Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Lite sent, har redan köpt Z8,
Samma här och den kan bli den sista jag skaffar. Den är svår att överträffa om man pratar fullformat. Men om Nikon kommer med någon APSc utan spegel som ersätter D500, typ en uppdaterad Z50 med ibis och 30-35Mp, kan jag tänka mig ytterligare ett nyköp.
Sen väntar jag förstås på en Z 70-200/4S.

Är lite rädd för att Z6iii inte har samma inställningar i AF som Z8, att tex ögonfokus på fåglar saknas

Är lite rädd för att Z6iii inte har samma inställningar i AF som Z8, att tex ögonfokus på fåglar saknas
Osannolikt att den skulle vara mer begränsad än Z f i det avseendet. Den saknar det rena fågelläget, vilket ju är som Z8/Z9 var före uppdatering där fåglarna kördes under djur. Det gör de fortfarande, men det finns även ett särskilt fågelläge.

Osannolikt att den skulle vara mer begränsad än Z f i det avseendet. Den saknar det rena fågelläget, vilket ju är som Z8/Z9 var före uppdatering där fåglarna kördes under djur. Det gör de fortfarande, men det finns även ett särskilt fågelläge.
Det kanske blir som Zf, men om man vill använda den som fågelkamera så kanske det är synd att den inte har fågelläge. Vet du hur det är med Zf har den samma typ av ”subject detection” som Z8/9 har, att man i flera AF lägena får veta var fokus är någonstans med markerade Af rutor

Det kanske blir som Zf, men om man vill använda den som fågelkamera så kanske det är synd att den inte har fågelläge. Vet du hur det är med Zf har den samma typ av ”subject detection” som Z8/9 har, att man i flera AF lägena får veta var fokus är någonstans med markerade Af rutor
Den fungerar väl i grunden likadant då den har samma processor/plattform, men inte exakt samma mjukvara och är förstås begränsad av annan hårdvara (framförallt sensorn) relativt Z8/Z9. Det ska nog inte automatiskt uteslutas att Z6 III får ett fågelläge; min poäng var bara att det framstår som osannolikt att den skulle vara mer begränsad än Z f.

Jag skulle gissa på att z6iii blir som Zf men i normalt hus. 24 megapixlar. Många gissar på 33 megapixlar men förstår inte varför det skulle bli så.

Jag skulle gissa på att z6iii blir som Zf men i normalt hus. 24 megapixlar. Många gissar på 33 megapixlar men förstår inte varför det skulle bli så.
Har nog bara sett 24 för Z6iii, iaf de rapporter som kommit i år. Fast det ryktas om 33Mpix för Z80/90. Personligen är jag mer tänd på Z80/90 än Z6iii men vi får se

Samma här. Jag orkade heller inte vänta och köpte därför en Z8 på kampanjen i Januari. Ångrar inte det en sekund. Med facit i hand så har jag insett att 45 MP är helt fantastiskt :)
Det var då jag köpte min också. Nej, jag ångrar inte det heller. Alla som är sugen på den, det är bra pris på den just nu. Scandinavian photo har den för 45 470, finns säkert samma pris på andra ställen också.

Det var då jag köpte min också. Nej, jag ångrar inte det heller. Alla som är sugen på den, det är bra pris på den just nu. Scandinavian photo har den för 45 470, finns säkert samma pris på andra ställen också.
Det är rätt många som har den för det priset.
Skulle ljuga om jag inte sa att det lockar lite, 45´ är tillräckligt lågt för att det ska vara motiverat att inte köpa en Z9 till.

1717514564874.png

Jag har också skaffat en Nikon Z8... jag kan inte låta bli att fundera över varför detta hus, ja det är tydligen 30% mindre än Z9, men ändå en påfallande bastant pjäs. Husen från Sony av samma höga klass är väl klart mindre?

Jag har också skaffat en Nikon Z8... jag kan inte låta bli att fundera över varför detta hus, ja det är tydligen 30% mindre än Z9, men ändå en påfallande bastant pjäs. Husen från Sony av samma höga klass är väl klart mindre?
Små hus från Sony passar inte lika bra i handen som en Z8 från Nikon!

Alla vill inte ha ett litet hus eller enbart ett litet hus. Vad man väljer att montera på för objektiv har rätt stor betydelse för vilket hus som passar bäst. Än mer så med FTZ (II) då jämviktspunkten påverkas lite jämfört med en F-kamera. Z8 är ju inte större än D850 heller, utan tvärtom något mindre och lättare.

Även om Sonys hus är lite mindre, vilket jag inte tycker är en fördel när man inte enbart vill montera små objektiv, så har de smygväxt med tiden och blivit betydligt bättre att hålla i än de var från början. Första generationen var plattare med mindre grepp, mindre batteri och avtryckarplacering som påminde om en gammal manuell kamera (satt på topplattan, inte framme på (det lilla) greppet.

Sedan har ju Nikon mindre hus, bara det att det inte är just Z8. Nu har den inte ens något inbyggt grepp, men det finns tillbehörsvarianter, men är storleken prio för en småbildskamera från Nikon är Z f rätt modell. Den har dock inte samma prestande som Z8 och Z9, men är ändå bättre än de äldre modellerna. Nu kommer Z6 III snart också och gissningsvis blir den bättre än Z f, men inte i alla delar lika bra som Z8 och Z9. Högst sannolikt blir det ett rejält steg framåt jämfört med föregångaren och det känns inte osannolikt att den blir något mindre än Z8.

Många år med en rad Nikon DSLR, ett par år med små Fujifilmhus, så kontrasten blev markant. Men trivs väldigt bra med Z8, fantastisk kamera.

Små hus från Sony passar inte lika bra i handen som en Z8 från Nikon!

post-40385-0-56053400-1415668572.jpg
Här är en väldigt liten kamera från Sony. Man får dra gränsen någonstans. Ja gillade Nikon Z6 men den är lite för kort så lillfingret hamnar utanför, Z8 är perfekt storlek och Z6 har perfekt vikt. Skall bli intressant att se om Z6iii har växt något från Z6/Z6ii.

Sony har inte smygväxt !!! utan klart och rent meddelat vad dom gjort för varje ny modell, till och med vinklat själva greppet på någon modell, kritiken var att det var trång för fingrarna vid själva fattningen vilket det också var, vikten har ökat nästan för varje ny modell man gjorde dem tjockare med flera mm. fast det är så länge sedan första A7R kom så har det på något vis fastnat att alla Sony kameror är så små, första A7R fick så mycket raljerande att batteriet var så litet att det bara räckte till att starta kameran.

Vid den tiden skulle en riktigt kamera snarare helst väga närmare 1,5 kg aldrig under 1 kg och stora rejäla batterier som klarade 5-6000 bilder, mins hur testare skrattat åt en mindre Olympus vid någon fågel utflykt oj det blev inte många bilder där inte och sedan klappade på stora tunga kameran, vad den lilla Olympus gjorde där i vildmarken kan man undra över.

Första A9 var liten och smidig med mindre objektiv, men det fans också extra grepp att skruva av och på beroende på vilket objektiv man ville använda, även ett billigt och lätt extra grepp som endast var tänkt för lillfingret, dåligt menysystem har alltid älskat av konkurrenter att raljera över och också befogat för det var lite knepigt, nästan märkligt hur tidiga Sony kunde placera mängden AF funktioner på flera olika platser i menyerna, så det blev bökigt värre att hitta alla. Men lite senare A7 fick stora möjligheter att lägga funktioner som ofta användes på nästan vilken knapp som helst, så menyträsket behövde man sällan gå in och gräva i enligt tidig test av Nilsson på Foto. Alla nya märken numera har väl enormt mycket funktioner att dribbla med så det kräver nog att man tränar med sin kamera oavsett märke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar