pdahlen
Aktiv medlem
Mina intryck av AF hos Z7, med firmware 1.0
...........
- Ett gemensamt problem. Ett fenomen jag sett hos nästan alla spegelfria kameror, inklusive Sonys (mindre tydligt hos A7 III och A7R III än tidigare modeller, men fortfarande märkbart) är att följande fokus ibland blir lite förvirrat av stillastående motiv. Samma fenomen verkar Z7 ha. Det är inget stort problem, bara lite av en irritation från en DSLR-användare som i princip aldrig (i sin egen fotografering) använder singelfokus, alltid, alltid följande, något som fungerar utmärkt hos både Canons och Nikons DSLR-kameror, men som fungerar sämre med i princip alla spegelfria där man har mer orsak att växla mellan följande fokus och singelfokus.
Min slutsats: Här är Z7 ungefär som alla andra spegelfria.
.
Nja, jag tycker att jag har detta problem med D7200 o D750 använder inte AF-ON utan AF-Off isf.
Jag tycker att jag får fler bilder ut om jag växlar till AF-S jämfört att ha AF-C på stillastående, detta även om jag har enbart en punkt på båda, vet inte om det är att den hela tiden försöker hitta ny fokus på C. För de gånger jag inte hinner skifta så har jag med AF-off stängt av fokus och jag tycker det hjälper, det är ju som att släppa knappen med AF-On.
Bra summering du gjort