ANNONS
Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Nortrups säger så mycket dumheter, tycker du ska hitta någon annan källa. Tex sågar de högupplösta kameror med enda argumentet att det är för stort för vanlig användning och missar att många redigerar sina bilder, vill kunna göra bra objektivkorrigeringar och annat. "Men vi som är proffs har förstås användning av det"

Den där Z7 sågningen var droppen.

Ola, jag undrar om det var denna video du syftade på om "Ending the pixel war":

https://www.youtube.com/watch?v=EAa2gl1voMQ

För om det var den du syftade på så börjar jag bli orad över din förståelse, när det gäller engelska språket. Det är inte ett enda argument de framför utan en hel massa och en del av dessa övriga tycker jag är fullständigt relevanta. Om de är relevanta är självklart beroende av vilken typ av fotograf man är. Det finns precis som de pekat på massor av olika sätt "att slarva bort" möjligheten till den högre upplösning som exv. min A7r eller Z7 kan ge. Det vanligaste är väl att sätta för dåliga objektiv på dessa kameror och det andra möjligen att köra auto ISO och hamna onödigt långt upp i ISO eller på för långa slutartider.

Sedan vet ju alla vi som har kameror som konstruerats för hög upplösning att denna upplösning kostar. Det är väl ändå så att just dessa stora datamängder kan förklara en del av de inskränkningar dessa kameror när det gäller sereibildtagningsfrekvens och andra kompromisser man tvingas till som även tydligen är synliga i Z7. Inte heller detta borde vara särskilt kontroversiellt. Min egen A7r är inte den kamera jag väljer när jag ska ta bilder av mina barnbarn.

Nä det räcker inte ens alls att kolla just Fuji. Fuji gör många modeller och det skiljer säkert även mellan dessa. Du och Anders har alldeles för låg upplösning i ert tänk. Det här handlar inte om olika tillverkare utan om olika kameror och möjligen kameragenerationer. Det går även en gräns mellan mer dyrare mer proffsiga modeller och de billigare - när det gäller Sony. Anders verkar ju dessutom helt glömt hur mycket skäll just Sony fått för sina batterier och då inte minst i de mest avancerade modellerna av A7 II:eek:rna.

Det spelar f.ö. ingen som helst roll vad du eller jag tycker Ola. Det finns bara ett sätt att göra en rättvis och jämförbar bedömning och det är att använda en normaliserad testmetod och konsekvent hålla sig till den. Vårt tyckande ändrar inte på detta och inte Martins heller. Varför har du så svårt att acceptera det?

Att jag kan ta fler bilder om jag exv. konsekvent stängt av min bakdisplay och auto review än en som inte gjort det är självklart och det är ju ett vanligt sätt att få ut fler bilder på en laddning särskilt i spegellösa, eftersom de flesta systemkameror av den typen ju även har EVF.

Sedan börjar nog detta värde på hur många bilder man kan ta på en laddning bli ett väl trubbigt mått. Det spelar väl också en viss roll hur många av alla dessa bilder som tas som faktiskt går att använda. I det sammanhanget spelar nog utvecklingen av de nya AF-systemen, fokusprecisionen och fokusupplösningen en större roll än det nominella värdet man mätt upp i ett batterikapacitetstest. Med fokusupplösning och precision i det sammanhanget menar jag fokus på öga i det fall vi pratar bilder på människor.

Skriv lite kortare om du kan?

Om inte CIPA kan leverera siffror som vi användare kan lita på är värdet begränsat, de flesta vill veta hur många bilder de kan få ut vid normal användning och jag har ännu inte träffat något fotograf som får ut så få bilder som CIPA anger.

Det andra är att användare vill kunna jämföra kameror och om nu Fuji ger sämre resultat än Nikon trots omvända siffror har inte deras test gett ett användbart resultat ens vid jämförelser.

Så, ja, jag är för en standardiserad mätmetod men CIPA levererar inte.

Ola, jag undrar om det var denna video du syftade på om "Ending the pixel war":

https://www.youtube.com/watch?v=EAa2gl1voMQ

För om det var den du syftade på så börjar jag bli orad över din förståelse, när det gäller engelska språket. Det är inte ett enda argument de framför utan en hel massa och en del av dessa övriga tycker jag är fullständigt relevanta. Om de är relevanta är självklart beroende av vilken typ av fotograf man är. Det finns precis som de pekat på massor av olika sätt "att slarva bort" möjligheten till den högre upplösning som exv. min A7r eller Z7 kan ge. Det vanligaste är väl att sätta för dåliga objektiv på dessa kameror och det andra möjligen att köra auto ISO och hamna onödigt långt upp i ISO eller på för långa slutartider.

