Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Det låter intressant, ett batterigrepp kan behövas men jag väntar nog på vertikalgreppet.

Kul att du intresserar dig för utrustning du inte sagt dig ska köpa.

Och så det vanliga, snälla, ange länken. Om det är en video, ange tidpunkt.

Sorry, Läste det på Dpreview faktiskt. Massa trumpna Sonyister som postar i Sonyforumet. Länken gick till Nikonrumours som länkade till hit: https://www.digitalcameraworld.com/...ons-thinking-and-how-will-the-z-system-evolve

Intresserar mig för jag gillar konkurrens. Sen är det svårt att inte läsa när ens flöde spammas av Z6/Z7 nyheterna. Finns inte mycket andra nyheter de skriver om på nätet för tillfället.

Detta påstående, trots källan som anges låter väldigt konstigt. Jag kommer inte på något batterigrepp som som inte har en avtryckare.

/Stefan
 
Kul att du intresserar dig för utrustning du inte sagt dig ska köpa..

Jag kommer absolut inte att köpa en Nikon Z, men är ändå väldigt intresserad av den som den tekniknörd jag är. Jag tror inte jag är ensam om det. Dina ständiga gliringar mot Stefan är lite tröttsamma tycker jag ...
 
Sorry, Läste det på Dpreview faktiskt. Massa trumpna Sonyister som postar i Sonyforumet. Länken gick till Nikonrumours som länkade till hit: https://www.digitalcameraworld.com/...ons-thinking-and-how-will-the-z-system-evolve

Intresserar mig för jag gillar konkurrens. Sen är det svårt att inte läsa när ens flöde spammas av Z6/Z7 nyheterna. Finns inte mycket andra nyheter de skriver om på nätet för tillfället.

Detta påstående, trots källan som anges låter väldigt konstigt. Jag kommer inte på något batterigrepp som som inte har en avtryckare.

/Stefan

Jodå, det finns batteripack till både kameror och blixtar, inte så ovanligt. Jag har det t ex till min blixt.

Att en tillverkare kallar ett batteripack för vertikalgrepp har jag dock inte sett.
 
Jag kommer absolut inte att köpa en Nikon Z, men är ändå väldigt intresserad av den som den tekniknörd jag är. Jag tror inte jag är ensam om det.
Dina kommentarer går inte ut på "sony bra, nikon dåligt", right?

(eller tidigare canon bra, alla andra dåligt)

Dina ständiga gliringar mot Stefan är lite tröttsamma tycker jag ...

Tror du kan räkna ut hur det fungerar om du inte redan gjort det. Jag reagerar när Astroscapist ger råd eller information som kan missleda andra, när han säger emot sig själv, eller när han är fanboy.

Alla tre har hänt oftare på sista tiden.
 
https://nikonrumors.com/2018/08/28/another-nikon-z-interview.aspx/

Citat:

On the Nikon Z6 & Z7 batter grip:
It's not a grip, it's a battery pack (without a portrait format shutter button).



Read more: https://nikonrumors.com/2018/08/28/another-nikon-z-interview.aspx/#ixzz5PVGpHY2R

Enligt originalkällan sa han följande:

Tim Carter:
No. I don't have a huge amount of details. Basically we're just announcing that we will be developing a battery pack. It will take two batteries, and boost therefore the battery life of the product.

But I don't think it will have a portrait orientation shutter button or or a control wheel

Det är alltså inte helt klart hur det kommer att se ut.

Källa: https://www.digitalcameraworld.com/...ons-thinking-and-how-will-the-z-system-evolve
 
Eftersom Z6 är motsvarigheten till D750 och Z7 är motsvarigheten till D850 gissar jag att det kommer en ny Z kamera i framtiden som motsvarar Nikon D5 med dubbla XQD slots och plats för fetare batteri eller batterigrepp.
En sådan kamera finns antagligen i planeringen, men om den realiseras beror nog på hur bra Z-kamerorna säljer de närmaste åren.
 
Batterigrepp/Vertikalgrepp har Martin Agfors berört här på Fotosidan i sin rapport från Japan 24/8. Så här står det under en av bilderna:
En modell av hur batterigreppet kan komma att se ut. Men utvecklarna påpekade att designen inte är slutgiltig ännu. Bland annat verkar det vara en intern diskussion kring om man skall erbjuda vertikalavtryck också, något som antagligen skulle göra greppet betydligt dyrare.
Länk till sidan.
 
Då är det ett batterypack som är planerat och ett sådant vi ska vi ska relatera till. Det är inte samma sak som ett vertikalgrepp som många kallar för batterigrepp men inte batteripack.
Även Nikon kallar sina (åtminstone det som någon länkade till häromsidan) vertikalgrepp för batteripaket.

Frågan om vertikalavtryck på batteripaketet till Z-6/7 är inte besvarad än, och lär inte bli det förrän vi får se ett.
 
Den som är intresserad av att köpa en Z i nuläget är nog inte speciellt nöjd med spekulationer om att ett ev VG kan komma med nästa generation Z,

Det är ju nu kameran ska bokas och inom kort tid användas- inte nästa år.

Så det verkar bara gälla att slå lite isvatten i ådrorna och vänta tills full klarhet framkommit. Kan väl knappast dröja så många dagar att få fram exakta besked.

Kommer mot förmodan inte besked inom kort tror jag en del avvaktar med sina bokningar. För de som inte använder vg är det dock ingen issue.
 
Kommer mot förmodan inte besked inom kort tror jag en del avvaktar med sina bokningar. För de som inte använder vg är det dock ingen issue.

Ja, visar det sig att det inte kommer något vertikalgrepp så vette katten om jag slår till, annat än på en D850. Dels är det ju den ergonomiska delen men jag tycker också att det isåfall klart signalerar att Nikon anser detta något av ett provsläpp och att de riktiga grejerna kommer först senare (om provsläppet säljer bra nog). Jag betalar inte 30K för ett provsläpp om jag får en D850 på Ebay för mindre.

Hursomhelst så fortsätter jag andas i min påse en stund till.
 
Batterigrepp/Vertikalgrepp har Martin Agfors berört här på Fotosidan i sin rapport från Japan 24/8. Så här står det under en av bilderna:
En modell av hur batterigreppet kan komma att se ut. Men utvecklarna påpekade att designen inte är slutgiltig ännu. Bland annat verkar det vara en intern diskussion kring om man skall erbjuda vertikalavtryck också, något som antagligen skulle göra greppet betydligt dyrare.
Länk till sidan.

Hade missat detta inlägg, vi får helt enkelt avvakta med diskussionen, saken är inte klar.
 
Ja, visar det sig att det inte kommer något vertikalgrepp så vette katten om jag slår till, annat än på en D850. Dels är det ju den ergonomiska delen men jag tycker också att det isåfall klart signalerar att Nikon anser detta något av ett provsläpp och att de riktiga grejerna kommer först senare (om provsläppet säljer bra nog). Jag betalar inte 30K för ett provsläpp om jag får en D850 på Ebay för mindre.

Hursomhelst så fortsätter jag andas i min påse en stund till.

Jag har kompisar som satt ett kort grepp på sin A7riii. Det blir bättre ergonomi när man fotar horisontellt. Jag har ofta gått runt med tomt vertikalgrepp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.