Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den
- Trådstartare iSolen.se
- Start datum
sumpan
Aktiv medlem
Bara 24-70 kostar ju mer beg. Måste väl varit något konstigt med annonsen, eller extremt kort tid eller nåt, annars borde den gått för mycket mer.Kollade aktioner på tradera. Det tycks vara lågt intresse på Z6.
Den som kammade hem den här aktionen kan dock känna sig lycklig.
Visa bilaga 172322
Jag lyckas inte klicka in på den annonsen nu så kan inte bedöma hur den såg ut?
ztenlund
Aktiv medlem
Med tanke på att annonsen inte går att öppna tror jag att den har tagits bort/avslutats av Tradera, dvs det är inte ett riktigt slutpris.Frågan är om priset har uppnåtts?
Falumas
Aktiv medlem
Bara 24-70 kostar ju mer beg. Måste väl varit något konstigt med annonsen, eller extremt kort tid eller nåt, annars borde den gått för mycket mer.
Jag lyckas inte klicka in på den annonsen nu så kan inte bedöma hur den såg ut?
Z 24-70/f4 brukar gå att få tag på begagnat ganska billigt. Det är ett bra objektiv, men det var också kit-objektivet till dom första Z-kamerorna och det är många som inte behöver det som säljer det, så det brukar ofta finnas fler säljare än köpare av det.
Z 85 f1.8 brukar dock gå för betydligt mer än 3666kr
PMD
Aktiv medlem
Det är nåt skumt med annonsen. Det går att hitta den genom att söka på rubriken, men när man sen klickar på sökresultatet dyker annonsen inte upp.Jag lyckas inte klicka in på den annonsen nu så kan inte bedöma hur den såg ut?
smislo
Aktiv medlem
Nikon Z-Nikkor 400/4,5 VR S
Skarp och snabb i smidig förpackning Det finns en stor efterfrågan på teleobjektiv som är skarpa, snabba och smidiga. Nikon har lyssnat på sina använder och lanserar nu detta kompakta 400mm objektive
kameradoktorn.se
Bra pris, jag tyckte att jag gjorde "klipp" för 2 månader sedan när jag köpte den för 33K hos SP...
rikitikitavi
Aktiv medlem
Nu har jag bara haft min ZF i någon vecka, och bara hunnit leka med den hemma och varit ute på stan en gång med den i några timmar för att plåta.
Men jag tycker mycket om den ännu så länge. Det är sällan jag köper något jag inte är nöjd med eller iaf inte blir riktigt besviken på, även om det såklart hänt någon gång, speciellt om det blir massa fel sedan i efterhand.
Precis som med Nikon Df som många kanske till skillnad från Zf inte gillade alls medan andra älskade den, så läste jag bara på mycket om den innan och tittade på andras bilder och översatte det till mina egna önskemål och tankar om hur en kamera ska fungera för mig.
Samma sak med Zf, och de saker folk klagat på, typ greppet, micro SD kort, för stor, för tung( beroende vad dom jämför med ), Auto ISo etc, är inget som i slutändan stört mig då jag inte har gigantiska händer, och med extra grepp för lite tyngre gluggar har det inte känts konstigt eller otympligt alls.
Auto ISO är som med allt annat en vanesak hur man ställer in det, och bara för att man kommer från en annan kamera eller system innan borde inte det vara ett minus om man har möjlighet att lära sig det och sedan använda det på ett naturligt sätt sedan efter.
Jag har inte haft många kameror med 2 minneskort platser ändå, och att ändå ha en till plats med ett kort som reserv där oavsett vad det är ser jag som en bonus då jag sällan eller aldrig faktiskt haft problem med minneskort som felat peppar peppar.
Saker jag tycker kunde varit bättre eller önskar är fler objektiv med bländarring med Z mount.
Jag har i nuläget endast ett Z 40mm f2,0 SE som jag köpte med på en gång för att ha ett med Af i Z mount att börja med. I nuläget tänker jag möjligtvis köpa 28mm f2,8 för jag gillar brännvidden, men skulle såklart hellre önska att det varit bättre byggda och passa min Zf "bättre".
Sedan har jag massa F gluggar som fyller de andra behoven, dock gillar jag inte storleken på adaptern och det ser rätt löjligt ut med nästan alla F objektiv som sitter på, men de gör sitt jobb och jag tycker mycket om dom objektiv jag har.
Har en hop trevliga Vintage gluggar med adaptrar och tycker det är en väldigt kul grej att plåta med, och det ser jag som en stor fördel med den här kameran, speciellt med den nya Eye fokus möjligheten när man zoomar in.
Batteriluckan kunde vara mindre plastig, allt annat känns riktigt bra med kameran, så det är lite irriterande men säkert ingen svår grej att laga om det väl händer något.
Laddning av kameran, jag vet att det kanske är nya sättet att sälja en kamera numer, man får ingen laddare med och får skaffa vid sidan om.
Min Zf blev en katastrof med just den delen då jag fick ett dött batteri, och försäljaren skickade med 3 Jupio batterier som inte en Zf tar emot.
Jag hade dessutom ingen USB-C port på min dator, så jag kunde inte ens använda den kabeln som följde utan fick köpa till en extra kabel med ena sidan USB för att kunna ladda...så jag satt där med en kamera jag inte ens kunde ladda första kvällen, var ruggigt besviken.
Fick vänta en vecka på batterierna som jag hämtade igår från Scandinavian Photo. Dock lånade de ut 2 Hyr batterier så jag kunde använda kameran dagen efter jag köpte den, så det var lite plåster på såren.
Men hursomhelst, skit irriterande med en sån dyr kamera att inte få med bättre alternativ för laddning..
Annars, grym kamera som verkligen är KUL att använda, och jag sålde min Leica M240 med ett Elmarit 28 mm för att kunna finansiera den, så nu hoppas jag den är fortsatt kul och att dom lanserar iaf något objektiv med bländarring för att förstärka upplevelsen med manuella objektiv och som passar rent estetiskt bättre på en Zf
Men jag tycker mycket om den ännu så länge. Det är sällan jag köper något jag inte är nöjd med eller iaf inte blir riktigt besviken på, även om det såklart hänt någon gång, speciellt om det blir massa fel sedan i efterhand.
Precis som med Nikon Df som många kanske till skillnad från Zf inte gillade alls medan andra älskade den, så läste jag bara på mycket om den innan och tittade på andras bilder och översatte det till mina egna önskemål och tankar om hur en kamera ska fungera för mig.
Samma sak med Zf, och de saker folk klagat på, typ greppet, micro SD kort, för stor, för tung( beroende vad dom jämför med ), Auto ISo etc, är inget som i slutändan stört mig då jag inte har gigantiska händer, och med extra grepp för lite tyngre gluggar har det inte känts konstigt eller otympligt alls.
Auto ISO är som med allt annat en vanesak hur man ställer in det, och bara för att man kommer från en annan kamera eller system innan borde inte det vara ett minus om man har möjlighet att lära sig det och sedan använda det på ett naturligt sätt sedan efter.
Jag har inte haft många kameror med 2 minneskort platser ändå, och att ändå ha en till plats med ett kort som reserv där oavsett vad det är ser jag som en bonus då jag sällan eller aldrig faktiskt haft problem med minneskort som felat peppar peppar.
Saker jag tycker kunde varit bättre eller önskar är fler objektiv med bländarring med Z mount.
Jag har i nuläget endast ett Z 40mm f2,0 SE som jag köpte med på en gång för att ha ett med Af i Z mount att börja med. I nuläget tänker jag möjligtvis köpa 28mm f2,8 för jag gillar brännvidden, men skulle såklart hellre önska att det varit bättre byggda och passa min Zf "bättre".
Sedan har jag massa F gluggar som fyller de andra behoven, dock gillar jag inte storleken på adaptern och det ser rätt löjligt ut med nästan alla F objektiv som sitter på, men de gör sitt jobb och jag tycker mycket om dom objektiv jag har.
Har en hop trevliga Vintage gluggar med adaptrar och tycker det är en väldigt kul grej att plåta med, och det ser jag som en stor fördel med den här kameran, speciellt med den nya Eye fokus möjligheten när man zoomar in.
Batteriluckan kunde vara mindre plastig, allt annat känns riktigt bra med kameran, så det är lite irriterande men säkert ingen svår grej att laga om det väl händer något.
Laddning av kameran, jag vet att det kanske är nya sättet att sälja en kamera numer, man får ingen laddare med och får skaffa vid sidan om.
Min Zf blev en katastrof med just den delen då jag fick ett dött batteri, och försäljaren skickade med 3 Jupio batterier som inte en Zf tar emot.
Jag hade dessutom ingen USB-C port på min dator, så jag kunde inte ens använda den kabeln som följde utan fick köpa till en extra kabel med ena sidan USB för att kunna ladda...så jag satt där med en kamera jag inte ens kunde ladda första kvällen, var ruggigt besviken.
Fick vänta en vecka på batterierna som jag hämtade igår från Scandinavian Photo. Dock lånade de ut 2 Hyr batterier så jag kunde använda kameran dagen efter jag köpte den, så det var lite plåster på såren.
Men hursomhelst, skit irriterande med en sån dyr kamera att inte få med bättre alternativ för laddning..
Annars, grym kamera som verkligen är KUL att använda, och jag sålde min Leica M240 med ett Elmarit 28 mm för att kunna finansiera den, så nu hoppas jag den är fortsatt kul och att dom lanserar iaf något objektiv med bländarring för att förstärka upplevelsen med manuella objektiv och som passar rent estetiskt bättre på en Zf
pdahlen
Aktiv medlem
Menar du att de inte skickar med någon batteriladdare?Nu har jag bara haft min ZF i någon vecka, och bara hunnit leka med den hemma och varit ute på stan en gång med den i några timmar för att plåta.
Visa bilaga 172419
Visa bilaga 172420
Visa bilaga 172421
PMD
Aktiv medlem
Att inte skicka med en laddare är en "ny" trend hos många tillverkare. Istället får man med en USB-sladd och kameran kan laddas med den.
Det vore ju trevligt om de skickade med en USB-laddare, men det är väl ganska många som redan har för många sådana efter ett otal nya telefoner.
Det vore ju trevligt om de skickade med en USB-laddare, men det är väl ganska många som redan har för många sådana efter ett otal nya telefoner.
Senast ändrad:
Falumas
Aktiv medlem
FTZ-Adaptern kan inte vara mindre än vad den är, den simulerar helt enkelt det större avståndet mellan sensor och fattning som Nikons F-kameror har. Dom behöver avståndet för att kunna fladdra med spegeln där.
Håller dock med om att det är dåligt att det inte kommer med någon laddare. Jag laddar i princip aldrig batteriet i kameran även om jag kan det. Jag har ett gäng batterier så när ett är slut byter jag det och sätter det tomma i en laddare.
Håller dock med om att det är dåligt att det inte kommer med någon laddare. Jag laddar i princip aldrig batteriet i kameran även om jag kan det. Jag har ett gäng batterier så när ett är slut byter jag det och sätter det tomma i en laddare.
ztenlund
Aktiv medlem
FTZ-Adaptern kan inte vara mindre än vad den är, den simulerar helt enkelt det större avståndet mellan sensor och fattning som Nikons F-kameror har. Dom behöver avståndet för att kunna fladdra med spegeln där.
Specifikt för ochippade manuella objektiv så kunde den dock vara mindre/mer slimmad då den bara blir en dum tub då, dvs mekaniken och elektroniken i den kan skrotas. Själva utsticket från kamerahuset kommer man dock inte ifrån och inte heller att Z-fattningen har större diameter.
pdahlen
Aktiv medlem
Precis, jag har aldrig laddat ett batteri i kameran.FTZ-Adaptern kan inte vara mindre än vad den är, den simulerar helt enkelt det större avståndet mellan sensor och fattning som Nikons F-kameror har. Dom behöver avståndet för att kunna fladdra med spegeln där.
rikitikitavi
Aktiv medlem
hehe nä, tyvärr och som Per skriver är det så dom gör numer överlag, har något med EU regler läste jag någonstans, men kan ha fel.Menar du att de inte skickar med någon batteriladdare?
rikitikitavi
Aktiv medlem
Ja jag har förstått det även om det är trist så går det inte att komma ifrånFTZ-Adaptern kan inte vara mindre än vad den är, den simulerar helt enkelt det större avståndet mellan sensor och fattning som Nikons F-kameror har. Dom behöver avståndet för att kunna fladdra med spegeln där.
Ja jag har heller aldrig laddat ett batteri i kameran tidigare, köpte direkt en tredje part laddare så jag kunde ladda batterierna separat istället.
PMD
Aktiv medlem
Du tänker kanske på EU-direktivet om att alla laddbara konsumentprodukter som säljs framöver ska kunna laddas med USB-C? Ska gälla från nyår, tror jag.hehe nä, tyvärr och som Per skriver är det så dom gör numer överlag, har något med EU regler läste jag någonstans, men kan ha fel.
När det gäller lösa batteriladdare för kameror tror jag att kameratillverkarna har tittat på sina försäljningssiffror för batterier och konstaterat det är ganska få som köper extrabatterier och därför inte behöver en separat laddare.
(Om någon har en bättre konspirationsteori, så är jag idel öra. )
pdahlen
Aktiv medlem
Nu vet jag inte vilket batteri som Zf har men jag som har haft batteri EL-15 i 10-15 år har ju en 5 laddare hemma. Att många sitter med en laddare? Men det är kanske ett annat här?Du tänker kanske på EU-direktivet om att alla laddbara konsumentprodukter som säljs framöver ska kunna laddas med USB-C? Ska gälla från nyår, tror jag.
När det gäller lösa batteriladdare för kameror tror jag att kameratillverkarna har tittat på sina försäljningssiffror för batterier och konstaterat det är ganska få som köper extrabatterier och därför inte behöver en separat laddare.
(Om någon har en bättre konspirationsteori, så är jag idel öra. )