Sedan vet ju alla vi som har kameror som konstruerats för hög upplösning att denna upplösning kostar. Det är väl ändå så att just dessa stora datamängder kan förklara en del av de inskränkningar dessa kameror när det gäller sereibildtagningsfrekvens och andra kompromisser man tvingas till som även tydligen är synliga i Z7. Inte heller detta borde vara särskilt kontroversiellt. Min egen A7r är inte den kamera jag väljer när jag ska ta bilder av mina barnbarn.

Den där är ny, jag tittar inte på Northrupparna efter Z7.

Om jag kör en heldagsfoto utomlands med kvällsbilder så räcker knappt 3 batterier till min fuji kamera. Kör jag med D850 så räcker nästan ett batteri jämnt. Visst man kan tycka att batterierna är billiga/små att ha med sig till fuji kameran men det är lite bökigt att ladda alla batterier.
Jag kommer köpa antingen en ny fuji kamera så har jag två laddare eller en dubbelladdare. Du måste ha stenhård diciplin på att ladda batterierna o det är lite bökigt att ladda upp 3-4 varje dag.
Så får jag välja så föredrar jag Nikons kapacitet på batterifronten. När jag körde mellanformat med tex pentax 645N så gick den på vanliga AA batterier då behövde man aldrig vara rädd att stå utan batteri bara att ladda väskan med ett 20 pack AA batterier.
Jag kommer leta reda på en laddare för flera batterier till min fuji samma sak kommer jag göra med min phantom drönare, bökigt att ladda ett batteri i taget när man ska ladda 4 st.
Det har hänt att jag verkligen fått köra snålt med fuji tack vare batterierna börjar ta slut o när fujin visar rött så lägger den av snabbt. Med Nikon D 850 kan du köra länge innan den dör.

Martin Agfors har testat X-T3 och säger att batteriet där håller längre än för X-T2, och 2,5 till 3 ggr längre än X-H1.

Tror jag inte ett ögonblick på.
Nej den kan inte klockas olika.
Att processorn inte hinner med och helt enkelt hoppar över att mäta för att få tid till annat är mest troligt.
Batteriet levererar en ström i ampere. Den levererar inte mer eller mindre ampere för att det tas flera bilder.
Att batteriet tar slut fortare när man tar ut mer energi är självklart. Det är ju ingen oändlig energikälla.

Jag håller med, den rimligaste förklaringen är att processorn inte hänger med.

Jämför med D850. Där måste du ha ett kraftigare batteri för att öka hastigheten hos seriebildstagning. Troligtvis klockar de upp processorn och då krävs högre effekt.

EN-EL18a arbetar med högre spänning, 10.8V, jämfört med EN-EL15b, 7.0V.

Sista gången jag tog bilder i serie var vid en travbana i Friesland, Holland, ca 2007, så för mig personligen har det nada betydelse. Vill man ha en snabb kamera är Nikon Z6/Z7 fel val.

Min gissning är att Z9 kommer 2020 för att konkurrera med A9.

Troligtvis klockar de upp processorn och då krävs högre effekt.
Knappast.
Att införa en till klockhastighet kräver dubbel elektronik för klockan.
Det kostar pengar.
Troligtvis är det en mjukvarulösning.

Man skall vara medveten om att OM ngt ökar produktionskostnaden med 10kr i en bil så hamnar ärendet på bilmodellens ledningsgrupp.

Knappast.
Att införa en till klockhastighet kräver dubbel elektronik för klockan.
Det kostar pengar.
Troligtvis är det en mjukvarulösning.

Man skall vara medveten om att OM ngt ökar produktionskostnaden med 10kr i en bil så hamnar ärendet på bilmodellens ledningsgrupp.

Hur förklarar du då att det krävs ett batteri som ger högre spänning för att öka hastigheten?

Nu har familjen Northrup lagt upp en ny video på YouTube som handlar om Nikon Z 6. Till skillnad från många andra tycks båda två ha väldigt svårt för att hantera kameran:)

Hur förklarar du då att det krävs ett batteri som ger högre spänning för att öka hastigheten?
Visst effekten är spänningen gånger ström om jag kommer ihåg rätt. P=UI
Så visst ökar du spänningen så höjs effekten.

Men slutaren går ju inte fortare för det. Skulle den göra det så skulle det bli ett ramaskri bland fotografer.

Jag tror fortfarande att kameran mäter spänningen o mjukvaran tillåter en högre hastighet. Eller mjukvaran vilket batteri som är i.
Men inte fan går processorn fortare för att den får ett annat batteri.
Möjligtvis kan kameran tillåta sig att göra saker parallellt på ett annat sätt.

Nu har familjen Northrup lagt upp en ny video på YouTube som handlar om Nikon Z 6. Till skillnad från många andra tycks båda två ha väldigt svårt för att hantera kameran:)

Jag såg några sekunder av den videon tack vare Stenis, högst av misstag, och såg hur hon höll ett långt tele bara i huset.

Proffsigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar