Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Har Z fc verkligen sålt så bra? Frågan är väl om målgruppen verkligen vill hosta upp drygt 20 lax plus gluggar bara för designen.
Det går nog inte att svara på utan att ha tillgång till Nikons försäljningsstatistik.

Gissningsvis sålde Df hyfsat bra eftersom Nikon har satsat på två spegelfria retrokameror. Df var alldeles för dyr för sin prestanda, men det brydde sig väl inte köparna om.

Senast ändrad:
Nu har de tydligen haft Nikon FM2 som förlaga. Efterträdaren FM2-N såg dock likadan ut.
Hade Canon gjort en retrokamera med en modell samtida med FM2-N som förlaga hade den sett likadan ut som dagens kameror...
Nästan. T90 kom två år efter FM2N. Men de tillverkades samtidigt under flera år. FM2N fram till 2001. T90 fram till 1992.

Det är dock lite kul att T90, en 37 år gammal design, av många knappast skulle betraktas som retro idag.

Så sant med ergonomi. Det äldre stuket möjliggör att kontrollera inställningar med kameran avstängd och ej mot ögat men å andra sidan blir det svårare att justera inställningar med kameran mot ögat. Från tiden då motorer och elektronik ersatte manuella mekaniska inställningar och man kunde placera kontroller var man tyckte dem passa bäst gick riktningen mot att kunna justera allt med kameran mot ögat istället men offrade att lätt få överblick med kameran i midjehöjd. Olika ergonomiska moden och preferenser helt enkelt. Sedan blir det som följd av detta olika utseenden.
Njae, när moderna kameragränssnitt introducerades på 1980-talet fick kamerorna också en toppdisplay med de flesta inställningarna synliga.

Nästan. T90 kom två år efter FM2N. Men de tillverkades samtidigt under flera år. FM2N fram till 2001. T90 fram till 1992.

Det är dock lite kul att T90, en 37 år gammal design, av många knappast skulle betraktas som retro idag.

T90 ser ju ut som en riktigt trevlig Canon, en upp och en ner knapp precis där man har tummen istället för ett konstigt hjul där man inte har tummen. Hade nog valt en Canon 20D om 20D haft T90s ergonomi. 20D var faktiskt lite vassare rent bildmässigt än Nikon D70 när jag bytte från film och Pentax till digitalt. Men Nikons ergonomi gjorde ändå att valet föll på D70.

Hade Zf funnits då hade det definitivt blivit en sådan, både 20D och D70 var skitkassa på video.

Njae, när moderna kameragränssnitt introducerades på 1980-talet fick kamerorna också en toppdisplay med de flesta inställningarna synliga.

På Nikons Z6/7 med och utan II fick dock Nikon för sig att göra tummhjulet så gigantiskt att det blev en dvärg-toppdisplay som hamnade så långt in mot EVFen att den blev rätt oanvändbar när man använder blixt på kameran.
Det hela ser dock ut att vara bättre på Z8.

På Nikons Z6/7 med och utan II fick dock Nikon för sig att göra tummhjulet så gigantiskt att det blev en dvärg-toppdisplay som hamnade så långt in mot EVFen att den blev rätt oanvändbar när man använder blixt på kameran.
Det hela ser dock ut att vara bättre på Z8.
Digitalkameror har dock i allmänhet en display på baksidan av kameran, som kan visa många inställda parametrar. Utan att fälla ut displayen (om det går) kan man inte läsa av den utan att luta lite på kameran. Man behöver dock inte sätta kameran till ögat.

Vad jag har förstått kan du använda en Zf på bägge sätten. Tumm och pekfingerhjulen finns också på Zf.
Det är ju bra, men det känns som Zf saknar några knappar som Z6/7 har och går att programmera till individuella snabbval. Att ha exponeringskompensationen som en ratt på toppen kan ju vara jobbigt.

jag fotograferar nästan alltid i läge M och AutoISO, så ISO är ok att ha på en toppratt. Det man skruvar oftast på är exponeringskompensationen och tiden och därefter bländaren. Så måste man ha någon knapp för att snabbt komma åt AF mode, en knapp för att komma åt minMeny samt en knapp för att förstora sökarbilden så tror jag att jag klarar mig.

Zf verkar vara en intressant kamera, men förbättrad AF och bps, sensorskift mm, men jag behöver inte utseendet det tillför inte något till bilden, betyder att jag har stora förväntningar på Z6/7iii som får ny sensor med förmodligen snabbare utläsning, så dessa kan nog bli lovande något som Z6/7ii skulle ha varit. Får Jag sedan en Z70 så klarar jag mig fint med en Z6iii samt en Z70, då kan jag nog sälja av D850 samt Z6ii

Jag föredrar också Z6/7/8 layouten framför Zf, så jag tänker inte argumentera mot dig. Ville bara korrigera ett fel. Men Zf gör en helt klart lite suktandes inför framtiden, det är roligt att Nikon denna gång satsar på f-varianten. Df hade avskalad funktionalitet och Zfc var väl i princip "bara" en Z50 i ny förpackning.

Att det finns dom som ser fördelar med "f"-designen kan jag förstå och att det kommer en tredje kamera i "f"-serien får man nog se som att det är många som gör det.

T90 ser ju ut som en riktigt trevlig Canon, en upp och en ner knapp precis där man har tummen istället för ett konstigt hjul där man inte har tummen. Hade nog valt en Canon 20D om 20D haft T90s ergonomi. 20D var faktiskt lite vassare rent bildmässigt än Nikon D70 när jag bytte från film och Pentax till digitalt. Men Nikons ergonomi gjorde ändå att valet föll på D70.

Hade Zf funnits då hade det definitivt blivit en sådan, både 20D och D70 var skitkassa på video.

Trots att jag verkligen gillar Canons ergonomi i de övre segmenten så kan jag bara hålla med här. Jag har aldrig gillat stora hjulet. Lösningen på R7 i förfinad form vore det optimala.

Undrar om Canon har planer på något liknande Nikon Zf?

Upp och nerknapparna sitter bra. De är dock inte till för något annat än att justera exponeringen på T90. Övriga inställningar gör man med främre hjulet.

Men det är naturligtvis bara en mjukvarufråga vad som ska hända när man trycker på knappar.
Jag minns hur mycket smidigare T90 kändes att hantera än de EF och F-1 hus som jag använt före den, när jag köpte min T90 1986.

Ja, men microprocessorerna styrdes inte alltid av mjukvara på den tiden.

Det kunde vara en processor som tog mot signalen från en ljusmätare på några ben och lämnade ifrån sig en signal till en visare på andra ben. Hur fallet var med just AE-1 vet jag inte, men jag har svårt att tänka mig att den interpreterade mjukvara för att behandla input och output.

Ny "teaser":

Jag vet inte om någon annan tänkte på det, men Ricci sade i slutet av sin titt på Zf något på temat att det var "about to get busy again", vilket jag tolkade som en trolig muntlig ;) .

Jag förstår inte resonemanget att Zf skulle rikta sig till hipsters. Vinylbrigaden borde väl föredra analogt? Jag fyller snart 70 och skulle gärna ha en Zf som andrakamera om jag inte redan hade en eller två.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar