Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Var också på Cyberphoto och klämde på grejerna (även om klämmandet till viss del hämmades av min lilla 1.5 år gamla son som ju såklart tyckte att han var intressantare än kamerorna).

Tyckte grejerna kändes väldigt förtroendeingivande. Huset låg bra i handen och kändes rejält ihopskruvat. Mjuk och trevlig zoomring på 24-70:n som kändes rejäl och absolut inte gav intrycket av att vara en billig kitzoom. Skulle ju vara kul att pixelpeepa lite på F4-bilder, men fick ju så klart nöja mig med lite hederlig chimping. Går ju inte dra slutsatser av det direkt. Bra designval enligt min mening att ha en extra "zoomring" man kan ställa in för t.ex. exponeringskompensation eller bländare. 35:an satt på ett av huset och, då det är en brännvidd jag lärt mig uppskatta mer och mer, kliar det i fingrarna att plocka upp den tillsammans med ett 50mm senare.

Fokuseringen var snabb, men jag upplevde dock att den ibland blev lite lätt osäker då jag snabbt bytte mellan mål på olika avstånd. Så tycker jag inte alls att min D750 beter sig annat än i väldigt skum belysning.

Jag förbokade som sagt Z6 typ 30 sekunder efter Cyberphoto la ut länken på sin hemsida så jag räknar kyligt med att jag har en bra plats i kön och efter att ha klämt på grejerna idag känns det som ett bra drag.
 
Blev det en reservation efter detta?

/Stefan

Ärligt talat blev jag väldigt sugen.
Har nyligen införskaffat en andra kropp av D750, så kan tänka mig att byta ut den ena kameran och ha en Z6 eller Z7 kombo med D750. Men än så länge så är priset för högt för mig och vill veta mer om kamerorna. Jag ger det nog ett år eller två innan jag gör det valet.
 
Nej. Digital teknik har en teoretisk maxupplösning vid Nykvistfrekvensen. Film har en emulsion där densiteten av ljusfångande partiklar är slumpmässigt fördelade och i liten skala blir upplösningen slumpmässig på ungefär samma sätt som slumpmässig brus som kan mätas i RMS (Root Mean Squared).
Hur hindrar det att man mäter upplösningen i linjepar per millimeter (cykler per mm) i båda fallen?
 
Såg den och även A7III mot Z6. Däremot så missar de att nämna att AF och AF-D inte ger AF på Z6 medan skruvobjektiv ger AF med Sony. De nömnde heller inget om tredjepartsobjektiv på Z6 eller Z7 med FTZ då d e diskuterade kompatibilitet. Rätt skall vara rätt utan att favorisera något märke.

Jag tror att de allra flesta förstår att det inte finns några tredjepartsobjektiv med eller utan adapter till Nikon Z.
Det fanns inte till Sony A7 heller veckan efter lanseringen. :)
 
Jag tror att de allra flesta förstår att det inte finns några tredjepartsobjektiv med eller utan adapter till Nikon Z.
Det fanns inte till Sony A7 heller veckan efter lanseringen. :)

Folk har testat Sigma mfl med adapter på Z precis som de gjorde första dagen efter A7 lanseringen. Inga konstigheter.
 
Någon som har hört talas om en screw drive adapter till Z-serien som använder D-objektivens distansdata? (Förutom jag som hört ett rykte då...). Finns det någon källa någonstans?
 
Någon som har hört talas om en screw drive adapter till Z-serien som använder D-objektivens distansdata? (Förutom jag som hört ett rykte då...). Finns det någon källa någonstans?

Vad menar du med använder "distansdata" (fokusavståndsinformation)? Det lär ju den nuvarande göra eftersom D och G är samma sak i detta avseende. Däremot saknar den AF-motor, men det är en annan sak.

Jag undrar om Nikon själva verkligen kommer att tillverka en med skruvdrift. Volymen kan misstänkas bli rätt låg, särskilt som adaptern rimligen blir dyrare (och klumpigare), men man kanske aldrig ska säga aldrig.
 
Vad menar du med använder "distansdata" (fokusavståndsinformation)? Det lär ju den nuvarande göra eftersom D och G är samma sak i detta avseende. Däremot saknar den AF-motor, men det är en annan sak.

Jag undrar om Nikon själva verkligen kommer att tillverka en med skruvdrift. Volymen kan misstänkas bli rätt låg, särskilt som adaptern rimligen blir dyrare (och klumpigare), men man kanske aldrig ska säga aldrig.

Det är en tredjepartstillverkare tror jag och D-datan var tydligen nödvändig, så man räknade inte med att kunna få hjälp av kamerahuset.
 
Reagerade också negativt på de höga priserna på 1,8:eek:rna. Känns ju inte helt motiverat tycker jag (betalat så lågt som 1000 kr för mitt Nikon AF-S 50/1,8 G).

Tänk på att de nya f/1,8-objektiven helt klart mer påminner om Nikons nuvarande f/1,4-serie av fasta objektiv när det gäller optisk ambitionsnivå. Och för sådana prestanda är de inte speciellt dyra.

Bara för att två objektiv har samma maxbländare behöver de inte ha jämförbara prestanda eller ens vara tänkta för samma målgrupp :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.