Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Nikon har en strategi. De vet ju att många väntar på Nikon Z6iii/Z7iii så dessa kameror släpper de sist.

Hoppet från Z6/Z7 ii till Z9 är gigantiskt både i prestanda och pris.
Fler amatörer än normalt hoppar på tåget och köper Z9 flaggskeppskameran.
Sen klagar de över storleken och vikten.
Nikon släpper Z8, lite mindre och lättare, folk byter till den.

Zf dyker upp. Många är skeptisk men de som ännu inte köpt en Z8 är less på sin Z6 och tycker ändå Zf är snygg och ball. Fler än normalt köper en retro kamera.

år 2024, en Z5ii och Z50ii eller Z6/Z7iii ?
Personligen hoppas jag på en Z50ii med IBIS och i övrigt samma prestanda som min jättefina D500. Det skulle sitta finfint 2024!

Nikon har en strategi. De vet ju att många väntar på Nikon Z6iii/Z7iii så dessa kameror släpper de sist.

Hoppet från Z6/Z7 ii till Z9 är gigantiskt både i prestanda och pris.
Fler amatörer än normalt hoppar på tåget och köper Z9 flaggskeppskameran.
Sen klagar de över storleken och vikten.
Nikon släpper Z8, lite mindre och lättare, folk byter till den.

Zf dyker upp. Många är skeptisk men de som ännu inte köpt en Z8 är less på sin Z6 och tycker ändå Zf är snygg och ball. Fler än normalt köper en retro kamera.

år 2024, en Z5ii och Z50ii eller Z6/Z7iii ?
Hoppas dock på en Z70 först

Jag är också i väntans tid, nu har skaffat 400/4.5S och väntar om det kommer Z6III eller om det blir Zf...om Z8 hade kostat 10K mindre skulle nappat på den, kan inte övertiga mig själv för Z8 kostnaden med tanke att inte jobbar med detta profesionellt...

Hunnit använda ZF en del nu, och så klart är den inte en magisk uppfyllelse av alla individuella drömmar men jag är nöjd. Som Zfc, fast en bit bättre på alla områden jag ville; fullformat, 1/8000s, IBIS, snabbare på att tänka & mer kvalitetskänsla. Och utan allt jag inte gillar med Z6, skärmen man inte kan vika bort, att den växlar mellan sökare och skärm av misstag, obekväm.

Hur man uppfattar ergonomin beror förstås på hur man fotograferar. För min del passar ZFs upplägg bra. Innan jag fick den var jag orolig att storleken skulle kännas lite fel, men jag tycker den är perfekt, det är snarare så att FM2an är för liten jag fick lägga till grepp när jag slutade använda motor.

Skall bli intressant att testa extragreppet när jag får det, men för mina vidvinkel och normal har jag inte tyckt att kameran är det minsta besvärlig att hantera.

Idag skall jag fortsätta jobba mig igenom mina objektiv och föröka hinna testa pixelshift :)

Jättenöjd med Zf så här långt. Ett lyft på alla sätt från Z6ii. Bättre och snabbare AF, bättre IBIS, bättre med helt vinklingsbar skärm, snyggare :).
Ergonomin fungerar bra för mig med eller utan greppet (Smallrig) som följde med. Men då fotar jag mest långsamt eller med stativ. För action med tum-fokus och långa telen är givetvis ergonomin på Z8/Z9 bättre.
Brister är att FTZ inte passar om greppet sitter på. Jag får byta till FTZii. Sedan är det för få funktionsknappar och en del luckor i hur man kan anpassa knappar och i-menyn.

Hunnit använda ZF en del nu, och så klart är den inte en magisk uppfyllelse av alla individuella drömmar men jag är nöjd. Som Zfc, fast en bit bättre på alla områden jag ville; fullformat, 1/8000s, IBIS, snabbare på att tänka & mer kvalitetskänsla. Och utan allt jag inte gillar med Z6, skärmen man inte kan vika bort, att den växlar mellan sökare och skärm av misstag, obekväm.

Hur man uppfattar ergonomin beror förstås på hur man fotograferar. För min del passar ZFs upplägg bra. Innan jag fick den var jag orolig att storleken skulle kännas lite fel, men jag tycker den är perfekt, det är snarare så att FM2an är för liten jag fick lägga till grepp när jag slutade använda motor.

Skall bli intressant att testa extragreppet när jag får det, men för mina vidvinkel och normal har jag inte tyckt att kameran är det minsta besvärlig att hantera.

