Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Mina intryck av AF hos Z7, med firmware 1.0

...........

- Ett gemensamt problem. Ett fenomen jag sett hos nästan alla spegelfria kameror, inklusive Sonys (mindre tydligt hos A7 III och A7R III än tidigare modeller, men fortfarande märkbart) är att följande fokus ibland blir lite förvirrat av stillastående motiv. Samma fenomen verkar Z7 ha. Det är inget stort problem, bara lite av en irritation från en DSLR-användare som i princip aldrig (i sin egen fotografering) använder singelfokus, alltid, alltid följande, något som fungerar utmärkt hos både Canons och Nikons DSLR-kameror, men som fungerar sämre med i princip alla spegelfria där man har mer orsak att växla mellan följande fokus och singelfokus.
Min slutsats: Här är Z7 ungefär som alla andra spegelfria.
.

Nja, jag tycker att jag har detta problem med D7200 o D750 använder inte AF-ON utan AF-Off isf.

Jag tycker att jag får fler bilder ut om jag växlar till AF-S jämfört att ha AF-C på stillastående, detta även om jag har enbart en punkt på båda, vet inte om det är att den hela tiden försöker hitta ny fokus på C. För de gånger jag inte hinner skifta så har jag med AF-off stängt av fokus och jag tycker det hjälper, det är ju som att släppa knappen med AF-On.

Bra summering du gjort
 
En sak som dock verkar bli av, och som är så korkat att klockorna stannar, är att vertikalgreppen endast blir ett batteripack och inte kommer ha avtryck. Jösses. Hur kan det ens vara en fråga?
 
Jag fotade också nästan konstant med tumfokus enbart och AF-C på mina Canonkameror.
Läste också i deras manual att singelfokus skulle vara lite mer exakt. Fast även där körde jag tumfokus.

På Fuji gör jag det sällan. Skälet är att AF-knappen är för liten och sitter fel.
Det gör att den är svår att hitta i stridens hetta.
Det är bättre på Fuji X-H1 men fortfarande inte bra nog.

Förmodar att Nikon inte missat detta på Z-serien.

Tumfokus är vanebildande och det finns många fördelar med att ha fokus och ljusmätning/avtryck separerade.
Det gäller både för singelfokus och följande fokus.
Tar man som exempel porträtt och har en klassisk bländare av 4-5,6 finns det inget skäl att gå igenom att sätta fokus för varje bild.
I övrigt är spegellösa kameror inte de snabbaste på följande fokus ännu. De börjar bli bra men är ännu inte ikapp de bästa dSLR kamerorna fast heller inte så långt bakom.
De är däremot bättre på att sätta fokus exakt när allt görs rätt av kamera ovh fotograf. Där fotografen är den svagaste länken.

Det varen hel del problem med att få mina Canon kameror att sätta fokus exakt rätt när man använde ett objektiv som 85/1,2 med extremt kort skärpedjup.
Ställde man upp ett test objekt som med en tumstock och batterier med text för varje centimeter i en bild såg man tydligt hur kameran ibland hade framfokus och ibland bakfokus samt emellanåt fick det helt rätt. Så för singelfokus är ofta bra spegellösa kameror bättre än dSLR kameror.
 
Senast ändrad:
En sak som dock verkar bli av, och som är så korkat att klockorna stannar, är att vertikalgreppen endast blir ett batteripack och inte kommer ha avtryck. Jösses. Hur kan det ens vara en fråga?

Det är ju precis det som skiljer vertikalgrepp från batterigrepp.

Suck, det var tråkigt, jag fotar jämt med vertikalgrepp.
 
Det är ju precis det som skiljer vertikalgrepp från batterigrepp.

Suck, det var tråkigt, jag fotar jämt med vertikalgrepp.

Ren dumhet om jag får uttrycka mig så. Vertikalavtryck ligger för mig väldigt högt på ergonomins topplista.
Antar att det ändå kommer ett sådant med tiden. Tror protesterna blir för högljudda annars o Nikon kommer att lyssna.
 
Ren dumhet om jag får uttrycka mig så. Vertikalavtryck ligger för mig väldigt högt på ergonomins topplista.
Antar att det ändå kommer ett sådant med tiden. Tror protesterna blir för högljudda annars o Nikon kommer att lyssna.

Problemet är att saknas kontakter för knappar och vred i kamerahuset blir det nog väldigt svårt att lägga till på ett nytt grepp då det inte har något att kommunicera med.

Om det stämmer är det otroligt olyckligt, ffa i en förstageneration då många initialt måste köra med FTZ som ändå gör ekipaget lite större. Sedan är batteritiden sämre än Nikonanvändare är vana vid så många skulle nog vilja ha ett grepp skulle jag tro. Om man ändå sätter på ett grepp är det ju oerhört märkligt att då inte erbjuda reglage för att plåta i porträttläge.
 
Ren dumhet om jag får uttrycka mig så. Vertikalavtryck ligger för mig väldigt högt på ergonomins topplista.
Antar att det ändå kommer ett sådant med tiden. Tror protesterna blir för högljudda annars o Nikon kommer att lyssna.

Det hela känns lite märkligt. Antingen så har man konstruerat kameran med kontakter för ändamålet eller så har man det inte. Undersidan ser inte ut att ha några, så frågan är vad som finns i batterifacket. Annars måste man ju göra som med piratgreppen till D70 och sätta en sladd på utsidan.

Sedan har jag ju lite svårt att se poängen med ett batterigrepp som saknar avtryckare. Jag vill i och för sig ha vettig batterilivslängd, men att ha en dum klump under kameran som är mycket större än ett extra batteri känns ju inte helt lysande. Vill man bara förlänga greppet lite nedåt lite så går det ju att göra med något betydligt smidigare. Det är väl om man ska spela in video som det kan bli lite mer kritisk att kunna köra i sträck, men å andra sidan måste man ändå avbryta då och då tullstrypningen som nästan alla stillbildskameror har.
 
Har Nikon meddelat att det inte blir en vertikalavtryckare på batterigreppet?

Officiellt har de nog bara sagt att de utvecklar att "multi-power battery pack" med beteckningen MB-N10. Detaljer redovisas senare, ungefär. "Multi-power battery pack" är samma begrepp som de använder om de vanliga MB-Dxx-greppen till spegelreflexerna.

Tillägg: Ibland verkar de kallas "multi battery power pack" istället.
 
Senast ändrad:
Man får verkligen hoppas att det kommer ett grepp med avtryck också, det är ju mycket trevligt med ergonomin som det erbjuder. Ska helt klart erkänna att detta stör jag mig på långt mer än "enkortsgate".
 
En sak som dock verkar bli av, och som är så korkat att klockorna stannar, är att vertikalgreppen endast blir ett batteripack och inte kommer ha avtryck. Jösses. Hur kan det ens vara en fråga?

Är det verkligen konstaterat att det blir så, eller bygger det bara på antaganden utifrån den "mock-up" av greppet som visades med kameran?
 

Hittar ju så klart inte igen det nu, men förstod det som att det var information från Nikonfolk att det endast handlade om ett batteripack och ingenting annat. Hoppas verkligen jag har fel för det skulle som sagt vara dumheter på rent episka nivåer.

Vi tar det med en nypa salt och djupandas i en påse så länge.
 
Jag har för mig att jag läst någonstans att de (NIKON) fundera om de ska implementera avtryck eller blir det rena batteri pack. Samma källa sa att det skulle bli för krångligt med implementation av avtryck...
 
Eftersom Z6 är motsvarigheten till D750 och Z7 är motsvarigheten till D850 gissar jag att det kommer en ny Z kamera i framtiden som motsvarar Nikon D5 med dubbla XQD slots och plats för fetare batteri eller batterigrepp.
 
Hittar ju så klart inte igen det nu, men förstod det som att det var information från Nikonfolk att det endast handlade om ett batteripack och ingenting annat. Hoppas verkligen jag har fel för det skulle som sagt vara dumheter på rent episka nivåer.

Vi tar det med en nypa salt och djupandas i en påse så länge.

Ja. Det tycker jag är en utmärkt idé! Det är mycket rykten nu....lätt att haka på!
 
Läste om batterigreppet på digitalcamerworld. De hade visst intervjuat Tim Carter som är en "Senior Product Manager for Nikon"

"Digital Camera World:
There's a battery grip, is that right?

Tim Carter:
It's not a grip, it's a battery pack. "

/Stefan
 
Läste om batterigreppet på digitalcamerworld. De hade visst intervjuat Tim Carter som är en "Senior Product Manager for Nikon"

"Digital Camera World:
There's a battery grip, is that right?

Tim Carter:
It's not a grip, it's a battery pack. "

/Stefan

Det låter intressant, ett batterigrepp kan behövas men jag väntar nog på vertikalgreppet.

Kul att du intresserar dig för utrustning du inte sagt dig ska köpa.

Och så det vanliga, snälla, ange länken. Om det är en video, ange tidpunkt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.