Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Ja de är inte de billigaste.
Visserligen beskriver Nikon som otroliga och bättre än mycket annat.
Så kanske ska de ses som steget över dagens 1.8:eek:r men steget under dagens 1.4:eek:r.

Snarare som helt likvärdiga eller rent av i en del avseenden (i synnerhet kantprestanda) bättre än Nikons nuvarande serie med f/1,4-objektiv skulle jag nog säga efter hur de presenterades och av det lilla jag sett av deras prestanda.

Du menar att AF fungerade med Sigma för Nikon F med FTZ? Har det bekräftats att det fungerar?

Jodå, det funkar, men exakt hur bra kan nog variera en del mellan objektiv. Jag hade igår en mejlkonversation med en testkollega som använt Sigma Art 35/1,4 och 50/1,4 samt ett Tamron 150-600 G2 på Z7 med FTZ och under det korta test han hann göra fungerade de bra för honom i alla fall.

Det är nog egentligen inte så förvånande att fungerar habilt med tanke på att tredjepartstillverkarna har haft ganska många år på sig att mäta och räkna på de elektriska överföringarna i F-fattningen. Den hade väl krävts att Nikon skulle hitta på något elakt i FTZ för att det inte skulle fungera.

Det är nog egentligen inte så förvånande att fungerar habilt med tanke på att tredjepartstillverkarna har haft ganska många år på sig att mäta och räkna på de elektriska överföringarna i F-fattningen. Den hade väl krävts att Nikon skulle hitta på något elakt i FTZ för att det inte skulle fungera.

Fast tänk på flera gånger i Nikons historia då endast FW har sabbat kompatibilitet. Närmast till hands är FW uppdateringen nyligen för AF-P objektiv och FW som plötsligt fick tredjepartsbatterier att sluta fungera i kamerorna.

Här pratar vi inte bara om nya kameror och ny fattning med adapter utan även delvis ny AF funktionalitet som inte är direkt översättbar till F kamerorna.

Tänk på att de nya f/1,8-objektiven helt klart mer påminner om Nikons nuvarande f/1,4-serie av fasta objektiv när det gäller optisk ambitionsnivå. Och för sådana prestanda är de inte speciellt dyra.

Bara för att två objektiv har samma maxbländare behöver de inte ha jämförbara prestanda eller ens vara tänkta för samma målgrupp :)

Exakt. En jäkligt viktig punkt som alla youtubestjärnor av någon konstig anledning förbiser hela tiden.

Exakt. En jäkligt viktig punkt som alla youtubestjärnor av någon konstig anledning förbiser hela tiden.

Fast det är relevant att jämföra med Sigma Art 35 och 50 som båda är f/1,4. Är dessa Nikkor skarpare vid f/1,8-2,0 än Sigma, ja då är det ingen debatt, annars vidhåller jag att de är dyra för f/1,8. Vi får invänta tester helt enkelt.

Fast det är relevant att jämföra med Sigma Art 35 och 50 som båda är f/1,4. Är dessa Nikkor skarpare vid f/1,8-2,0 än Sigma, ja då är det ingen debatt, annars vidhåller jag att de är dyra för f/1,8. Vi får invänta tester helt enkelt.

Är gamla 50/1.8G så dålig? Tycker den är löjligt skarp och även med adapter kommer den vara jätteliten.

Ser lovande ut! Zoomen verkar osedvanligt bra. Hade varit trevligt att jämföra 24-70/2,8 och 24-70/4 S, båda vid f/4 förstås.

Man skall alltid ta MTF-kurvor som dyker upp så här tidigt med en aning nypa salt, det är ju i allmänhet syntetiska MTF-kurvor, alltså matematiskt framräknade efter vad den optiska konstruktionen borde vara kapabel att leverera, snarare än att man mätt vad den faktiskt levererar. Men, det är å andra sidan sällan sådana kurvor är direkt fel, och jag som tagit runt 1000 bilder med zoomen uppfattar den också som verkligt imponerande.

Men, mer allmänt: Under hela presentationen i Tokyo, från första pressvisningen, till genomgångar med konstruktörer/ingenjörer till vad de som tillverkar och monterar i fabriken i Sendai säger så var det en sak som alla hela tiden återkom till - man vill bygga ett system med optiskt imponerande objektiv. Och man vill trots detta göra dem relativt kompakta i relation till prestandan. Därav f/1,8 istället för f/1,4 för att ta ett exempel.

Jag får en känsla att Nikon lite siktar efter samma sak som jag uppfattar är en stark orsak att Fujifilms X-system blivit omtyckt - en entusiastinriktad balans mellan storlek och prestanda med trevlig hantering. Visst, Z-systemet kommer bli större än X-systemet, men det är också byggt kring en dubbelt så stor sensor. Men lite samma av bakomliggande tanke.

Senare kommer man ju också med större och tyngre, mer yrkesinriktade objektiv också (som 24-70/2,8 och 70-200/2,8 som skulle komma om ett par år). Men den delen av objektivutbudet tycker man av allt att döma kan få vänta lite i och med att man ändå redan har sådana objektiv i F-systemet (och som därmed både passar via FTZ eller direkt på befintliga DSLR:er).

Jag gillar att man byggt de fasta objektiven med f/1,8, det ger i mina ögon en smartare balans mellan ljusstyrka, prestanda och storlek än f/1,4-objektiv hade gjort. Lite som Loxia- och Batis-serierna för Sony E som jag också tycker känns väl avvägda på det sättet.

