Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Med tanke på de motiven du brukar fota Martin kan du tänka att använda Z6 (mer passande för action än Z7 ser ut) när du vill köra lättare hus?

Ja och nej :)

Ofta när jag fotar den typen av motiv använder jag halvstora objektiv, som 70-200/2,8 och 300/2,8, och gör jag det en längre stund vill jag ha ett riktigt rejält grepp - och där är D3s gränsfall till för liten för mina händer :) Och jag tycker greppet på D810 är i kortaste laget (på höjden). För just sådana fotojobb där jag hanterar tunga objektiv i många timmar har jag ingen dragning åt mindre kamerahus alls - inte från något märke.

Men nu frågade du om "när du vill köra ett lätt hus", och jodå, i sådana lägen kan jag antagligen tänka mig det. Hanteringen på Z6 kommer ju vara lik den på Z7, och den tycker jag fungerar ovanligt bra för en så kompakt kamera.
 
En sak som dock verkar bli av, och som är så korkat att klockorna stannar, är att vertikalgreppen endast blir ett batteripack och inte kommer ha avtryck. Jösses. Hur kan det ens vara en fråga?

Jag är tyvärr benägen att hålla med dig. Vi får väl se vad Nikon i praktiken gör, men jag skulle sakna möjligheten att sätta på ett vertikalgrepp om de väljer att inte introducera ett sådant.

För mig är ju en del av idén med ett kompakt kamerahus att det kan byggas ut till att inte vara kompakt för de tillfällen då man vill ha ett rejälare kamerahus - lite modulärt tänkande.
 
På Fuji gör jag det sällan. Skälet är att AF-knappen är för liten och sitter fel.
Det gör att den är svår att hitta i stridens hetta.
Det är bättre på Fuji X-H1 men fortfarande inte bra nog.

Förmodar att Nikon inte missat detta på Z-serien.

Tumfokus är vanebildande och det finns många fördelar med att ha fokus och ljusmätning/avtryck separerade.

Med reservation för att jag har rätt stora händer så funkade AF-On utmärkt för mig på Z7. I det avseendet känns den som Nikons-DSLR-modeller.
 
Eftersom Z6 är motsvarigheten till D750 och Z7 är motsvarigheten till D850 gissar jag att det kommer en ny Z kamera i framtiden som motsvarar Nikon D5 med dubbla XQD slots och plats för fetare batteri eller batterigrepp.

På lång sikt siktar Nikon med all säkerhet (liksom troligen Canon) på att ha ett komplett utbud av spegelfria systemkameror, däremot är det mer osäkert i vilken ordning de prioriterar att släppa dem. SÅ någon gång ja, men när ... Bra fråga.
 
Intresserar mig för jag gillar konkurrens. Sen är det svårt att inte läsa när ens flöde spammas av Z6/Z7 nyheterna. Finns inte mycket andra nyheter de skriver om på nätet för tillfället.

Nikon har ju med rätt stor säkerhet valt tillfället för lanseringen just för att få ha nyhetscykeln för sig själv i ett par veckor - sådant där brukar kameratillverkarna ha rätt bra koll på :)
 
Nikon har ju med rätt stor säkerhet valt tillfället för lanseringen just för att få ha nyhetscykeln för sig själv i ett par veckor - sådant där brukar kameratillverkarna ha rätt bra koll på :)

Nya Galaxy Note hade säljstart samma dag och DJI annonserade Mavic 2 samma dag så för mig var det tre produkter 23/8. Olika produktkategorier men jag kommer fota och filma mycket med alla tre.
 
Canon rumors rapporterar nu att Canon kan komma att presentera en FF spegellös kamera den 5 september.

Det verkar som "the mirrorless war" kommer trappas upp ytterligare.

https://www.canonrumors.com/we-were...irrorless-dreams-are-likely-coming-true-soon/

Kul!

Canon kommer alltid ligga mig ganska nära mitt hjärta då de släppte sin 300D och därmed möjliggjorde digitalt systemkamerainnehav för enkla studentplebejer som jag själv var på den tiden.
 
Tror du kan räkna ut hur det fungerar om du inte redan gjort det. Jag reagerar när Astroscapist ger råd eller information som kan missleda andra, när han säger emot sig själv, eller när han är fanboy.

Alla tre har hänt oftare på sista tiden.

Fast han har ju ändå bytt sida (förr var det Canon som var svaret på allt och för alla). 🙂

Till ämnet:
Kanske det behövs en "FF spegellös generation 2" ifrån Nikon innan vi får möjlighet till två kortplatser (för de av oss som gillar det), och till vertikalgrepp med avtryckare (för de som så önskar köpa)?
 
Den som är intresserad av att köpa en Z i nuläget är nog inte speciellt nöjd med spekulationer om att ett ev VG kan komma med nästa generation Z,

Det är ju nu kameran ska bokas och inom kort tid användas- inte nästa år.

Så det verkar bara gälla att slå lite isvatten i ådrorna och vänta tills full klarhet framkommit. Kan väl knappast dröja så många dagar att få fram exakta besked.

