Jag har inga bekymmer med de små batterierna som sitter i mina Fujikameror. Det tar mig ett par sekunder att byta batteri. Detta är verkligen inte ett problem.
Det andra som de nya spegellösa från Nikon och Canon kritiseras för är att de bara har ett minneskort.
Jag har fotat digitalt sedan 1999 och har ännu inte förlorat några bilder på grund av minneskorten. Mina kameror är nog som de flesta inställda på att skriva till ett kort åt gången. Ibland vid event ställer jag in dem att skriva till båda korten. Nu har jag aldrig behövt använda back-upen.
Håller helt med. Har heller inte hänt mig.
Men det är skillnad på dina små Fuji och min A6300 eller Sonys nya A6400 för de är faktiskt inte primärt designade för proffs. Det är små systemkameror som är till för massmarknaden med något enstaka undantag möjligen.
... men det finns ju en avgörande skillnad med de modeller som många sett som alternativ till DSLR:er. Det var ju därför Sony A7r II fick så mycket skäll som den fick med rätt eller orätt - det beror på förväntningar och de krav respektive fotograf tycker sig behöva ställa utifrån tänkt användning, vilket väl är en helt legitim hållning. Om man tänkt fota alla som går i mål i Vasa-loppet, ska man nog inte välja en A7r II. Ska man plåta "once in a Life time"-event så kanske det är mindre ångestladdat att ha två minneskort man skriver till parallellt.
… men även en sådan som Tony Northrup vädrade ju sin besvikelse främst därför att han tolkat Nikons uttalande som att Z7 skulle vara en spegellös D850. Då kommer ju en sådan jämförelse som ett brev på posten och då konstaterar man raskt att batteriet som i D850 räcker i evigheter inte gör det i en spegellös som drar mycket mer ström (fast det är exakt samma typ av batteri). Det nästa som konstateras saknas är det andra minneskortfacket. Vi menar väl inte att man inte ska påtala det man reagerar över? Användarna är väl så pass vuxna att de kan ta in flera parallella tester och fatta sina egna köpbeslut efter det.
Sedan när man slutat gräma sig över det så konstaterar en del testare att de inte anser att AF riktigt är där - främst i lite sämre ljus vid följande seriebildtagning. Med det sagt sade Chelsea N att hon inte ville avråda folk att köpa kameran, då hon förutsåg att Nikon skulle rätta till AF-problemen i en ny FW. Eye Focus vet vi att man har fått nu och möjligen är väl AF-problemen ur världen också. Det får väl en ny testning visa.
Det är ju långtifrån bara Nikon Z7 som satts under luppen och fått kritik. När jag köpte min första DSLR (Konica Minolta D7D - världens första DSLR med sensorstabilisering) så fick den fantastiskt fin kritik av många - möjligen för att för att ingen verkligen testat kameran och utsatt den får lite verklighet. Hade någon gjort det hade jag aldrig köpte den. Anti Shake - som det hette då visade sig vara skör som ett egg och pajade två ggr på raken (den hade dåligt skydd i vila). Jag åkte dumt nog till Venezuela på en verklig once in a Life time bone fishing trip till en skärgårdsnationalpark där som heter Los Roches. D7D:ans antiskak ballade ur efter två dagar och hade det inte varit för en liten Ricoh-kompakt så hade jag inte fått många bilder. Det var en riktig skitkamera.
Hade någon dessutom testat hur olika minneskort funkade i kameran så visade det sig att prestanda var usla med allt. Det kom en FW och då funkade det med två märken - framförallt SanDisk men även Lexar som var lite sämre. Allt annat var oanvändbart och jag hade Kingston-kort på den tiden.
Jag tillhörde även de som lyssnade på de första testerna av Sigmas MC-11 adapter till Sony E. Jag precis som en hel del andra blev helt finade upp på läktaren och köpte helt oanvändbara kombos av MC-11 och Sigma-objektiv. Jag gav upp när man inte ens lyckats fixa problemen efter ett år och två FW-uppgraderingar. Här skötte dessa usla testare inte alls sina åtaganden.
Ni som blir upprörda över en seriös diskussion om kameratest bör betänka vad som är värst:
- att man faktiskt får hjälp av testare värda namnet. Testare som vågar skriva om vad de ser och inte väjer får att de vet att de kommer bli ansatta av respektive märkes "SA-trupper".
- eller att testarna duckar och vilseleder de konsumenter de säger sig tjäna.
Heder åt Nortrups tycker jag.