Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Så, 2021 släppte Nikon Z fc, en retro kamera i aps-c format.
Nu verkar det vara dags för en fullformats version.

Nikon-Zf-camera.jpeg

Nikon-Zf-camera-back-screen.jpeg

Specarna påstår att denna kamera använder samma processor som nikon Z8 och Z9.

Man kan ju gissa att det kommer samma teknologi i Z6iii/Z7iii. Jag tar gärna den där runda viewfindern i kommande kameror.

Lite OT men,
Känns knepigt att en retromodell med samma processor som Z8/Z9 kommer före en Z6III. Jag tycker Nikon tänker fel här. Den stora massan vill inte ha en retrokamera, de vill ha en Z6III. Nikon släpar fortfarande i detta segment med gammal teknik. Men de vill väl inte ha en Z8 och en Z6III för tätt inpå.
Jag tror många som säkert hade nöjd sig med en Z6III istället har köpt den större Z8 för man helt enkelt inte orkar vänta mer....

Men absolut en kul nyhet för dem som vill ha en retromodell. Om ryktet nu stämmer :)

Så, 2021 släppte Nikon Z fc, en retro kamera i aps-c format.
Nu verkar det vara dags för en fullformats version.

Nikon-Zf-camera.jpeg

Nikon-Zf-camera-back-screen.jpeg

Specarna påstår att denna kamera använder samma processor som nikon Z8 och Z9.

Man kan ju gissa att det kommer samma teknologi i Z6iii/Z7iii. Jag tar gärna den där runda viewfindern i kommande kameror.
Varifrån kommer bilderna?

Finns väl vissa tecken på att Zf är ett steg bättre än Z6ii, men frågan är hur buffert blir för kameran är väl mer tänkt att synas än att användas. 30bps är ju i medvind och med ett SD kort som mottagare…., men man får se. Iaf ser det ut som det finns hopp till en förbättrad Z6iii

Lite OT men,

Känns knepigt att en retromodell med samma processor som Z8/Z9 kommer före en Z6III. Jag tycker Nikon tänker fel här. Den stora massan vill inte ha en retrokamera, de vill ha en Z6III. Nikon släpar fortfarande i detta segment med gammal teknik. Men de vill väl inte ha en Z8 och en Z6III för tätt inpå.

Jag tror många som säkert hade nöjd sig med en Z6III istället har köpt den större Z8 för man helt enkelt inte orkar vänta mer....

Men absolut en kul nyhet för dem som vill ha en retromodell. Om ryktet nu stämmer :)

Jag hade säkert nöjt mig med en Z6iii eller Z8 men köpte Z9 när den kom ut och är helnöjd.

Det kanske skulle vara osmart för Nikon om Z6iii/Z7iii släpptes före Z8 och Z9 just i försäljningssyfte, Z9 och Z8 kostar ju mer plus att de har gett professionella fotografer det dom vill ha. Men ja, en retrokamera kunde ju komma sist för den vill nog inte många ha.

Finns väl vissa tecken på att Zf är ett steg bättre än Z6ii, men frågan är hur buffert blir för kameran är väl mer tänkt att synas än att användas. 30bps är ju i medvind och med ett SD kort som mottagare…., men man får se. Iaf ser det ut som det finns hopp till en förbättrad Z6iii

Gissar att Z6iii inte kommer ha samma hastighet som Z8 och förstår inte riktigt varför den skulle behövt det, då köper man en Z8 i så fall.

Men usch, den har video! :)

Vore snarare konstigt om den inte hade det.
Kan ju inte kosta många fler kronor att ha det förutom microfonport osv plus att det tilltalar fler användare. Den har ju dessutom en flip skärm ser det ut som.

Vore snarare konstigt om den inte hade det.
Kan ju inte kosta många fler kronor att ha det förutom microfonport osv plus att det tilltalar fler användare. Den har ju dessutom en flip skärm ser det ut som.