Kommer mot förmodan inte besked inom kort tror jag en del avvaktar med sina bokningar. För de som inte använder vg är det dock ingen issue.

Håller med att de flesta bör nog avvakta. Bättre (för de flesta) att vänta tills fler tester gjorts, och mer klar och tydlig information finns på plats.
 
Vilka bör då köpa/förboka kameran redan nu innan riktiga recensioner finns?

/Stefan

Vare sig Livsmedelsverket eller Konsumentverket torde ha några rekommendationer kring det svenska folkets kameradiet, så det kan nog inte fastställas, utan får antas avgöras av plånbokens tjocklek och allmän köplust.
 
Vilka bör då köpa/förboka kameran redan nu innan riktiga recensioner finns?

/Stefan

Daredevlis!

Som iSolen tex. 😀

Finns ju de som förbokar kameror från Sony och Canon också. Spelar ingen roll vilket varumärke det handlar om.

Samma sak gällande telefoner, surfplattor, datorer, klockor, spelkonsoler, bilar, klockor, datorspel och objektiv...

Finns alltid de som vill vara först! 😃

Har ingen bättre beskrivning.

Du får helt enkelt kontakta någon kompis (eller någon butik) och fråga den som någon gång förbeställt en produkt (spelar ingen roll vilken, eller vilket varumärke).

Själv är jag en ganska trist typ som gillar att avvakta innan lite fler och rejälare underlag finns. 😇

Å andra sidan finns de ju de som aldrig vågar slå till på något, och tvekar/velar in absurdum!
 
Många anser att en spellös kamera med EVF har större utvecklingspotential än DSLR. Det har många gånger handlat om smidigheten med en mindre kamerakropp och en rad andra fördelar som väl inte behöver redovisas här.

Men "litenheten" har ju sina minus. Dålig plats för batterier med rejäl styrka, plottrigare reglage, en uppenbar otymplighet när större ljusstarkare objektiv anbringas på dem och nu även att bakåtkompabilitet måste fixas via en mer eller mindre otymplig adapter.

Själv använder jag bara spegellösa systemkameror i nuläget såväl FF som APS-C, men om nu de övriga fördelarna är så stora och en hel del klagar över att litenheten kostar i form av sämre ergonomi så inställer sig frågan:

Varför har det inte tillverkats någon spegellös kamera i "normal storlek" med bibehållet registeravstånd så att exempelvis Nikon kunde gett sina kunder full bakåtkompabilitet. Tror det berör många som byggt upp en objektivarsenal med många primes och inte vill ha en adapter.

Varför är det så viktigt att minska tjockleken på kamerahusen?

Dock är det ju trevligt att det kortare registeravståndet medger användning av objektiv med andra fattningar om inte alltid i AF-läge så i alla fall i MF-läge.
 
Varför har det inte tillverkats någon spegellös kamera i "normal storlek" med bibehållet registeravstånd så att exempelvis Nikon kunde gett sina kunder full bakåtkompabilitet. Tror det berör många som byggt upp en objektivarsenal med många primes och inte vill ha en adapter.

Varför är det så viktigt att minska tjockleken på kamerahusen?
För att kunna sälja fler objektiv ur den nya serien.
 
Inget skulle hindrat Nikon att göra en adapter med inbyggd AF motor för skruvobjektiv. Ett kortare registeravstånd är mer flexibelt och underlättar tydligen då man konstruerar ffa vidvinklar.

Att konstruera vidvinklar skulle vara enklare med kortare registeravstånd. Hoppsan är det något jag upplevt stora besvikelser med så var det när Sonys första FE-kameror kom så var det i alla fall just vidvinklar och normalzoomar.

Ljuset fick böaj av för snävt p g a det korta registeravståndet och kantskärpan blev lidande. Med nyare (och längre konstruktioner) har det dock blivit bättre.

Normaler och telen upplevde jag aldrig problem med däremot. Men utvecklingen har ju gått framåt.
 
Att konstruera vidvinklar skulle vara enklare med kortare registeravstånd. Hoppsan är det något jag upplevt stora besvikelser med så var det när Sonys första FE-kameror kom så var det i alla fall just vidvinklar och normalzoomar.

Ljuset fick böaj av för snävt p g a det korta registeravståndet och kantskärpan blev lidande. Med nyare (och längre konstruktioner) har det dock blivit bättre.

Normaler och telen upplevde jag aldrig problem med däremot. Men utvecklingen har ju gått framåt.

Det problemet beror nog på att man konstruerade E-mount och valde storlek på dess fattning för att passa APS-C optimalt. Mindre optimalt dock för FF som fattningen inte var avsedd för. Man får därmed bygga sig runt det med lite dyrare och svårare objektivkonstruktioner för FF.

Precis som Nikon delvis fått göra för vindvinklar och AF-objektiv för F-mount (optimerat för FF, men på tiden då man endast hade manuellt fokuseraďe objektiv).

Z-mount verkar vara en lite vettigare standard som det ser ut med sin bättre tilltagna storlek för att passa ändamålet.

Kan nog tom. kanske bli något lättare än för andra fattningar att göra optiskt bra och ljusstarka vidvinklar. Vi får avvakta och se helt enkelt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.