Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Sitter just nu och tittar på filmen "A man called Otto" på HBO (amerikanska versionen av filmen "En man som heter Ove". Vet inte varför, men kom direkt att tänka på dina inlägg i den här tråden och i granntråden "Ge mig en enda anledning att..... ;)

Fortsätt då med ditt filmtittande så diskuterar vi andra kameror här istället.

Jag förstår att det kan kännas jobbigt när någon ifrågasätter ens favoritmärke :)

Det är då kaoset uppstår.
Nej, jag tror inte att det räcker att betygsätta bilder för lära en maskin att känna igen motiv.

Det tror inte jag heller, men det kan den redan ganska bra. Men när du har betygsatt 1000000 bilder från kameran som givetvis alla fortfarande ligger lagrade i kameran så kan den börja hitta sammanhang mellan dåliga och bra.

AI-kameror känns nog enklast igen på att dom saknar minneskort.

Intressant. Är det där den nya 135mm optiken? Varför sådan hype film?

En del tror det, men frågan är vad grejen är med "Plena" i samma stil Noct på 58:an. Inget de har satt på någon av vare sig 1,2 eller 1,8 innan, så kanske är det något särskilt med just detta objektiv. Det kan ju också vara något som inte exakt finns i produktplanen. Vem vet. :)

Petapixel, som hade en lång artikel tidigare denna veckan om att rykten och spekulationer är av ondo, spekulerar nu att Plena är nya namnet på DC. Dvs ett objektiv med defocus control.

Tror att en 135/1,8 ligger utanför min räckvidd. Jag funderar istället på någon f/0,95 till f/1,2 av någon tredjepart. Har sett några varianter i brännvidd 25-85mm, brännvidden är inte så betydelsefull det är då viktigare med en hög förstoringsfaktor och att den täcker ut fullformat och till Z. Har ni några förslag, sett någon sammanställning av dessa objektiv

Tror att en 135/1,8 ligger utanför min räckvidd. Jag funderar istället på någon f/0,95 till f/1,2 av någon tredjepart. Har sett några varianter i brännvidd 25-85mm, brännvidden är inte så betydelsefull det är då viktigare med en hög förstoringsfaktor och att den täcker ut fullformat och till Z. Har ni några förslag, sett någon sammanställning av dessa objektiv

Jag hade velat pröva den där, men den är säkert svår att hantera.
Laowa Argus 35mm f/0.95 FF

Nu har jag tittat på alla bilder jag kan hitta på kretskortet runt processorn och jag kan inte få det till något annat. Men det var ett tag sedan jag höll på och pillade med sådant. Men en DSP var nog väl så avancerad på den tiden i en SLR.
Mikroprocessorer, liksom alla andra processorer i datorer med von Neumannarkitektur, styrs av mjukvara. Vanligtvis på två nivåer, alltså mikroprogram som definierar processorns instruktionsrepertoar och dessa instruktioner som definierar applikationen.
En DSP är en processor med RISC-arkitektur och som i regel har samma exekveringstid för alla instruktioner - vanligen en klockcykel. Detta gör det mycket lättare att implementera avancerad signalbehandling i en sådan processor.

Sånt gjordes inte på AE-1s tid. Däremot kunde processorn beräkna exponeringsnivå och utföra sekvenskontroll av kameran. Sånt som antingen gjordes av dedikerade analoga och digitala kretsar i föregångaren Canon EF eller av mekanik.

För övrigt var det så att även om Claude Shannon definierade matematiken som används i en DSP redan 1948 kom de första DSP-kretsarna inte förrän 1979, och då var Canon AE-1 redan flera år gammal. En av de mer namnkunniga, Texas Intruments DSP 320-serie, kom 1983.

Jag är gammal nog att minnas hur det var, även om jag inte vet om/var det står något om det idag. Kan nog fortfarande gräva fram lite beskrivningar/broschyrer om en AE-1, om jag letar där hemma.
Jämförelseobjektet Canon EF har jag fortfarande kvar.
Jag har dessutom även vidareutvecklingen T90, och beskrivningar på dess styrarkitektur, som var mer avancerad än AE-1 men byggde på samma grundprincip. Största skillnaden var att T90 hade dubbla processorer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar