Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Nikon kanske gör som Canon dom har ju slängt in avancerad autofokus i till och med billigaste kameran på senare tid EOS R10. Annars inte så jäkla lätt att hitta rätt i början. Canons första R kamera var väl inte eller färdig liksom vad gäller autofokus.

Fick min Z8 igår, så har inte hunnit sätta in mig i alla inställningar än. Men åtminstone med min Nikon Z 180-600 med TC 1,4x, så var ju fokusering stor skillnad mot min Z6. Z6 gjorde ofta att fokusering gick i andra ändan för att se gå tillbaks, går avsevärd mycket snabbare på Z8. Och den hittar snabbt ögat på fågel.
1704550357941.png

Hittills mycket nöjd med min Z8 och Z180-600. Det som jag möjligen har ibland problem med fokus är när det är mycket grenar och liknande i vägen. Men antagligen ska man använda en annan typ av fokusläge.
Nikon Z8, Nikon Z180-600+TC1,4x @840 mm, F/9, 1/400 sek, iso 3200.
20240109-NZ8_1923.jpg

Hittills mycket nöjd med min Z8 och Z180-600. Det som jag möjligen har ibland problem med fokus är när det är mycket grenar och liknande i vägen. Men antagligen ska man använda en annan typ av fokusläge.
Nikon Z8, Nikon Z180-600+TC1,4x @840 mm, F/9, 1/400 sek, iso 3200.
Ser att du har använt Matrismätninng (Multisegment). När det är mycket grenar i vägen kan det vara bra att byta till enpunkts fokus och använda spotmätning, eller möjligen centrumvägd (liten sådan), om det räcker. Spotmätning kan dock behöva korrigeras med exponeringskompensation!
Bra bild på ekorren!

Senast ändrad:
Jag går lite i samma tankar.

Z8 har gjort en resa neråt prismässigt och Z6iii kommer ganska säkert inte överträffa Z8.

Jag vill nog dessutom ha mer pixlar än Z6, så jag kommer nog råka köpa en Z8 någon gång i år.

Dagens I-landsproblem: Slå till på Z8 nu under rean eller vänta på Z6III som förmodligen inte är alltför långt bort.. :rolleyes:
You know you want it...! :D

*host, harkel, tittar i spegeln*

Z8 har gjort en resa neråt prismässigt och Z6iii kommer ganska säkert inte överträffa Z8.

Jag vill nog dessutom ha mer pixlar än Z6, så jag kommer nog råka köpa en Z8 någon gång i år.

Öka minneskortsbudgeten med några tusen procent om du tänker köra 8K RAW... 😂

Kör man det till minneskort? Kan man inte köra det till en usb-c-disk?

Är nog inte redo för 8k än. Skulle nog behöva ganska mycket mer disk för det också. Tror att n-raw ökar det hela tillräckligt mycket.

Det tror jag inte går. Kameran kan köra allt till CFe-kortet. SD-kortet klarar förstås inte alla kvaliteter, men en del mer normala kan man ju köra till vanliga UHS-I som är billigare. Är man uppe på UHS-II kan man lika gärna köpa CFe-kort prismässigt och få något som är snabbare.

Fick min Z8 igår, så har inte hunnit sätta in mig i alla inställningar än. Men åtminstone med min Nikon Z 180-600 med TC 1,4x, så var ju fokusering stor skillnad mot min Z6. Z6 gjorde ofta att fokusering gick i andra ändan för att se gå tillbaks, går avsevärd mycket snabbare på Z8. Och den hittar snabbt ögat på fågel.
Visa bilaga 172875
Hur upplever du skärpeförsämringen med TC?

Världens slarvigaste fågel, hafsörnen.

Näbben ser konstig ut, förmodligen komprimerar fotosidan bilderna hårt i forumet. Annars fick du den i häftigt ljus.

Jag vill veta om det kommer en Z7iii eller inte och hur många megapixlar den skall få. Annars blir det kanske en Z8 för mig.

Senast ändrad:
Tror du den landar så nära Z8 prismässigt. 25k-30kkr skulle jag gissa.

Ordinarie pris Z8 (för dem som inte har rea) är 52990kr just nu. Landar Z6III på 32990 så är det 20000kr mellanskillnad. Detta är ändå ganska stor diff.

Retrokameran Nikon Z F ligger ju på 32800 så jag tror inte Z6III lägger sig under den i pris.

52990 är förmodligen det rekommenderade priset från Nikon, vilket förmodligen få förutom Nikon säljer den för.

En Z6 II har alltid gått att hitta för under 25k, att Z6 III skulle gå in 10k dyrare låter osannolikt.

52990 är förmodligen det rekommenderade priset från Nikon, vilket förmodligen ingen förutom Nikon säljer den för.

Detta påstående är helt uppenbart inte korrekt. Tvärtom är det ganska många som har höjt till ~53 tkr igen efter att ha legat på ~47 tkr en period, men några ligger fortfarande kvar. Vad det rekommenderade priset är idag vet jag inte, men lanseringspriset var 55 tkr. Fram till 31/12 fick man också med en FTZ II för de 47 tkr. Det ligger dock kvar en "inbytesbonus" på upp till 4 tkr om man byter in en systemkamera fortfarande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar