Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Jag kollade Northruparnas förhandsrecension av Z7 och de var ganska besvikna. De hoppades för nikons skull att det var den preliminära programvaran som var problemet.
Man får känslan av att det är lite tidigt att köpa om det inte är för att man är en sådan som måste ha det senaste hela tiden. Men det är ju tack vare den kategorin som det finns en bra andrahandsmarknad. :)
/Nöjd D810 -användare
 
Jag kollade Northruparnas förhandsrecension av Z7 och de var ganska besvikna. De hoppades för nikons skull att det var den preliminära programvaran som var problemet.
Man får känslan av att det är lite tidigt att köpa om det inte är för att man är en sådan som måste ha det senaste hela tiden. Men det är ju tack vare den kategorin som det finns en bra andrahandsmarknad. :)
/Nöjd D810 -användare

Kan du återge problemen här?

Jag är efter en "vidvinkelkamera" med bra kvalitet och mindre vikt och mått. Det är därför jag kollat på a7Rii, iii och även Fuji.

Lite ny teknik skadar inte, det är roligt.
 
Kan du återge problemen här?

Jag är efter en "vidvinkelkamera" med bra kvalitet och mindre vikt och mått. Det är därför jag kollat på a7Rii, iii och även Fuji.

Lite ny teknik skadar inte, det är roligt.

Som jag förstod så var det största problemet autofokusen, men de sa att det var rätt dålig belysning i lokalen och att det var en pre-production (kom inte på svenska ordet) modell.

Edit: Dock verkar inte folket här på fotosidan som testat kameran haft några problem med autofokusen. Sen såg Northrup:arna egentligen ingen fördel mot tex 850 om jag kommer ihåg rätt.
 
Var AF sämre än tex D810/D850 eller sämre än a7riii, eller sämre än förväntningarna?

Sämre än både 810/850 och a7riii. En annat problem var, förutom att dem upplevde att fokusen var långsam, var att det tar tid att flytta fokusen från ena sidan till den andra med joysticken och där var det stor fördel med eye-fokus som sony har, typ.

Enklast är att du kollar själv, ca 5:30 in i filmen.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=429&v=iUii9dTwPkw
 
Var AF sämre än tex D810/D850 eller sämre än a7riii, eller sämre än förväntningarna?

Tycker nog videon kändes ganska krystad och inte så lite clickbait om jag ska vara ärlig. Northruparna sågade ju kameran ganska genomgående på den punkten och nej, det kändes inte alls trovärdigt.

Jared Polin lade nyligen upp en video samt visade upp bildexempel och han verkade inte ha några problem med AF. Däremot påpekade han "banding" vid foto med tyst slutare.
 
Tycker nog videon kändes ganska krystad och inte så lite clickbait om jag ska vara ärlig. Northruparna sågade ju kameran ganska genomgående på den punkten och nej, det kändes inte alls trovärdigt.

Jared Polin lade nyligen upp en video samt visade upp bildexempel och han verkade inte ha några problem med AF. Däremot påpekade han "banding" vid foto med tyst slutare.

Såg den videon, men det var inget action han fotade precis. Alla stod ju stilla.

/Stefan
 
Jared Polin lade nyligen upp en video samt visade upp bildexempel och han verkade inte ha några problem med AF. Däremot påpekade han "banding" vid foto med tyst slutare.

Alltså, det är ju inte bandning i den klassiska bemärkelsen som beror på att sensorn i sig producerar ränder i bilden på högre ISO eller om man lyfter skuggorna. Det som händer är att flimrande ljus, vilket ju blivit vanligare med alla lysdioder och lågenergilampor, beroende på slutartid, lättare ger ränder i bilderna med elektronisk slutare. Som tekniken ser ut just nu så är det nog inget man kommer runt. Fenomenet är i grunden detsamma som om man försöker fotografera en bildrörsskärm på korta slutartider. Det drabbar även Sony A9 och där är det betydligt knepigare, eftersom om man byter till mekanisk slutare så går den från en av de snabbaste kamerorna på marknaden till en av de långssammare (den tar bara 5 bilder/sek med mekanisk).
 
Senast ändrad:
Såg den videon, men det var inget action han fotade precis. Alla stod ju stilla.

/Stefan

Northruparna verkade dock inte klara av att fota stillastående ens? Tony sa ju "missed most of the time under modelling light" och så visade de ett par bilder på en av modelltjejerna som man ju får anta stod lika stilla som då Jared plåtade dem.

Nåja. Den som lever får se.. ;)
 
Northruparna verkade dock inte klara av att fota stillastående ens? Tony sa ju "missed most of the time under modelling light" och så visade de ett par bilder på en av modelltjejerna som man ju får anta stod lika stilla som då Jared plåtade dem.

Nåja. Den som lever får se.. ;)

Dpreview hade också problem med AF.

/Stefan
 
Mina intryck av AF hos Z7, med firmware 1.0

Först en reservation: Jag har visserligen fotat med Z7 under en hel dag, men inte med sådana testmotiv som jag är van att använda när jag testar kameror. Det finns stora poänger med att använda samma testmotiv - som i mitt fall fotboll/hockey/volleyboll/löpare/rugby m m, aktiviteter som jag tagit många hundratusentals bilder av genom åren, och det med många olika kameror.

Men, några preliminära synpunkter:

- Z7 är i praktiken en långsammare kamera än A7 III/A7R III, och även än D850. Visst fungerar följande fokus i 9 bilder/sek, men där är sökarupplevelsen sämre och för mig är Z7 en kamera vars egentliga, fullt funktionella topphastighet, är 5,5 bilder/sek.
Mitt betyg: Det här är ju en tydliga minuspoäng för Z7 när det gäller rörliga motiv.

- Ansikts- och ögonigenkänning. Här har vi ju Sonys numera beprövade och mycket omtyckta system med ögonfokus som vi vet fungerar mycket bra. Här verkar Nikon tänkt lite annorlunda, de har en ansiktsdetektering som, möjligen (lite oklart, mer testande behövs) är rätt bra på att inte bara fokusera på ansikten, utan också på rätt del av ansikten (dvs ögonen). Men framför allt skulle jag säga att de verkar ha satsat på "huvudigenkänning" snarare än ansiktsigenkänning. Den verkar bättre än de flesta andra kameror (inklusive Sonys) på att just följa huvuden, även när de är bortvända. Poängen med de är att man i röriga situationer (sport, dansande par m m) mer omedelbart hittar ansikten när de är riktade mot kameran eftersom kameran aldrig släpper huvudet ens när det är bortvänt.
Mitt betyg: överraskande jämnt, Nikons ansiktsigenkänning verkar intressant, vi får se om den är lika praktiskt användbar som Sonys ögondetektering visat sig vara

- Allmän förmåga att följa rörliga motiv. Här verkar Z7 göra ett mycket bra jobb, och även om det nya dynamiska läget (den spegelfria versionen av Nikons klassiska 3D-fokus) kändes rätt ovan så här efter en dag verkar den i mina ögon göra ett lika bra jobb som Sonys motsvarande dynamiska fokus. Möjligen är den aningen långsammare, men verkar i gengäld bättre på att hålla sig till ett motiv i röriga situationer (typ lagsporter).
Min slutsats: rätt jämnt, varken Sonys dynamiska AF-punkter eller den i Z7 är perfekta på att följa ett kringstudsande motiv. Här tycker jag nog 3D-fokus i D850 fortfarande är den bästa lösningen.

- Ett gemensamt problem. Ett fenomen jag sett hos nästan alla spegelfria kameror, inklusive Sonys (mindre tydligt hos A7 III och A7R III än tidigare modeller, men fortfarande märkbart) är att följande fokus ibland blir lite förvirrat av stillastående motiv. Samma fenomen verkar Z7 ha. Det är inget stort problem, bara lite av en irritation från en DSLR-användare som i princip aldrig (i sin egen fotografering) använder singelfokus, alltid, alltid följande, något som fungerar utmärkt hos både Canons och Nikons DSLR-kameror, men som fungerar sämre med i princip alla spegelfria där man har mer orsak att växla mellan följande fokus och singelfokus.
Min slutsats: Här är Z7 ungefär som alla andra spegelfria.

