Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Nu vet jag inte vilket batteri som Zf har men jag som har haft batteri EL-15 i 10-15 år har ju en 5 laddare hemma. Att många sitter med en laddare? Men det är kanske ett annat här?

Det är EN-EL15c i Z f, dvs den senaste versionen med både lite högre kapacitet än äldre och möjlighet till laddning via USB, vilket ju inte stöds med de ursprungliga versionerna.

Däremot har Df ett annat (mindre) batteri, så har man bara den kameran är man inte hjälpt av laddaren till den.

Det är EN-EL15c i Z f, dvs den senaste versionen med både lite högre kapacitet än äldre och möjlighet till laddning via USB, vilket ju inte stöds med de ursprungliga versionerna.

Däremot har Df ett annat (mindre) batteri, så har man bara den kameran är man inte hjälpt av laddaren till den.
Ok, men det är ju ändå bra, skulle det bli en Zf så fungerar ju D850 och Z6ii laddaren fint

Nu säljs Z8 för 46 990:_ hos bl a Cyberphoto och Mattssons m fl. Nedsatt 8000:- och tillsammans med 24-120 /4 med nästan 10 000:- nedsatt pris. Gäller förmodligen till midnatt i natt fredag:)

Nu säljs Z8 för 46 990:_ hos bl a Cyberphoto och Mattssons m fl. Nedsatt 8000:- och tillsammans med 24-120 /4 med nästan 10 000:- nedsatt pris. Gäller förmodligen till midnatt i natt fredag:)
Såg det, men nu har jag väntat så länge på en ersättare för Z6ii att jag lika gärna kan vänta ett år till på en Z6iii eller Z70 eller vad det nu är som kommer. Min senaste kombination, D850 för rörelse och Z6ii för stationärt, gör ett bra jobb är inte längre i något akut behov av något, det är ju skönt. Tror egentligen inte att någon av de bilder jag tagit nu sista halvåret skulle ha blivit bättre med en Z8, kanske har man börjat inse att good enough kanske inte är så korkat ändå

Z6 utan II är ju fortfarande den bästa lågljuskameran. Det kliade i mitt köpfinger också när jag såg det priset på Z8. Men till sist blev det en Z50 med 16-50 och 50-250 för 6600kr istället. Får bli mitt nya vandringskit, Z6 med 24-200 och 200-500 är lite för tungt att släpa runt på.

Z6 utan II är ju fortfarande den bästa lågljuskameran. Det kliade i mitt köpfinger också när jag såg det priset på Z8. Men till sist blev det en Z50 med 16-50 och 50-250 för 6600kr istället. Får bli mitt nya vandringskit, Z6 med 24-200 och 200-500 är lite för tungt att släpa runt på.
Bra val till bra pris! Tio gånger billigare än 8:an, liksom tio gånger lättare att sköta (och mkt lättare att bära!).

36955 kr på e-infinity om man vill chansa.

Om rykten stämmer om Z6iii så kanske vi får en "mini z8". Nikon-Z6-III-camera-mockup-1.jpeg
"24.5 million pixels sensor
  • Duo EXPEED 7 processors
  • ISO 100-64,000
  • 9 subjects detection AF(same as Z9)
  • 310 single-point AF
  • IBIS
  • 6k30p, 4k120p N-Log/HLG internal video recording
  • CFepress-B/XQC+SD card
  • No N-Raw
  • Better cooling design"

När jag tänker på rubriken "Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den" - Så här blev min Z .

När ett bra erbjudande uppenbarade sig inför julhelgen kunde jag inte längre hålla mig borta från en ny Z8. En kamera som trots att den är mindre än Z9, ändå, i mitt tycke, verkade onödigt stor och tung för att vara spegelfri kamera. Hade nästan bestämt mig för att aldrig köpa det huset utan istället invänta en tänkbar uppgradering av någon av Z6ii/7ii/50. Men det verkar ju dröja ett tag! Så, varför vänta om en affär nu verkar gynnsam? Bäst att köpa innan det blir dyrare igen!

Måste erkänna att jag fortfarande var en aning tveksam till köpet ända tills jag öppnat paketet samt initierat och startat upp kameran med ett av mina favoritobjektiv. Sedan dess har jag provskjutit på allt jag kommer åt, särskilt sådant som rör sig och funnit att det här måste vara en av de bästa och mest utvecklade kameror som Nikon tillverkat (personlig åsikt). Jag har aldrig tidigare blivit så omedelbart nöjd med en nyköpt kamera redan efter de första exponeringarna! Följande AF:en sitter som klistrat på sökobjeten ända tills jag själv väljer att avbryta, för att nämna något exempel. Dessutom finns nu även 3D AF! Den har jag verkligen saknat i både Z6 och Z7.

Det känns faktiskt som att jag gjort ett riktigt bra klipp trots den rejäla peng som, även om affären var gynnsam, ändå gick åt! Det får nog dröja ett bra tag till nästa nya Nikon Z om det skall blir någon mer affär för min del. Under tiden fram till dess kommer jag att fundera mycket på varför Nikon släppte ut en Z7 på marknaden med en så usel AF. Kamerans följande af slutade jag använda för flera år sedan då den aldrig lyckades fastna på något, utan bara fladdrade omkring, mestadels godtyckligt. Att en kamera i 30-40 tkr klassen inte har bättre utvecklad AF är synnerligen märkligt, särskilt med tanke på att redan D500 har en af som är nära nog i klass med Z8/9.

Skulle nog tro att det är många fler än jag som numera är mycket nöjda med sina nya Z8: or! - Gott Nytt År -

Nikon släppte ut en Z7 på marknaden med en så usel AF. Kamerans följande af slutade jag använda för flera år sedan då den aldrig lyckades fastna på något, utan bara fladdrade omkring, mestadels godtyckligt.
Har även Z7II samma AF-problem?
Det var väl därför II-versionen släpptes för att åtgärda den kritiken?

Egentligen borde jag inte svara eftersom jag inte gick vidare och bytte till Z7ii-an, mestadels i en tyst protest för att man så snabbt kom ut med den precis efter jag köpt min Z7. Nikon hade heller inte i det skedet någon avsikt att via firmwere-uppdatering förbättra af-funktionen i den befintliga Z7 (inte i Z6 heller). Men jag minns att jag noggrant läste på i specifikationerna till Z7ii och ansåg att det var samma af, men att den nya kamerans dubbla processorer skulle hantera af-systemet snabbare/effektivare än Z7. Men hur det sedan fungerade i praktiken vet jag förstås inte.
Men man skall ju inte bara gnälla på en i övrigt mycket bra kamera, så jag vill passa på och understryka att bildsensorn i Z7 ger en bildkvalitet som verkligen är suverän. (Har hört ryktas om att den skall vara konstruerad av Sony?! Men ett rykte är ju inte alltid sant....)

Senast ändrad:
Jag har ju Z6ii och har inte haft eller testat någon annan Z modell. Ser man hur min Z6ii är så tror jag inte det är någon drastisk förbättring av AF från ursprung Z. Om man är nöjd med kontinuerlig AF eller inte beror nog på vad man fotograferar, om man i huvudsak fotograferar människor, hundar etc så kanske man tycker att en en Z6/7ii är helt OK, men om man i huvudsak fotograferar fåglar så ser man brister i AF om man ska använda Wide, när inte det finns någon ögonfokus att tillgå. Som fågelkamera så skulle jag säga att den är likvärdig som en D750 men att det då finns D500 och D850 som utgör ett bättre val än Z6/7ii för fågel.

jag väntar nu på Z6iii så hoppas jag att den blir i närhet av Z8/9 när det gäller AF, och då lämnar jag nog D850 bakom mig

Sedan dess har jag provskjutit på allt jag kommer åt, särskilt sådant som rör sig och funnit att det här måste vara en av de bästa och mest utvecklade kameror som Nikon tillverkat (personlig åsikt). Jag har aldrig tidigare blivit så omedelbart nöjd med en nyköpt kamera redan efter de första exponeringarna! Följande AF:en sitter som klistrat på sökobjeten ända tills jag själv väljer att avbryta, för att nämna något exempel. Dessutom finns nu även 3D AF! Den har jag verkligen saknat i både Z6 och Z7.

Ja, jag upplevde samma sak när jag köpte Z9. Bästa af jag någonsin sett i en kamera.

Z6 är nog sämsta af jag haft i en nikon vad jag själv upplever. Jag har aldrig testat Z6ii eller Z7ii men det som lagades ihop är dubbla minneskort platser och stöd för vertikalgrepp på dem. Att det är dubbel processor på dem gör väl bara snabbare startup och bättre i menyer osv, det förändrar inte sensorn.

Z6iii kanske får det som z9/z8 har. Och blir det så, har jag nog svårt att inte köpa en för att ha som mindre kamerakropp.

Egentligen borde jag inte svara eftersom jag inte gick vidare och bytte till Z7ii-an, mestadels i en tyst protest för att man så snabbt kom ut med den precis efter jag köpt min Z7. Nikon hade heller inte i det skedet någon avsikt att via firmwere-uppdatering förbättra af-funktionen i den befintliga Z7 (inte i Z6 heller). Men jag minns att jag noggrant läste på i specifikationerna till Z7ii och ansåg att det var samma af, men att den nya kamerans dubbla processorer skulle hantera af-systemet snabbare/effektivare än Z7. Men hur det sedan fungerade i praktiken vet jag förstås inte.
Men man skall ju inte bara gnälla på en i övrigt mycket bra kamera, så jag vill passa på och understryka att bildsensorn i Z7 ger en bildkvalitet som verkligen är suverän. (Har hört ryktas om att den skall vara konstruerad av Sony?! Men ett rykte är ju inte alltid sant....)

Sensorn i Z7 (II) är ju i princip samma som i D850, fast med fokuspixlar som tyvärr gör den lite sämre om man lyfter skuggorna väldigt mycket. Sannolikt är det mycket Nikon i konstruktionen då den är unik för dem, men tillverkningen lär ske hos Sony. Inte unikt, då Nikon gjort såmed flera sensorer. Däremot lär den i Z6 (II) och numera även Zf (plus D780) vara i princip samma som Sony själva har använt i t ex A7 III. Sedan är ju elektroniken runt normalt kameratillverkarens egen.

Sensorn i Z8/9 verkar vara någon sorts vidareutveckling av den i D850 m fl där den har byggts om till stackad och därigenom blivit mycket snabbare, vilket dock gjort att den äldre sensorn är lite bättre som bildfångare betraktat (om man har en mekanisk slutare framför). För det mesta spelar det väl ingen roll, men vill man verkligen plåga filerna på lägre ISO lär de ostackade versionerna vara bättre.

Ja, jag upplevde samma sak när jag köpte Z9. Bästa af jag någonsin sett i en kamera.

Z6 är nog sämsta af jag haft i en nikon vad jag själv upplever. Jag har aldrig testat Z6ii eller Z7ii men det som lagades ihop är dubbla minneskort platser och stöd för vertikalgrepp på dem. Att det är dubbel processor på dem gör väl bara snabbare startup och bättre i menyer osv, det förändrar inte sensorn.

Z6iii kanske får det som z9/z8 har. Och blir det så, har jag nog svårt att inte köpa en för att ha som mindre kamerakropp.
Fast sensorn är bara en del av kalkylen. Du kan förstås inte få en Z8/9 utan en så snabb sensor (och frånvaron av slutare som täcker sensorn är förstås också en fördel när sensorn är snabb nog), men Zf har rimligen i grunden samma sensor som Z6 (II), men har ändå fått klart bättre prestanda med Expeed 7 från Z8/9. Frågan är om Nikon i en spekulerad version 3 återanvänder sensorn igen eller sätter i något nytt? Att den skulle få två Expeed 7 som "ryktet" som kopierades in säger har jag väldigt svårt att tro dock.

