Johan2020
Aktiv medlem
Jag håller med dig, jag har nästan alltid 300pf och TC1,4 på D500 och med detta fotograferar jag i princip allt från humlor till fåglar och astro. Vad jag behöver reda ut betydligt mer är vad som är bäst på en Z6, jag är inte helt övertygad att 300pf med TC är bättre än 200-500 där, men jag behöver testa mer.
Kan ju faktiskt vara som så att våra 200-500 inte är exakt likadana så därför upplever vi olika. Givet att det gäller alla objektiven även 300 PF.
300 PF med TC 1.4x III tycker jag är mer en nödlösning på Z6. Utan TC så är det en betydligt rappare kamera. Hur som, kul att man har olika alternativ man kan välja när man skall fota.
Men för att återgå till 200-500 och dess enligt mig slöa AF så är det det enda objektivet jag fotade med under 1.5 år (eller vad det nu är) och ett antal exponeringar, så när jag införskaffade 300 PF så märkte jag en enorm skillnad i AF-hastighet (även att man måste tänka på avståndsskillnaderna som oftast råder när man fotar med dessa två objektiv).
Hade jag haft nåt kamerahus med den slöare AF så kanske jag inte märkt av på samma sätt som jag nu upplever det hela.