- AF med legacy-objektiv. Här verkar Nikon ha löst frågan mycket, mycket bättre än Sony. Numera är det här ingen stor grej för Sony, i och med att E-systemet med åren har fått ett rätt heltäckande utbud av egna objektiv, men det var ett klart minus under de första åren med E-systemet.
Min slutsats: Köpare av Z-kameror blir inte lika begränsade av det till en början lilla utbudet av Z-objektiv som Sony-ägare blev under de tidiga åren av E-systemet.

Totalt sett: AF i Z7 är i mina ögon överraskande bra, det är inte utan sina brister (i synnerhet hanteringsmässiga), men det fungerar bra. D850 har fortfarande totalt sett bättre AF (utom när det gäller ansiktsigenkänning och i synnerhet video där dess AF suger). Jag skulle nog säga att Sonys AF (i A9 och III-generationen av A7-serien) vinner en hel del på att helt enkelt ta fler bilder per sekund, plus att deras AF är lite rappare, men att Z7 är överraskande nära dem i AF-prestanda.
 
Sämre än både 810/850 och a7riii. En annat problem var, förutom att dem upplevde att fokusen var långsam, var att det tar tid att flytta fokusen från ena sidan till den andra med joysticken och där var det stor fördel med eye-fokus som sony har, typ.
Sonys kameror har alltså ögonhittande (och -följande) autofokus. Inte ögonstyrd autofokus (som en del Canon-kameror har haft en gång i tiden).

MIssförstånd kan uppstå.
 
Martin, tack för din längre jämförelse mot Sony och D850. En korrektion bara. Jag är inte övertygad om att man kan ge Nikon mer poäng för kompatibilitet än Sony. Ja, avser man Nikonobjektiv, helt klart, men kommer man från ett annat märke ger Sony bra kompatibiltet med flera Canon- och Sigmaobjektiv (med Canonfattning). Dessutom delar tydligen Sony åtminstone en del av sina specar kring AF och fattnkng med tredjepartstillverkare vilket bådar bättre för kompatibilitet med dessa tillverkare. Så kompatibilitetsfördelen gäller de med Nikonobjektiv (AF-S, AF-P och sannolikt AF-I) idag och inköp av Z7/6 ist f Sony är väl en "no brainer" för dessa men är betydligt mer komplicerad för användare av andrs system.
 
Kan du återge problemen här?

Jag är efter en "vidvinkelkamera" med bra kvalitet och mindre vikt och mått. Det är därför jag kollat på a7Rii, iii och även Fuji.

Lite ny teknik skadar inte, det är roligt.

Har både Fuji A7RII. Jag har valt dem efter mitt personliga tycke och kan inte svara för andra. Fujiobjektiven på vidvinkelsidan är kompakta, är mycket bra optiskt och mekaniskt. Kamerorna är bara så förbaskat trevliga att hantera och IQ är fantastisk. Kan man bortse från att de är APS-C så är de för mig oemotståndliga.

A7RII är en annan fågel. Med en bra vidvinkelglugg behöver man verkligen inte sakna en D8X0-kamera vad gäller IQ och DR. IBIS ät också bra.

Adapter för Nikons G-gluggar så man får AF är visst på ingående också.

Men som sagt var: Det är p g a mitt personliga tycke jag rekommenderar dem varmt.
 
Mina intryck av AF hos Z7, med firmware 1.0

Först en reservation: Jag har visserligen fotat med Z7 under en hel dag, men inte med sådana testmotiv som jag är van att använda när jag testar kameror. Det finns stora poänger med att använda samma testmotiv - som i mitt fall fotboll/hockey/volleyboll/löpare/rugby m m, aktiviteter som jag tagit många hundratusentals bilder av genom åren, och det med många olika kameror.

.....

Med tanke på de motiven du brukar fota Martin kan du tänka att använda Z6 (mer passande för action än Z7 ser ut) när du vill köra lättare hus?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.