Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

För att isf hade Nikon inte lagt resurser på att göra retro-mög.

Alternativet är att jag har rätt och den säljer skitdåligt men tyvärr är nog Nikons marknadsavdelning bättre på att avgöra det än mig, annars borde dom sparka hela bunten.

Inte ens Nikons marknadsavdelning verkar ha bedömt Popularitäten rätt och fick krypa till korset idag.

“We have received more orders for the “Z f/Z f 40mm f/2 (SE) Lens Kit” than expected, so it may take some time for delivery. So thank you in advance for your understanding.”

Inte ens Nikons marknadsavdelning verkar ha bedömt Popularitäten rätt och fick krypa till korset idag.

“We have received more orders for the “Z f/Z f 40mm f/2 (SE) Lens Kit” than expected, so it may take some time for delivery. So thank you in advance for your understanding.”
Sen vet man ju inte varför folk köper en Zf, kanske för att få något som rör sig? En del Z6/7 ägare hoppade på Z9 sedan kom Z8 med ytterligare några nytillkommande och de sista entusiasterna hoppar kanske på Zf? Kanske bara jag kvar när de släpper Z6iii

Vi kan ju hoppas på det, då slipper vi vara förstående väntare men jag tror inte det är fallet. Just nu kostar ju Z8 och Z9 (som smugit ner lite i pris) i princip lika mycket, så jag hoppas det finns lite utrymme nedåt på Z8. I så fall kanske jag råkar köpa en Z8 istället.

Mikroprocessorer, liksom alla andra processorer i datorer med von Neumannarkitektur, styrs av mjukvara. Vanligtvis på två nivåer, alltså mikroprogram som definierar processorns instruktionsrepertoar och dessa instruktioner som definierar applikationen.
Ibland är mikroprogramsnivån hårdvirad, men det har knappast varit vanligt de senaste 30-40 åren.

Inte ens dom trodde alltså att SÅ många var mest intresserade av sin egen image...

För retrogluggen går naturligtvis inte att använda på ett hus med modern look - om man nu är så mån om sin image :-D

Håller med dig om att den är snygg.

Skrev jag det? För det tycker jag inte, även om designen är sekundär. Funktion (ergonomi) före form (design).

Eller - så är det bara ett annat sätt att säga att man har produktionsproblem alternativt prioriterar produktionen av någon annan glugg man gör större vinst på...

Senast ändrad:
Du skrev att den var för att förbättra sin image, gör man inte det med snygga och coola saker?

Och cool har den väl inte hunnit bli än eller springer influencerna redan runt med den?

Senast ändrad:
Du skrev att den var för att förbättra sin image, gör man inte det med snygga och coola saker?

Och cool har den väl inte hunnit bli än eller springer influencerna redan runt med den?

Inte nödvändigtvis. Kolla på HD (Harley Davidson) t ex, dom är varken snygga eller coola men verkar passa vissas image. Vidare lär man ju inte köpa dom för deras köregenskaper heller.

Smaken är som baken, tror det är många som inte håller med dig om HD.

Min chef har haft minst 10 motorcyklar av olika märken senaste 3 åren och fastnade till sist för en HD som han haft kvar i ett år nu, han menade att det var den absolut bekvämaste att köra.

Zf kommer nog att köpas av två grupper, dom som tycker den är snygg och dom som vill ha nästan alla Z8/9 funktioner men som tycker att priset på Z8/9 är lite i häftigaste laget.

Smaken är som baken, tror det är många som inte håller med dig om HD.

Min chef har haft minst 10 motorcyklar av olika märken senaste 3 åren och fastnade till sist för en HD som han haft kvar i ett år nu, han menade att det var den absolut bekvämaste att köra.

Zf kommer nog att köpas av två grupper, dom som tycker den är snygg och dom som vill ha nästan alla Z8/9 funktioner men som tycker att priset på Z8/9 är lite i häftigaste laget.

Din chef verkar inte veta vad han vill om han avverkat så många... Han kanske är osäker på sig själv och vill åt imagen HD ger. Han gillar alltså att åka motorcykel snarare än att köra :)

Jag tror inte jag är ensam i grupp 3: De som uppskattar gillar att fotografera med vissa kameror baserat på hur man kontrollerar dem när man skapar bilder. FM2an är min ungdomskärlek och har överlevt allt från F4an, Leica M till moderna dslr. Allt jag vill kontrollera, på rätt ställe.

Zfc är utmärkt trots sin plastighet, men inte fullformat. Kommer dock behålla den. Z6an som ändå aldrig får följa med ut ryker när jag fått min Zf.

Nikon har en strategi. De vet ju att många väntar på Nikon Z6iii/Z7iii så dessa kameror släpper de sist.

Hoppet från Z6/Z7 ii till Z9 är gigantiskt både i prestanda och pris.
Fler amatörer än normalt hoppar på tåget och köper Z9 flaggskeppskameran.
Sen klagar de över storleken och vikten.
Nikon släpper Z8, lite mindre och lättare, folk byter till den.

Zf dyker upp. Många är skeptisk men de som ännu inte köpt en Z8 är less på sin Z6 och tycker ändå Zf är snygg och ball. Fler än normalt köper en retro kamera.

år 2024, en Z5ii och Z50ii eller Z6/Z7iii ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar