Lordhelmet
Aktiv medlem
På torsdag har Cyberphoto kamerorna i butiken som man får testa. Skall själv dit och klämma på dem då jag bor i Umeå.
Samma här faktiskt. Ska bli intressant.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
På torsdag har Cyberphoto kamerorna i butiken som man får testa. Skall själv dit och klämma på dem då jag bor i Umeå.
Jag tänkte tvärtom. Bäst att beställa den snabbt innan man hinner läsa massa tester.
Spännande!
Jag räknar med direktrapport i tråden så fort du hunnit att testa den.
Jag kollade Northruparnas förhandsrecension av Z7 och de var ganska besvikna. De hoppades för nikons skull att det var den preliminära programvaran som var problemet.
Man får känslan av att det är lite tidigt att köpa om det inte är för att man är en sådan som måste ha det senaste hela tiden. Men det är ju tack vare den kategorin som det finns en bra andrahandsmarknad.
/Nöjd D810 -användare
Kan du återge problemen här?
Jag är efter en "vidvinkelkamera" med bra kvalitet och mindre vikt och mått. Det är därför jag kollat på a7Rii, iii och även Fuji.
Lite ny teknik skadar inte, det är roligt.
Som jag förstod så var det största problemet autofokusen, men de sa att det var rätt dålig belysning i lokalen och att det var en pre-production (kom inte på svenska ordet) modell.
Var AF sämre än tex D810/D850 eller sämre än a7riii, eller sämre än förväntningarna?
Var AF sämre än tex D810/D850 eller sämre än a7riii, eller sämre än förväntningarna?
Sämre än både 810/850 och a7riii. En annat problem var, förutom att dem upplevde att fokusen var långsam, var att det tar tid att flytta fokusen från ena sidan till den andra med joysticken och där var det stor fördel med eye-fokus som sony har, typ.
Enklast är att du kollar själv, ca 5:30 in i filmen.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=429&v=iUii9dTwPkw
Tycker nog videon kändes ganska krystad och inte så lite clickbait om jag ska vara ärlig. Northruparna sågade ju kameran ganska genomgående på den punkten och nej, det kändes inte alls trovärdigt.
Jared Polin lade nyligen upp en video samt visade upp bildexempel och han verkade inte ha några problem med AF. Däremot påpekade han "banding" vid foto med tyst slutare.
Jared Polin lade nyligen upp en video samt visade upp bildexempel och han verkade inte ha några problem med AF. Däremot påpekade han "banding" vid foto med tyst slutare.
Såg den videon, men det var inget action han fotade precis. Alla stod ju stilla.
/Stefan
Northruparna verkade dock inte klara av att fota stillastående ens? Tony sa ju "missed most of the time under modelling light" och så visade de ett par bilder på en av modelltjejerna som man ju får anta stod lika stilla som då Jared plåtade dem.
Nåja. Den som lever får se..
Sonys kameror har alltså ögonhittande (och -följande) autofokus. Inte ögonstyrd autofokus (som en del Canon-kameror har haft en gång i tiden).Sämre än både 810/850 och a7riii. En annat problem var, förutom att dem upplevde att fokusen var långsam, var att det tar tid att flytta fokusen från ena sidan till den andra med joysticken och där var det stor fördel med eye-fokus som sony har, typ.
Kan du återge problemen här?
Jag är efter en "vidvinkelkamera" med bra kvalitet och mindre vikt och mått. Det är därför jag kollat på a7Rii, iii och även Fuji.
Lite ny teknik skadar inte, det är roligt.
Mina intryck av AF hos Z7, med firmware 1.0
Först en reservation: Jag har visserligen fotat med Z7 under en hel dag, men inte med sådana testmotiv som jag är van att använda när jag testar kameror. Det finns stora poänger med att använda samma testmotiv - som i mitt fall fotboll/hockey/volleyboll/löpare/rugby m m, aktiviteter som jag tagit många hundratusentals bilder av genom åren, och det med många olika kameror.
.....