Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

I praktiken är batterikapaciteten förstås inte ett problem för de flesta, men uppenbarligen är det viktigt för somliga att "bevisa" att Nikon (och alla andra) är sämre än Sony ;)

Brukar du få ut 1000 eller t o m 1200 bilder per batteri?

Det får folk med Z7 som t o m har sämre CIPA.

Nej jag får normalt ut långt under 1000 bilder med Fujis små batterier. Ungefär hälften för det mesta. Nu ser jag inte detta som något stort problem. Har alltid med mig några extra batterier. De är små och mycket lätta så de gör inte kameraväskan så mycket tyngre.
Jag ser inte heller att det är en nackdel för Nikon att man bara kan ta 1000 bilder med ett batteri.
Det är inte ofta jag tar så många bilder på en dag. Det händer vid bröllop och andra speciella event men då måste jag ha med mig extra batterier också för blixtar och såväl som till alla kameror. Tycker debatten om batterier har blåsts upp enormt. Det tar mig ett par sekunder att byta batteri.

Varför så mycket tjaffs om batteriprestanda? Är väl bara att ha med ett extra batteri i fickan för den som är orolig.

Kommer man upp i 1000 bilder är det inte så farligt men som en del kameror har det, speciellt i kyla, 300 bilder eller t o m färre då blir det ett evigt bytande och hålla reda på laddade och oladdade batterier.

Jag tyckte det var jätteskönt när jag började köra med Nikons stora batterier, 4000 bilder.

Men du kan vi inte försöka hålla oss till saken nu?

När det gällde diskussionen kring batterier och batteriprestanda, så gör ju CIPA de mätningar som man jämför i branschen. CIPA är ju en branschorganisation där alla de stora tillverkarna vi diskuterar nu är medlemmar. Tror vi verkligen på allvar att vi kan göra något ens med Martin Agfors subjektiva uppfattning om hur många bilder man kan ta med vilken kamera det månde vara om vi nu ska kunna göra en vettig jämförelse? ........................................................
Vilken underligt angrepp?!? Tråden handlar om Nikon Z och mitt inlägg försöker bara klargöra hur ibland tveksamma "YouTubetestare" används för att ge "stödbevis" sina egna teser om Z-modellernas brister jämfört med andra fabrikat, d v s Sony. Jag har över huvud taget inte berört CIPAs testmetoder.

Vilken underligt angrepp?!? Tråden handlar om Nikon Z och mitt inlägg försöker bara klargöra hur ibland tveksamma "YouTubetestare" används för att ge "stödbevis" sina egna teser om Z-modellernas brister jämfört med andra fabrikat, d v s Sony. Jag har över huvud taget inte berört CIPAs testmetoder.

Sony ??? det är väl Fuji som dominerar klart i inläggen som i stort problemfri på alla plan. Z6/Z7 är väl ergonomiska underverk jämfört med Sony, det är klarlagt sedan länge att Sony är inte först med någonting, Fuji har dom flesta patenten av alla kameror, Nikon gör alltid en sista specialjustering av sensorn som lyfter den över dom flesta andra tillverkarna, Canon kan också göra hur avancerade finesser som tänkas kan, men för tillfället ligger dom utspridda på flera andra enheter tex Pro-filmkameror, förnämliga skrivare osv.

Det måste vara pre-alfa-versionen. ;)

Min håller med
Alla 48h jag haft den.

Men jag tycker den är liten i handen, kanske lätt o smidig för mig, men skulle jag fota en hel dag hade jag nog velat ha ett större hus.
D3s var mycket trevligare att fota med, dock är denna grymt bra om man ser till bilder o filmer jag hittills testat.

Mitt 70-200 vr kanske inte säljs, levererar skarpare med z6 än med d3s.
Eller byts kanske senare mot Z versionen om man har råd!

Nej jag får normalt ut långt under 1000 bilder med Fujis små batterier. Ungefär hälften för det mesta. Nu ser jag inte detta som något stort problem. Har alltid med mig några extra batterier. De är små och mycket lätta så de gör inte kameraväskan så mycket tyngre.
Jag ser inte heller att det är en nackdel för Nikon att man bara kan ta 1000 bilder med ett batteri.
Det är inte ofta jag tar så många bilder på en dag. Det händer vid bröllop och andra speciella event men då måste jag ha med mig extra batterier också för blixtar och såväl som till alla kameror. Tycker debatten om batterier har blåsts upp enormt. Det tar mig ett par sekunder att byta batteri.

Om jag kör en heldagsfoto utomlands med kvällsbilder så räcker knappt 3 batterier till min fuji kamera. Kör jag med D850 så räcker nästan ett batteri jämnt. Visst man kan tycka att batterierna är billiga/små att ha med sig till fuji kameran men det är lite bökigt att ladda alla batterier.
Jag kommer köpa antingen en ny fuji kamera så har jag två laddare eller en dubbelladdare. Du måste ha stenhård diciplin på att ladda batterierna o det är lite bökigt att ladda upp 3-4 varje dag.
Så får jag välja så föredrar jag Nikons kapacitet på batterifronten. När jag körde mellanformat med tex pentax 645N så gick den på vanliga AA batterier då behövde man aldrig vara rädd att stå utan batteri bara att ladda väskan med ett 20 pack AA batterier.
Jag kommer leta reda på en laddare för flera batterier till min fuji samma sak kommer jag göra med min phantom drönare, bökigt att ladda ett batteri i taget när man ska ladda 4 st.
Det har hänt att jag verkligen fått köra snålt med fuji tack vare batterierna börjar ta slut o när fujin visar rött så lägger den av snabbt. Med Nikon D 850 kan du köra länge innan den dör.

DPREVIEW skriver för Z6: "We estimate the readout speed of this sensor at roughly 1/35 sec, which is about twice the speed of the Z7 and the Sony a7 III."

Jag tror att det uppstod en undran i tråden över en av egenskaperna hos Z7 (och eventuellt också Z6). Den som inte är intresserad över varför kan gott strunta i det.
Du började själv dra en massa antydningar om högre effektåtgång om man skaffar en annan processor.

Fokusera istället på den som finns.

O vem bryr sig om batterikapaciteter när man pratar om drygt 1000 bilder?
Hade vi snackat om 100 så kan jag förstå tveksamheten mer.

Du började själv dra en massa antydningar om högre effektåtgång om man skaffar en annan processor.
Jag framförde en tes som flera inte tycktes förstå riktigt.

Fokusera istället på den som finns.
Det finns ett problem (eller fenomen, om man så vill) som gör att Nikon Z7 inte kan mäta ljuset för varje bild efter den första när man kör i full fart.

O vem bryr sig om batterikapaciteter när man pratar om drygt 1000 bilder?
Hade vi snackat om 100 så kan jag förstå tveksamheten mer.
Det är inget jag bryr mig om. Jag tar inte flera hundra bilder per dag.

Snälla, försök hålla dig kort.

När jag ska ta reda på hur många bilder man kan ta vid normalt bruk lyssnar jag på Martin, inte CIPA som brukar ha helt fel.

Vem har visat sig ha mest rätt nu när det gått några månader? Jo Martin.

Du kan inte jämföra Martins siffror med annat än Martin. Så om man ska göra en jämförelse mellan kameror så finns ingen annan väg än än att använda den mätmetod branschen har kommit överens om. Först då kan jämföra. Allt annat är dåligt använd tid.

Man kan stänga av en massa strömförbrukande saker i en modern kamera och uppnå bättre siffror problemet är väl bara att alla inte vill stänga av samma saker och då hamnar man ju ändå där om man nu ska jämföra. Du måste mäta på samma sätt. Allt annat är ren subjektivitet och det är siffrorna i Martins tester också. Ett stort problem överhuvudtaget med dessa "tester" är ju att en försvinnande andel av dessa testare överhuvudyaget bryr sig om att berätta om under vilka omständigheter man gjort sina tester.

Bara för att ta ett exempel: Vad är den uppmätta tid det tar för en kamera att bli överhettad värd om man jämför de siffror man uppmätt i kylrummet i Finland på den herrgård man ger kryoterapi ned till -110 grader om man jämför den med de siffror man uppmätt i Mali.

Vid jämförelser måste man faktiskt ha någon fast punkt annars blir det ju inte mycket värt eller hur? Om Martins siffror gör dig gladare så är väl det bra men det blir inte mer jämförbara med något annat för det.

Du kan inte jämföra Martins siffror med annat än Martin. Så om man ska göra en jämförelse mellan kameror så finns ingen annan väg än än att använda den mätmetod branschen har kommit överens om. Först då kan jämföra. Allt annat är dåligt använd tid.

Man kan stänga av en massa strömförbrukande saker i en modern kamera och uppnå bättre siffror problemet är väl bara att alla inte vill stänga av samma saker och då hamnar man ju ändå där om man nu ska jämföra. Du måste mäta på samma sätt. Allt annat är ren subjektivitet och det är siffrorna i Martins tester också. Ett stort problem överhuvudtaget med dessa "tester" är ju att en försvinnande andel av dessa testare överhuvudyaget bryr sig om att berätta om under vilka omständigheter man gjort sina tester.

Bara för att ta ett exempel: Vad är den uppmätta tid det tar för en kamera att bli överhettad värd om man jämför de siffror man uppmätt i kylrummet i Finland på den herrgård man ger kryoterapi ned till -110 grader om man jämför den med de siffror man uppmätt i Mali.

Vid jämförelser måste man faktiskt ha någon fast punkt annars blir det ju inte mycket värt eller hur? Om Martins siffror gör dig gladare så är väl det bra men det blir inte mer jämförbara med något annat för det.

Det räcker ju att kolla Fuji som har bättre cipa än z7 men ändå levererar färre bilder för att inse att cipa inte är någon bra referens.

Martins siffror stämmer bra med det som hörts från annat håll.

Angående batteritiden.
Det är en stor skillnad (för mig) att fota med DSLR eller Spegellös kamera.
Man utecklas som fotograf och lär sig använda sig de nya grejerna på ett annorlunda sätt. Använder man en Z7 som en D850 så har man (tycker jag) inte själv utvecklats (än) med den nya tekniken.
På ett bröllop använde jag förr 2-3 batterier när jag körde med DSLR. Numera behöver jag bara 1-2 batterier för samma typ av fotografering fast med Sony.

För de som räknar antalet bilder per batteri så har det väl aldrig varit problem att ta flera tusen bilder. Inte ens med 2a generationen av Sony. Tror jag gjorde en video som jag presenterade här i forumet där jag visade att min A7R2a kunde ta nära 20.000 bilder på ett batteri. Allt beror som sagt hur man använder sin kamera.
Kan även bevisa att ett batteri på en D850 "bara" klarar ett foto på ett batteri. Ta ett foto och låt sedan kameran vara på i LV och ta och glo på en film.

/Stefan

Senast ändrad:
I praktiken är batterikapaciteten förstås inte ett problem för de flesta, men uppenbarligen är det viktigt för somliga att "bevisa" att Nikon (och alla andra) är sämre än Sony ;)

Sony har inte bättre batterikapacitet än några andra i sig för det säljs en massa olika modeller som skiljer sig väldigt starkt åt och det är som sagt bara med en normaliserad metod för att mäta detta som någon jämförelse överhuvudtaget är möjlig, vare sig det är Sonys eller andras kameror som testas. Låt siffrorna tala för sig själva! De klarar faktiskt att stå på egna ben just därför att man använt en normaliserad metod som samtliga dessa CIPA-medlemmar står bakom. Den metoden är tillverkarneutral och den leder någon helt annanstas en den låsning en del här verkar ha hamnat i här.

Jag har faktiskt svårt att se att detta skulle kunna vara särskilt kontroversiellt över huvudtaget.

Däremot finns det ju andra jämförelser som är mycket mer problematiska av just de skäl jag tidigare belyst och det är exv. detta jämförande av AF-prestanda som är så vanligt i "nätvideotester". Hur ska man överhuvudtaget kunna göra pålitliga tester där så länge man är tvingad att göra mängder av manuella inställningar som alla kan påverka resultaten och att inga jämförelser använder exv. exakt samma objektiv vid jämförelserna. Valat av objektiv kan ibland spela större roll än själva fokusssystemet för uppmätt resultat.

Det räcker ju att kolla Fuji som har bättre cipa än z7 men ändå levererar färre bilder för att inse att cipa inte är någon bra referens.

Martins siffror stämmer bra med det som hörts från annat håll.

Nä det räcker inte ens alls att kolla just Fuji. Fuji gör många modeller och det skiljer säkert även mellan dessa. Du och Anders har alldeles för låg upplösning i ert tänk. Det här handlar inte om olika tillverkare utan om olika kameror och möjligen kameragenerationer. Det går även en gräns mellan mer dyrare mer proffsiga modeller och de billigare - när det gäller Sony. Anders verkar ju dessutom helt glömt hur mycket skäll just Sony fått för sina batterier och då inte minst i de mest avancerade modellerna av A7 II:eek:rna.

Det spelar f.ö. ingen som helst roll vad du eller jag tycker Ola. Det finns bara ett sätt att göra en rättvis och jämförbar bedömning och det är att använda en normaliserad testmetod och konsekvent hålla sig till den. Vårt tyckande ändrar inte på detta och inte Martins heller. Varför har du så svårt att acceptera det?

Att jag kan ta fler bilder om jag exv. konsekvent stängt av min bakdisplay och auto review än en som inte gjort det är självklart och det är ju ett vanligt sätt att få ut fler bilder på en laddning särskilt i spegellösa, eftersom de flesta systemkameror av den typen ju även har EVF.

Sedan börjar nog detta värde på hur många bilder man kan ta på en laddning bli ett väl trubbigt mått. Det spelar väl också en viss roll hur många av alla dessa bilder som tas som faktiskt går att använda. I det sammanhanget spelar nog utvecklingen av de nya AF-systemen, fokusprecisionen och fokusupplösningen en större roll än det nominella värdet man mätt upp i ett batterikapacitetstest. Med fokusupplösning och precision i det sammanhanget menar jag fokus på öga i det fall vi pratar bilder på människor.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar