Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nortrups säger så mycket dumheter, tycker du ska hitta någon annan källa. Tex sågar de högupplösta kameror med enda argumentet att det är för stort för vanlig användning och missar att många redigerar sina bilder, vill kunna göra bra objektivkorrigeringar och annat. "Men vi som är proffs har förstås användning av det"
Den där Z7 sågningen var droppen.
Ola, jag undrar om det var denna video du syftade på om "Ending the pixel war":
https://www.youtube.com/watch?v=EAa2gl1voMQ
För om det var den du syftade på så börjar jag bli orad över din förståelse, när det gäller engelska språket. Det är inte ett enda argument de framför utan en hel massa och en del av dessa övriga tycker jag är fullständigt relevanta. Om de är relevanta är självklart beroende av vilken typ av fotograf man är. Det finns precis som de pekat på massor av olika sätt "att slarva bort" möjligheten till den högre upplösning som exv. min A7r eller Z7 kan ge. Det vanligaste är väl att sätta för dåliga objektiv på dessa kameror och det andra möjligen att köra auto ISO och hamna onödigt långt upp i ISO eller på för långa slutartider.
Sedan vet ju alla vi som har kameror som konstruerats för hög upplösning att denna upplösning kostar. Det är väl ändå så att just dessa stora datamängder kan förklara en del av de inskränkningar dessa kameror när det gäller sereibildtagningsfrekvens och andra kompromisser man tvingas till som även tydligen är synliga i Z7. Inte heller detta borde vara särskilt kontroversiellt. Min egen A7r är inte den kamera jag väljer när jag ska ta bilder av mina barnbarn.