En slankare kamera med ett motsvarande enkelt objektiv, beroende på kamerahusets vikt, kan du ha dikt an buken eller höften hängd över axeln i en rem. Inga problem att köra så med en Z6 med ett 50mm 1.8S, däremot kommer ögonmusslan och den framskjutna sökaren störa när den skaver in i sidan på kroppen. Får man en slätare baksida, som brukar följa en mer retro-liknande design, blir det mer naturligt att ha kameran redo över axeln med standard-remmar.
Detta störde mig väldigt mycket när jag körde med Fujifilm XT-2 som vardagskamera. Jag misstänker att detta är en av flera anledningar till varför kameror i mätsökarstil är så populära för gatufotografer och andra flanörer som ständigt har kameran med och på sig.
Ergonomin med dessa kameror är inte så dålig som man kan tro. Med större kameror vill man greppa ordentligt i kameran, men saknas greppet så brukar man naturligt lägga mer tryck på vänsterhanden för att lätta upp handtaget på kameran. Det låter omständligt, men faller sig intuitivt. Alla våra farbröder häromkring som använder Fujifilms X100- eller XPro-serie hör jag sällan klaga över mus- (eller låt säga kamera-)arm.
Vad gäller nisch så baserar jag mina tankar på din tidigare Nikon-tråd. Men vad du skriver om här håller jag med om. En rackarns snabb D500-dito i spegellöst format hör jag många eftersöka. Min misstanke är att en APS-C Z8 kan vara i görningen, men priset för prestandan lär nog få en del att grimasera.