Flash Gordon
Aktiv medlem
Man borde dock kunna jämföra två spegelfria kamerors relativa batteriprestanda med hjälp av CIPA.
Ytterst tveksamt. Läser man hur man mäter så kan det nog vara en dålig variant för spegellösa. Tror de flesta gör som jag och lär sig att spegellösa käkar batteri. Man tar sina bilder och stänger av kameran. Den fortsätter läsa in de sista bilderna och är sedan av.
Jag har alltid ansett denna debatt som rent teoretisk. Mina Fuji kameror har väldigt små batterier. Fast de klarar mellan 300-500 bilder. Mest beroende på hur jag fotar.
Nu väger varje batteri och har en storlek av en tändsticksask. Jag kan ha 5 sådana enkelt i ena jeansfickan. Att byta batteri tar mig ett par sekunder.
Har lite svårt att se det här med batteDet ger ungefär rier som något stort problem.
Jag kan hänga på batterigreppet och ha 3 batterier hos Fuji. Det ger lite fler bilder som ett batteri hos Canon dSLR.
Mitt skäl att köra med ett batterigrepp på Fuji är inte bättre batteritid utan att få ett mer ergonomiskt grepp när jag kör mycket porträttformat. Vilket är vanligt när man fotar bröllop och dop.
Det finns många andra skillnader som är viktigare när man jämför spegellöst och dSLR. Bara det att man kan se hur bilden blir i EVF jämfört med en dSLR där man oftast bara kan se det efter man tagit en bild är en fördel man kan betala 500 bilder för i sämre batteritid.
Det mesta här i världen är en kompromiss. Alltid svårt att hitta en lösning som bara ger fördelar.