Vad som är sämst beror nog på vilka kameror man har använt. :) Nu var det väldigt länge sedan, men jag har lite svårt att tro att en Z6 med senaste mjukvara skulle upplevas som sämre än den D80 jag hade om man satte dem bredvid varandra. Mot D700 blir det nog lite speciellt. Det har 3D Tracking, men upplösningen på ljusmätaren den funktionen använder är rejält mycket lägre än i D850 (förutom mycket äldre processor förstås). Det gör att den lättare blir lurad och hoppar över till något annat än den nyare kameran och förstås kräver en större del av bildytan för att låsa. Förmågan att fokusera i dåligt ljus är också mycket sämre. När D850 fortfarande fokuserar vettigt, särskilt med ett lite ljusssvagare objektiv, så har D700 gett upp helt. Z6 kan ju faktiskt fokusera i rätt dåligt ljus, även om det kanske inte alltid går så snabbt. Det finns helt enkelt många olika aspekter på AF, så det är inte helt enkelt att bara säga sämre eller bättre på det viset, även om det står klart att de äldre Z-modellerna i en del avseenden inte når upp till de bästa spegelreflexerna. Men det finns det många andra spegellösa kameror som inte heller gör på ett eller annat sätt. Nikon fick dessutom extra mycket skit för att mjukvaran inte riktigt var tillräckligt mogen från början, så kameran fixade inte ens det den borde och kunde egentligen. Canon gjorde ju lite samma sak långt tidigare när de släppte den första EOS M. En kamera som inte ens med den bästa mjukvaran blir någon fokusfantom...

Sensorn i Z7 (II) är ju i princip samma som i D850, fast med fokuspixlar som tyvärr gör den lite sämre om man lyfter skuggorna väldigt mycket. Sannolikt är det mycket Nikon i konstruktionen då den är unik för dem, men tillverkningen lär ske hos Sony. Inte unikt, då Nikon gjort såmed flera sensorer. Däremot lär den i Z6 (II) och numera även Zf (plus D780) vara i princip samma som Sony själva har använt i t ex A7 III. Sedan är ju elektroniken runt normalt kameratillverkarens egen.

Sensorn i Z8/9 verkar vara någon sorts vidareutveckling av den i D850 m fl där den har byggts om till stackad och därigenom blivit mycket snabbare, vilket dock gjort att den äldre sensorn är lite bättre som bildfångare betraktat (om man har en mekanisk slutare framför). För det mesta spelar det väl ingen roll, men vill man verkligen plåga filerna på lägre ISO lär de ostackade versionerna vara bättre.

Fast sensorn är bara en del av kalkylen. Du kan förstås inte få en Z8/9 utan en så snabb sensor (och frånvaron av slutare som täcker sensorn är förstås också en fördel när sensorn är snabb nog), men Zf har rimligen i grunden samma sensor som Z6 (II), men har ändå fått klart bättre prestanda med Expeed 7 från Z8/9. Frågan är om Nikon i en spekulerad version 3 återanvänder sensorn igen eller sätter i något nytt? Att den skulle få två Expeed 7 som "ryktet" som kopierades in säger har jag väldigt svårt att tro dock.

Vad som är sämst beror nog på vilka kameror man har använt. :) Nu var det väldigt länge sedan, men jag har lite svårt att tro att en Z6 med senaste mjukvara skulle upplevas som sämre än den D80 jag hade om man satte dem bredvid varandra. Mot D700 blir det nog lite speciellt. Det har 3D Tracking, men upplösningen på ljusmätaren den funktionen använder är rejält mycket lägre än i D850 (förutom mycket äldre processor förstås). Det gör att den lättare blir lurad och hoppar över till något annat än den nyare kameran och förstås kräver en större del av bildytan för att låsa. Förmågan att fokusera i dåligt ljus är också mycket sämre. När D850 fortfarande fokuserar vettigt, särskilt med ett lite ljusssvagare objektiv, så har D700 gett upp helt. Z6 kan ju faktiskt fokusera i rätt dåligt ljus, även om det kanske inte alltid går så snabbt. Det finns helt enkelt många olika aspekter på AF, så det är inte helt enkelt att bara säga sämre eller bättre på det viset, även om det står klart att de äldre Z-modellerna i en del avseenden inte når upp till de bästa spegelreflexerna. Men det finns det många andra spegellösa kameror som inte heller gör på ett eller annat sätt. Nikon fick dessutom extra mycket skit för att mjukvaran inte riktigt var tillräckligt mogen från början, så kameran fixade inte ens det den borde och kunde egentligen. Canon gjorde ju lite samma sak långt tidigare när de släppte den första EOS M. En kamera som inte ens med den bästa mjukvaran blir någon fokusfantom...

Ja, jag kan ju bara tala om vad jag upplevt. Jag slutade att använda min Z6 när jag köpte Z9 men blev tvingad att ha med Z6 på ett bröllop när jag använde två objektiv och det blev smärtsamt.

Även en smärtsam övergång från d750 till z6 då jag med d750 utan problem arbetat med singelpoint af på ett diskogolv med blixtrande belysning. Funkade inte lika fint på z6 och då var det den andra firmware uppdateringen. Kändes som att kameran bara klarade 4-5 meter i dunkelbelysning vilket säkert är fixat idag. Sen visst kan jag ha använt kameran på fel sätt, men det ska inte behövas, det ska bara fungera och Z9 funkar så som jag vill.

Senast ändrad:
Jag tycker inte att den följande AFen i Z6 är så dålig. Speciellt inte på fågel. Klart bättre än D700/D800.
”Beror på” som för mycket annat, har ju fotograferat flygande fågel med Z6ii också och visst fungerar det, sedan beror det på om man nöjer sig med det. Har tidigare gjort tester med svalor med D750, D500 och Z6ii, visst fick jag kanske 30% med Z6ii men det var bättre resultat med de övriga. Sedan beror det på vilket objektiv man har på, mitt Nikon 300/4pf med TC1,4 var ett helt hopplöst kombo med Z6ii det var knappt jag fick någon träff. Såg att Steve Perry har gjort en test med TC och konfirmerat detta, med enbart 300/4 gick det bättre, även 200-500/5,6 fungerade bättre än med en TC. TC försämrar ju AF även på mina DSLR, men inte så markant

Följande AF är lite dålt på Z6. Du skall vara i full-AF trycka ok, då får du upp en liten ruta som du måste fånga ditt objekt i och trycka ok igen. Sedan brukar den sitta.

I D700/D800 är det mindre krångligt, men inte bättre.

Följande AF är lite dålt på Z6. Du skall vara i full-AF trycka ok, då får du upp en liten ruta som du måste fånga ditt objekt i och trycka ok igen. Sedan brukar den sitta.

I D700/D800 är det mindre krångligt, men inte bättre.
Om du har backbutton focus, så när man aktiverad följande, så trycker man fokusknappen, så följer den tills man släpper eller motiv går ur sökaren. Kanske fungerar det med halvtryck på avtryckaren, men jag har använd backbutton flera år. Sen jag aktiverar den med en av funktionknapparna. Däremot har jag inte använd den så mycket.

Om du har backbutton focus, så när man aktiverad följande, så trycker man fokusknappen, så följer den tills man släpper eller motiv går ur sökaren. Kanske fungerar det med halvtryck på avtryckaren, men jag har använd backbutton flera år. Sen jag aktiverar den med en av funktionknapparna. Däremot har jag inte använd den så mycket.

Testade precis och både halvtryck och AF-ON fungerar också efter att man tryckt ok. Jag har alltid kört med ok, ok när man ändå har tummen där.

”Beror på” som för mycket annat, har ju fotograferat flygande fågel med Z6ii också och visst fungerar det, sedan beror det på om man nöjer sig med det. Har tidigare gjort tester med svalor med D750, D500 och Z6ii, visst fick jag kanske 30% med Z6ii men det var bättre resultat med de övriga. Sedan beror det på vilket objektiv man har på, mitt Nikon 300/4pf med TC1,4 var ett helt hopplöst kombo med Z6ii det var knappt jag fick någon träff. Såg att Steve Perry har gjort en test med TC och konfirmerat detta, med enbart 300/4 gick det bättre, även 200-500/5,6 fungerade bättre än med en TC. TC försämrar ju AF även på mina DSLR, men inte så markant
Vad Steve Perry också visade var väl att långa förflyttningar tar längre tid på adaptern än med snabba F-hus med de äldre FX Z-kamerorna (tror inte han testat Z DX, men kan minnas fel), även utan TC. Detta var väl däremot inte fallet med Z9 (och Z8) som pinnade på i full hastighet och även påverkades mycket mindre av TC. Något jag är nyfiken på är hur det är med Zf som har äldre sensor (lär ju vara samma som Z6 (II)), men nyare processor. Inte för att det är en kamera som formmässigt är så bra till telen kanske, men teoretisk teknikmässigt liknande modell i annan form bör ju bete sig åt samma håll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar