Du tittar på fel objektiv. Sigma 30/1,4 DC Art är till A-mount (och lite andra spegelreflexfattningar). Det som passar a6000 är 30/1,4 DC DN Contemporary som väger 265 gram.
Ja, det stämmer och ställer ju det hela i liten annan dager. Tack för infon och korrigeringen.
Dock hade det inte hjälpt mig om jag velat haft ett lättare 35/1.4 till min A7RII.
Nu handlar ju tråden om Nikons Z-kameror i huvudsak eftersom vi gärna gör jämförelser med andra märken.
Bara för att ta exemplet 35/1.4 till spegellösa FF av mindre storlek dit både Sony och Z-serien hör tror jag att det kommer att dröja innan vi ser proportionerliga ljusstarka objektiv till dem.
Nuvarande väger 600 gram och vad adaptern till den väger vet jag inte. Helt klart är väl i alla fall att objektivens konstruktion ändrats rätt mycket på senare tid. Vi kanske får se lättare och samtidigt ljusstarkare objektiv i framtiden för FF, men någonstans sätter optiska lagar ett stopp.
Jag tror och hoppas att vi också får se lite större spegelfria kamerahus parallellt med de mindre.
För mig är det dock viktigt med ljusstyrkan och att objektiven är skarpa på full öppning. Inte bara i centrum utan även i det s k midrangeområdet. Att kräva full skärpa ända ut i hörnen och 0 vinjettering är nog bara att hoppas för mycket.
Jag plåtar mycket på största bländaröppning så frågan engagerar mig mycket. I år tror jag att majoriteten av mina bilder är plåtade med f/1.4, f/2.0 och f/2.8.
Men givetvis plåtar jag också med f/5.6, f/6 och f/11 beroende på motiv. Fast jag älskar den "friläggning" av huvudmotivet en ljusstark glugg på full öppning kan göra förutsatt att bokeh inte är för rörig.