ska utgå från senast fokus när kameran startar. I detta fall känns det som smartast om kameran utgick från närmsta avstånd när kameran startar. Undrar hur det är på Z9 om den gör samma misstag.
Med F optik så borde den utgå ifrån var objektivet står på, jag har enbart F. Med Z så är det väl alltid eller ibland? elektronisk fokus då kan kanske kameran styra, men inställningen vid start up påverkar enbart första bilden så det spelar nog mindre roll. Problemet är nog att kameran är nöjd när mer än 50% av bilden är i fokus och då tar den en paus och orkar inte hålla på med fokusinställningar längre. Tror att även ljuset spelar roll, är tex bakgrunden ljusare än grenen så tar den hellre bakgrunden. Nikon verkar inte ensam med detta, har hört även Canon och Sonyfolket rapportera liknade. Jag funderar nu på om den där inställningen med fokus i svagt ljus kan hjälpa, ska slå om till den och testa.

Jo det vore intressant att testa Z9 på detta, det är en hel del i Z9 som man tycker att Z6/7 borde ha, hoppas att det någon gång kommer en uppdatering så att dessa kommer närmare en Z9, annars får det bli att köpa en Z8 eller liknade

Fungerar det inte bättre med Area-AF för den typen av motiv?
Eller kanske pinpoint istället för single-point för bättre precision?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar