Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Jag håller med dig, jag har nästan alltid 300pf och TC1,4 på D500 och med detta fotograferar jag i princip allt från humlor till fåglar och astro. Vad jag behöver reda ut betydligt mer är vad som är bäst på en Z6, jag är inte helt övertygad att 300pf med TC är bättre än 200-500 där, men jag behöver testa mer.

Kan ju faktiskt vara som så att våra 200-500 inte är exakt likadana så därför upplever vi olika. Givet att det gäller alla objektiven även 300 PF.

300 PF med TC 1.4x III tycker jag är mer en nödlösning på Z6. Utan TC så är det en betydligt rappare kamera. Hur som, kul att man har olika alternativ man kan välja när man skall fota.

Men för att återgå till 200-500 och dess enligt mig slöa AF så är det det enda objektivet jag fotade med under 1.5 år (eller vad det nu är) och ett antal exponeringar, så när jag införskaffade 300 PF så märkte jag en enorm skillnad i AF-hastighet (även att man måste tänka på avståndsskillnaderna som oftast råder när man fotar med dessa två objektiv).

Hade jag haft nåt kamerahus med den slöare AF så kanske jag inte märkt av på samma sätt som jag nu upplever det hela.

Det finns väl inget 300 för Z än, tror jag? Jag har enbart F fattning och adapter. Här ett exempel på svala, det är nog bara 5m bort, är med D500 och 200-500

Fin bild där, speciellt ihop med blommorna så där!

Kanske ni redan har läst denna artikel från Nikon om deras AF-system, kanske finns den på Svenska också men är ändå rätt lätt att förstå, kanske finns det nått att lära där.. https://nikonschool.co.uk/hints-and...ium=email&utm_campaign=newsletter-18-march-se

Fin bild där, speciellt ihop med blommorna så där!

Kanske ni redan har läst denna artikel från Nikon om deras AF-system, kanske finns den på Svenska också men är ändå rätt lätt att förstå, kanske finns det nått att lära där.. https://nikonschool.co.uk/hints-and...ium=email&utm_campaign=newsletter-18-march-se
Tackar, har inte läst den från Nikon, får läsa det senare. Har köpt/läst de två böcker som Steve Perry har skrivit om Nikons AF system för DSLR och spegelfria, en hel del matnyttigt.

Det finns väl inget 300 för Z än, tror jag? Jag har enbart F fattning och adapter. Här ett exempel på svala, det är nog bara 5m bort, är med D500 och 200-500
Kanonbild vetja, likaså Johan bilder ovan. Hemmavid så brukar svalorna duka upp vid kvällningen och far om kring som tokar på himmelen jagandes insekter, jag har dock en äldre A77 med inte så bra autofokus som dagens värstingar och ett gammalt 100-300, men dessa svalor är långt i från mig , så det behöver nog vara flygande älgar i storlek. A77 drar visserligen iväg 12 bps men avtryckaren är trög på denna modell, och jag har inga unga fingrar precis.

Finns det nån här som vet varför exponeringsmätaren tickar när man fotar med elektronisk slutare (ljudlös) med Z6?
Vilken av dem?

Troligen är det likadant på Z6.

Vilken av dem?

Troligen är det likadant på Z6.

Förstår inte riktigt hur du menar.

På Z6 kvittar det om man kör mekanisk eller elektronisk (ljudlöst) slutare. Den mekaniska är testad för 200 000 exponeringar. Har fotat kanske 90% med ljudlös elektronisk slutare (finns både elektronisk och elektronisk ljudlös). Skall man byta in kameran nån dag så vore det ju rätt bra om man kan påvisa hur man använt kameran tänkte jag.

Förstår inte riktigt hur du menar.

På Z6 kvittar det om man kör mekanisk eller elektronisk (ljudlöst) slutare. Den mekaniska är testad för 200 000 exponeringar. Har fotat kanske 90% med ljudlös elektronisk slutare (finns både elektronisk och elektronisk ljudlös). Skall man byta in kameran nån dag så vore det ju rätt bra om man kan påvisa hur man använt kameran tänkte jag.
Det jag menar är att det sannolikt finns två räknare, precis som jag skriver i inlägget jag länkade till, att D850 har.

Finns det nån här som vet varför exponeringsmätaren tickar när man fotar med elektronisk slutare (ljudlös) med Z6?
Exponeringsmätare som låter? Det borde inte vara beroende på om man använder mekanisk eller elektronisk slutare.
Är du säker på att det är exponeringsmätaren du hör?

[Tillägg]: Aha! Exponeringsräknaren, tydligen, men vad är det som låter?

Exponeringsmätare som låter? Det borde inte vara beroende på om man använder mekanisk eller elektronisk slutare.

😊, jag var inne på din linje också, undrade varför exponeringsmätaren tickar när man har kameran på ljudlöst. Jag kunde inte alls begripa hur exponeringsmätaren kunde låta. När jag läser Martins svar så börjar jag nu tro att det som tickar är något som räknar, dvs den tidigare frågan om elektronisk slutare räknas in i antal gjorda exponeringar 😊

Vet inte om det gäller alla SONY men de gör skillnad på både mekanisk och elektronisk slutare så man ser vad som är vad.

😊, jag var inne på din linje också, undrade varför exponeringsmätaren tickar när man har kameran på ljudlöst. Jag kunde inte alls begripa hur exponeringsmätaren kunde låta. När jag läser Martins svar så börjar jag nu tro att det som tickar är något som räknar, dvs den tidigare frågan om elektronisk slutare räknas in i antal gjorda exponeringar 😊

Givetvis pratar jag inte om ljud, trodde det var underförstått :-D

Tickar = räknar.

Jag har kommit ett steg längre i min förståelse om en punkt AF på Z6II att den är så dålig och ibland står helt still. Jag fotograferade idag med Z6II och 300pf + TC1,4 och den satte inte fokus. Jag skruvade av TC men det var samma problem. Provade på den gren fågeln hade suttit på, den hade inte lust att vänta tills kameran satte fokus så den var borta. Hur jag än riktade AF punkt på grenen så hände ingenting, satte jag fokus på marken framför grenen så sattes fokus och riktade jag mot grenen så blev det fokus. Satte jag fokus längre bort och sedan försökte på grenen igen så blev det ingen fokus, helt dött i AF. Slutsats, det ser ut som att den ibland inte sätter fokus om man kommer från längre bort och går närmare men den sätter fokus om man går från närmare till längre bort. Provade kort med 200-500 men såg inte detta problem, men får testa mer. Kanske det enbart är med 300pf? Nu när jag tänker efter så är det nog så. Men jag har inte sett något konstigt med 300pf på D500!

Jag får testa vidare och se om det är så att det alltid är med 300pf och om det kan ha något med adapter och kontakter etc? Lite konstigt är att jag har aldrig sett det i wide-s utan enbart i en punkt. Men det var iaf ett steg i ökad förståelse

Uppdatering
Jag har nu testat med 70-200/4 med samma resultat dvs den sätter bara fokus på en gren om man når den när fokus kommer ”framifrån”. Fick också några fel med wide på samma gren. Med en punkt så var grenen ungefär så bred som fokusrutan var, i verkligheten är grenen ungefär 5cm bred, så det är ju ingen liten pinne. Om objektet är större så sätts fokus rätt. Men ska inte kunna tro att om rutan täcker hela ytan så borde den förstå att det är där som fokus ska vara och inte kvar i bakgrunden. Intressant också att rutan markerade grönt i AF-S fastän fokus låg 15 m bort.

Jag skickade in en fråga till Nikonsupporten

Senast ändrad:
Det är ganska olika AF-system på Z och spegelreflex.
Jo men så är det, men det är ju inte alltid man har någon hund med sig som kissar mot stolpen, då hade säkert ögonfokus satt fokus. Tar jag en DSLR så sätter den fokus på denna trädstam jag använt som test varje gång, oberoende från vilket håll jag går. För Z6 så sätter den bra fokus om bakgrunden är ur fokus, men är bakgrunden i fokus så rör den sig inte ur fläcken.

Den markerar med grön ruta som täcker hela stammen att det är fokus fastän den är helt ur fokus. Jag upptäckte att den lilla punkten som kallas pin, sätter fokus bättre. Inte ens wide som ska prioritera närfokus, struntar helt i att närområdet mitt i centrum är ur fokus. Utan markerar fokus grönt. Har tagit lite bilder på detta, men de är fortfarande i kameran. Det ser ut som att den på något sätt känner av fokus utanför AF rutan fastän jag anser att det är det som är inom rutan som ska användas. Visst 95% av bilden är i fokus men inte den yta som jag markerar med AF punkten

Det är möjligt att en spegelfri kamera är bra till människor, hundar, stora vyer mm, men jag skulle nog säga att den är helt värdelös att kunna sätta fokus på en fågel i ett träd.

Nu har jag förstått att det finns ett sätt, man ska hela tiden skruva fokus mot närgräns och sedan får den gå och sätta fokus och detta ser ut att fungera varje gång, men det verkar ju som att gå tillbaka 20 år i utvecklingen att den enbart kan sätta fokus åt ett håll. Är det så, så borde Nikon se till att AF alltid startar från närgräns när man använder AF.

Nu har jag skickat detta till Nikonsupporten så får vi se vad de säger, för jag tycker inte det är tillräckligt bra.

Blir det likadant om du filmar?
Testade nu och det är ganska likvärt. Börjar jag filma i bakgrunden och flyttar så jag har en AF punkt på trädstammen så blir det skärpa där efter en stund men det kan vara efter någon/några sekunder. Rör jag den längs stammen så finns det ställen där den snabbare hittar fokus. Om bakgrunden och trädstammen är i snarlik nyans så är det svårare men där det skiljer mer hittar den fokus snabbare. Jag testade detta också i kameraläge och det är liknade att har jag en stam med liknade nyans med tex skogen bakom så är det betydligt svårare omöjligt för den att hitta fokus, skulle jag däremot ha himmel bakom så går det bättre (om man kommer från fokus på bakgrund). Ganska logiskt kanske, men för en DSLR så är det något den har lärt i småskolan, men tydligen kan man inte fotografera fåglar i en skog :) med en spegelfri

Jämför med att filma med D500. Blir det skillnad mot hur Z6 gör?
Det var så dåligt som jag misstänkte, den satte aldrig fokus på stammen, en förflyttning av skärpan mellan två olika områden, som var stora, tog nog en 5-10 sekunder. Skulle tro att det är därför jag aldrig har filmat med DSLR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar