Astroscapist
Aktiv medlem
Just hemkommen från Cyberphoto och har spenderat ca en halvtimme med kamerorna...
Blev det en reservation efter detta?
/Stefan
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Just hemkommen från Cyberphoto och har spenderat ca en halvtimme med kamerorna...
Blev det en reservation efter detta?
/Stefan
Hur hindrar det att man mäter upplösningen i linjepar per millimeter (cykler per mm) i båda fallen?Nej. Digital teknik har en teoretisk maxupplösning vid Nykvistfrekvensen. Film har en emulsion där densiteten av ljusfångande partiklar är slumpmässigt fördelade och i liten skala blir upplösningen slumpmässig på ungefär samma sätt som slumpmässig brus som kan mätas i RMS (Root Mean Squared).
Såg den och även A7III mot Z6. Däremot så missar de att nämna att AF och AF-D inte ger AF på Z6 medan skruvobjektiv ger AF med Sony. De nömnde heller inget om tredjepartsobjektiv på Z6 eller Z7 med FTZ då d e diskuterade kompatibilitet. Rätt skall vara rätt utan att favorisera något märke.
Jag tror att de allra flesta förstår att det inte finns några tredjepartsobjektiv med eller utan adapter till Nikon Z.
Det fanns inte till Sony A7 heller veckan efter lanseringen.
Folk har testat Sigma mfl med adapter på Z precis som de gjorde första dagen efter A7 lanseringen. Inga konstigheter.
Folk har testat Sigma mfl med adapter på Z precis som de gjorde första dagen efter A7 lanseringen. Inga konstigheter.
Du menar att AF fungerade med Sigma för Nikon F med FTZ? Har det bekräftats att det fungerar?
Såg i alla fall "Fro" (Fro Knows Photo eller vad han nu kallar sig) göra det med Sigma 50mm Art och det verkade fungera.
Detta är ju viktig information. Tycker definitivt att dpreview direkt efter de monterat ett Nikkor AF-S borde testat med Sigma och kanske Tamron för att visa. Nu framgår det inte alls.
Någon som har hört talas om en screw drive adapter till Z-serien som använder D-objektivens distansdata? (Förutom jag som hört ett rykte då...). Finns det någon källa någonstans?
Vad menar du med använder "distansdata" (fokusavståndsinformation)? Det lär ju den nuvarande göra eftersom D och G är samma sak i detta avseende. Däremot saknar den AF-motor, men det är en annan sak.
Jag undrar om Nikon själva verkligen kommer att tillverka en med skruvdrift. Volymen kan misstänkas bli rätt låg, särskilt som adaptern rimligen blir dyrare (och klumpigare), men man kanske aldrig ska säga aldrig.
Håller verkligen med. Gladdes extra mycket åt hans test då jag råkar ha just en sådan.
Intressant!
Har du eventuellt en länk till det?
Jopp:
https://www.youtube.com/watch?v=7MKDB9dOSp4&t=1085s
Spola fram till runt 15 min.
EDIT: Nja.. snarare till runt 16 min.
Reagerade också negativt på de höga priserna på 1,8rna. Känns ju inte helt motiverat tycker jag (betalat så lågt som 1000 kr för mitt Nikon AF-S 50/1,8 G).