Idag skall jag fortsätta jobba mig igenom mina objektiv och föröka hinna testa pixelshift :)

Om jag förstått rätt så har du också Z6? Skulle vara intressant jämförelse om AF är mycket bättre an hos Z6?

Använder sällan AF-objektiv. Men förstaintrycket är att expeed 7 är mycket snabbare än expeed 6. Testade en pixel-shift bild nu på lunchen och han knappt reagera på 16 rawfiler med ganska lång slutartid. Dock går det åt mycket batteri...

Tre 100% crops, och hela bilden förminskad. Ändrade inget när jag slog ihop eller exporterade JPGn. Inget konstnärligt högvattenmärke, men tänkte att fler är nyfikna på resultatet. JPG ca 80mb.

Bilagor

• crop1.jpg
    crop1.jpg
    2.5 MB · Visningar: 49
  • crop2.jpg
    crop2.jpg
    2.4 MB · Visningar: 50
  • crop3.jpg
    crop3.jpg
    2.6 MB · Visningar: 54
  • DSC_0178_merged_small.jpg
    DSC_0178_merged_small.jpg
    5.1 MB · Visningar: 64
Just det, Voigtländer Nokton 58/1.4 på pixelshiftbilden.
Vilket läge körde du? Hur många bilder? Med eller utan true color eller vad dom kallar det?

Stod visarna still, är någon en sekundvisare? Klockan ser ut att vara rätt avancerad, så för en lekman är det svårt att se.

Vilket läge körde du? Hur många bilder? Med eller utan true color eller vad dom kallar det?

Stod visarna still, är någon en sekundvisare? Klockan ser ut att vara rätt avancerad, så för en lekman är det svårt att se.

16 bilder, inga andra inställningar så vanlig färg antar jag. Tar ett steg i taget :) Tror visaren stod still. Ska testa utomhus i dagarna och se hur känslig proceduren är för lite normal vind.

Uppgraderade till en FC från min Z6, och ja autofokusen är givetvis bättre, 3d-tracking är grymt trevligt!
Fungerar också väldigt bra med mitt manuella objektiv som har kontakter för informationsöverföring, så jag automatiskt får en grön ruta med ögonigenkänningen när focus sitter tex.
Smallrig greppet är ok, men det jag insåg att jag saknade var något extra grepp för tummen. Ska försöka få tag på originalet från Japan så småningom (Z F-GR1), som verkar gå runt kameran och erbjuda lite extra för tummen också.

Senast ändrad:
16 bilder, inga andra inställningar så vanlig färg antar jag. Tar ett steg i taget :) Tror visaren stod still. Ska testa utomhus i dagarna och se hur känslig proceduren är för lite normal vind.

16 bilder borde vara True color också. För bara ren upplösningshöjning borde 4 bilder räcka.
True color är att sensorn flyttar runt rggb också i helpixelförflyttningar, så att ingen bayerinterpolering skall behövas, eftersom varje pixel då har rggb.
16 bilder är rggb 4 bilder i 4 halvpixelförflyttningar som ger upplösningshöjningen.
Sedan skall det även finnas ett 32 bilder alternativ, där det hela görs 2 gånger och medelvärdet mellan bägge gångerna används vilket teoretiskt skall vara brusreducerande.

16 bilder borde vara True color också. För bara ren upplösningshöjning borde 4 bilder räcka.
True color är att sensorn flyttar runt rggb också i helpixelförflyttningar, så att ingen bayerinterpolering skall behövas, eftersom varje pixel då har rggb.
16 bilder är rggb 4 bilder i 4 halvpixelförflyttningar som ger upplösningshöjningen.
Sedan skall det även finnas ett 32 bilder alternativ, där det hela görs 2 gånger och medelvärdet mellan bägge gångerna används vilket teoretiskt skall vara brusreducerande.

Ja, det har du nog helt rätt i.

16 eller 32 bilder ifall du vill ha 96mp.
Hittade inget i manualen, men beskrivningen i kameran säger beroende på antal bilder:

4 - good color reproduction
8 - good color reproduction and less noise
16 - high resolution with good color reproduction
32 - high resolution good color reproduction and less noise

16 eller 32 bilder ifall du vill ha 96mp.
Hittade inget i manualen, men beskrivningen i kameran säger beroende på antal bilder:

4 - good color reproduction
8 - good color reproduction and less noise
16 - high resolution with good color reproduction
32 - high resolution good color reproduction and less noise

Ok, jag trodde det fanns bara upplösningsökning. Tack för rättningen!

16 gav ett otroligt fint resultat i jjq:s bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar