Så nu har jag uppdaterat Z6II till 1.20, uppdateringen gick smidigt. Videon ovanför inger viss förhoppning. Jag kommer att testa tracking igen, det var ganska dåligt för fågel i 1.00 men det kanske har blivit bättre nu. Jag testade en punkt AF och kanske har den blivit en aning bättre men är inte felfri, i solljus missade den någon enstaka gång kanske 1på 25, i skugga var det sämre kanske 1 på 10.
Jag har skickat mitt problem med Af-S en punkt till Nikon och har fått ett första svar. Problemet är att i AF-S en punkt så bekräftas fokus grön fyrkant fastän man tydligt ser att man är helt ur fokus. Jag har kommit ett steg till, att problemet är i huvudsak när man har fokus på bakgrunden så verkar som kameran är nöjd med detta fastän rutan är helt ur fokus. Nikon verkar inne på samma linje. Deras första svar är att det är mer/bättre kontrast på bakgrunden än vad det är i målrutan, och så är det ju såklart pga att målrutan är helt ur fokus. Nikon hade några frågor och jag har skickat in mer material så vi får se. De önskade att jag hade testat med Z objektiv för att utesluta FTZ men jag har inga Z, så alla mina tester är gjorda med F objektiv