PMD var nog lite "rolig", då den sprituella föregångaren Df utmärkte sig genom att inte ha någon videofunktion, trots att andra samtida modeller hade det. Någon teknisk anledning fanns det knappast eftersom de relevanta delarna i form av sensor och processor kom från D4 som hade videofunktion.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Jag är dessutom tveksam till en spegelfri "retrokamera", vilket nog gör att jag strävar vidare med Df.

Men Zf kanske är ett ergonomiskt underverk och kan försvara sin existens utan att behöva betraktas som en retrokamera. Vi får väl se.

Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg när kamerorna såg ut så här,

undefined

och då inte tyckte att de var obekväma. Jag behövde inget extragrepp til Df och skulle förmodligen inte skrika efter ett till Zf heller.

Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg när kamerorna såg ut så här,

undefined

och då inte tyckte att de var obekväma. Jag behövde inget extragrepp til Df och skulle förmodligen inte skrika efter ett till Zf heller.
Jag hade ett antal sådana kameror utan grepp, och det var inget jag saknade. Skillnaden från då till nu är att jag toppade med 2 rullar 72 exponeringar på en dag, idag har jag än så länge toppat med 1600 exponeringar på två timmar. Då tog man en eller två bilder och packade ner kameran idag går man och bär kameran oftast i greppet i timmar. Fast jag vet inte om man använder en Zf på det sättet, men även om man har den för gatufoto så bär man den nog ändå i greppet?

Medioker sensor, förmodat vass CPU och AF i ett hus med värdelös ergonomi och enligt vissa snyggt yttre. Vilka är kundgruppen? Hipsters på Södermalm?

Givetvis måste man ju ha gluggar som matchar utseendet så jag förmodar att det skruvas på halvkassa vintagegrejer utan AF.

Medioker sensor, förmodat vass CPU och AF i ett hus med värdelös ergonomi och enligt vissa snyggt yttre. Vilka är kundgruppen? Hipsters på Södermalm?

Givetvis måste man ju ha gluggar som matchar utseendet så jag förmodar att det skruvas på halvkassa vintagegrejer utan AF.

Det har framgått vad du tycker om Nikon nu. Gå vidare, köp något annat.

Vi kan dock vara säkra på att Nikon inte sitter i Japan och designar kameror för kundgruppen "hipsters på Södermalm"...

Jag blev mest hypad över teknologin Zf har då de lär släppa en Z6/7iii, kanske nästa år?
Jag väntar på Z7iii. Pixelshift funktion kan vara intressant. Tror vi de nyare kamerorna kommer ha samma sensor som tidigare?

Och den kommer förmodligen att sälja av bara h...ete. Inte minst i stora delar av Asien och framför allt i Japan. Där borta älskar man (av någon anledning) "retrokameralooken". Räknenissarna på Nikon struntar nog i gnälliga dystergökar och tekniknördar på andra sidan klotet när kulorna rullar in i kassan från galna entusiaster i närområdet .

Det har framgått vad du tycker om Nikon nu. Gå vidare, köp något annat.

Vi kan dock vara säkra på att Nikon inte sitter i Japan och designar kameror för kundgruppen "hipsters på Södermalm"...

Jag gillar Nikon och har kört det sedan 2006 men jag gillar inte deras inriktning på konsument/prosumer -segmenten.

Tydligen gör dom ju det. Är hela Asien fullt med hipsters? :)

Och den kommer förmodligen att sälja av bara h...ete. Inte minst i stora delar av Asien och framför allt i Japan. Där borta älskar man (av någon anledning) "retrokameralooken". Räknenissarna på Nikon struntar nog i gnälliga dystergökar och tekniknördar på andra sidan klotet när kulorna rullar in i kassan från galna entusiaster i närområdet .

Då måste det ju komma gluggar med retrodesign också - annars går det ju inte.

Har Z fc verkligen sålt så bra? Frågan är väl om målgruppen verkligen vill hosta upp drygt 20 lax plus gluggar bara för designen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar