Man kan ju hoppas att de 3e parts optik som släppts till Sony även kommer till Nikon z framöver.
"Framöver" är ett nyckelord här. Den skog av mer eller mindre exotiska tredjepartstillverkade objektiv som nu finns till Sony E-mount, liksom deras egna "native" FF-objektiv har tagit ett halvt decennium att skapa. Sedan är det nog inte så realistiskt att förvänta sig att alla dessa tredjepartstillverkare kommer att klara göra objektiv även till Z--mount.
Dock har Tamron antytt att deras 28-75/2.8 Di III RXD som är designat för spegellösa kamerors kortare registerdistans, kan komma med fattning till förväntade spegellösa FF-kameror från Canon och Nikon. Sigma brukar ta sina objektiv utvecklade för DSLR-kamerors registerdistans och bara förlänga objektivröret för Sony E-mount.
Det är kanske lättare för mig att se lite mera realistiskt på detta, eftersom det var länge sedan jag använde Nikon...? Jag kan inte säga annat än att du nog får inrikta dig på att det i huvudsak kommer att vara originalobjektiv från Nikon som det kommer finnas att välja på.
Dels är det helt klart att Nikon inte kommer att hjälpa tredjepartstillverkare att komma igång genom att släppa information om sin fattning och dess protokoll som Sony gjorde i början,
dels räknar tredjepartstillverkarna förmodligen med att de flesta som kostar på sig en Nikon Z-kamera knappast kommer att vara intresserade av annat än Nikons originalobjektiv,
dels tar det tid att bygga upp den s.k. installerade användarbasen,
och dels, till råga på allt, förefaller det vara otippat trögt i portgången när det gäller den initiala försäljningen av Z-kamerorna.
Vill inte alls vara någon dysterkvist, men detta är trots allt vad jag ser i denna fråga (med betoning på att det är just min personliga mer eller mindre färgade uppfattning).