Jag är också intresserad av zoomen fast med Z6 (vill ha snabbare kamera) plus 20/1.8 och 70-200/2.8 när de kommer ut...men ingen brådska för min del, så länge nöjer jag mig med X-T2 och 18-55/2.8-4 och 50-140/2.8 (nyligen inskaffad)...

Man skall alltid ta MTF-kurvor som dyker upp så här tidigt med en aning nypa salt, det är ju i allmänhet syntetiska MTF-kurvor, alltså matematiskt framräknade efter vad den optiska konstruktionen borde vara kapabel att leverera, snarare än att man mätt vad den faktiskt levererar. Men, det är å andra sidan sällan sådana kurvor är direkt fel, och jag som tagit runt 1000 bilder med zoomen uppfattar den också som verkligt imponerande.

Men, mer allmänt: Under hela presentationen i Tokyo, från första pressvisningen, till genomgångar med konstruktörer/ingenjörer till vad de som tillverkar och monterar i fabriken i Sendai säger så var det en sak som alla hela tiden återkom till - man vill bygga ett system med optiskt imponerande objektiv. Och man vill trots detta göra dem relativt kompakta i relation till prestandan. Därav f/1,8 istället för f/1,4 för att ta ett exempel.

Jag får en känsla att Nikon lite siktar efter samma sak som jag uppfattar är en stark orsak att Fujifilms X-system blivit omtyckt - en entusiastinriktad balans mellan storlek och prestanda med trevlig hantering. Visst, Z-systemet kommer bli större än X-systemet, men det är också byggt kring en dubbelt så stor sensor. Men lite samma av bakomliggande tanke.

Senare kommer man ju också med större och tyngre, mer yrkesinriktade objektiv också (som 24-70/2,8 och 70-200/2,8 som skulle komma om ett par år). Men den delen av objektivutbudet tycker man av allt att döma kan få vänta lite i och med att man ändå redan har sådana objektiv i F-systemet (och som därmed både passar via FTZ eller direkt på befintliga DSLR:er).

Jag gillar att man byggt de fasta objektiven med f/1,8, det ger i mina ögon en smartare balans mellan ljusstyrka, prestanda och storlek än f/1,4-objektiv hade gjort. Lite som Loxia- och Batis-serierna för Sony E som jag också tycker känns väl avvägda på det sättet.

Absolut. Man får dock vara uppmärksam på ekvivalenskriget jf med Fuji. F/1,2 på Fuji APS-C är nära f/1,8 på FF och f/1,4 på Fuji ligger nära f/2,0 på FF. Fuji 16-55/2,8 är ekvivalent med Nikkor 24-70/4 på FF. Fuji har funnits några år och därmed finns deras objektiv beg till rimliga priser (dock kostar deras bättre normalzoom mer beg än Nikkorzoomen köpt i kit). Här ligger Sony lite sämre till då ffa deras 24-70/4 inte är någon höjdare och 24-105/4 är dyrare att köpa p g a Nikons förmånliga kitpris (bra drag av Nikon).

Man kan ju hoppas att de 3e parts optik som släppts till Sony även kommer till Nikon z framöver.

Även Samyangs nya AF-objektiv typ 35/1.4 och 50/1.4. Sjaffade själv Samyangs 35/1.4 och kan icke se någon IG-skillnad mellan detta objektiv och Art-serien. Möjligtvis har de en lite färgskillnad. Men det är en ganska tung pjäs och lika bra som primes från exv Nikon och Canon. Välbyggda också och detsamma borde väl gälla 50/1.4. Jag kör min 35:a på Sony A7RII

Att länkarna går till speciell ÅF berior på testerna.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=35mm14fe

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=50mm14fe

Vidare de mycket billiga och kompakta 35/2.8 och 24/2.8 med AF

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=24mm28so

Kanske inte otroligt bra men trevliga att sätta på ett lätt spegelfritt hus.

Ekvivalenskriget är ett argument skapat av FF anhängare. Det bygger enbart på skärpedjup och totalt insamlat ljus. Släppet som kort skärpedjup ger kan man oftast åstadkomma om man vet vad man sysslar med. Att räkna om ett APS-C objektiv från 1,2 till 1,8 på FF är verkligen ett förenklat sätt att se på det hela.

Per pixel gör det ingen skillnad och slutartider, ISO och bländare blir desamma oavsett sensorstorlek.

Visst finns det en fördel med större sensor men det ger också flera nackdelar. Större objektiv och hus, tyngre och större objektiv, totalt mer att släpa på om man vill ha med sig ett antal objektiv.

Idag är resultatet från både 4/3 och APS-C så bra att det räcker mycket långt.

Det är mycket tveksamt om man ser att ens bilder blir bättre om man går från APS-C till FF.
Åtminstone såg inte jag någon kvalitetsskilland när jag gick från Canon 5Ds r till _Fuji X-T2.gav mig ett lyft
Tvärtom faktiskt. Fujis objektiv gav mig ett lyft jämfört med de L-objektiv jag hade till Canon.

Tycker att man skall välja utrustning efter ens egna behov.

Om man inte printar riktigt stort utan mest publicerar bilder på social medier och liknande så finns det inget behov att ha en mellanformatskamera eller ens FF.

Mats, jag tror du läste mitt inlägg fel. Jag syftade just på att flera Fujiobjektiv idag är ekvivalenta eller nära till de objektiv Nikon just släppte hänsyn taget till just sensorstorlek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar