Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Har gjort om min AF test med Z6 och 300 med TC, och i bättre ljus så är den kombo snabbare men verkar alltså känsligare för dåligt ljus än 200-500 om man ser till AF hastighet

Har gjort om min AF test med Z6 och 300 med TC, och i bättre ljus så är den kombo snabbare men verkar alltså känsligare för dåligt ljus än 200-500 om man ser till AF hastighet

Gillar ditt engagemang. Vill du bli mer seriös med dina tester så måste du testa åt båda hållen och inte enbart bort från objektivet. Detta då objektiv är olika snabba till och från objektiv med fokus.

Minns jag rätt nu (är ett par år sen detta så minnet kan svika) så var Tamrons 150-600 G2 betydligt snabbare än Nikons 200-500 mot objektivet. Nikon var snabbare bort än mot osv.

Mig veterligen så finns det ingen anledning till att ha snabbare bort än mot. Gillar man BIF så är det mot som gäller. Orkar inte leta rätt på RAW så EXIF kommer jag inte ihåg. Taget med D500 + 300 PF (frontfokusering minns jag inte).

Bilagor

• DSC_8181.jpg
    DSC_8181.jpg
    976.5 KB · Visningar: 37
Som en uppföljning på mitt inlägg när jag funderade på en Z6II så blev det ett köp för två veckor sen. Har hunnit med knappt tusen bilder sen dess och är på det stora hela nöjd. Hade en plåtning i helgen där jag fick ta fram min D4s istället och det var när jag skulle plåta en svart hund som sprang mot mig, då lyckades inte Z sätta fokusen men förhållandena var knappast optimala.

Det lutar åt att behålla den även om jag inte är helt säker ännu.

Som en uppföljning på mitt inlägg när jag funderade på en Z6II så blev det ett köp för två veckor sen. Har hunnit med knappt tusen bilder sen dess och är på det stora hela nöjd. Hade en plåtning i helgen där jag fick ta fram min D4s istället och det var när jag skulle plåta en svart hund som sprang mot mig, då lyckades inte Z sätta fokusen men förhållandena var knappast optimala.

Det lutar åt att behålla den även om jag inte är helt säker ännu.
Det var ju några förbättringar i senaste FW på AF, man får hoppas att det kan hjälpa lite. Jag har ju klart anpassat mitt användandet av husen, D500 får utgöra fågelkamera och Z6 får bli mer allround. För mig fungerar Z6 som bäst med manuella objektiv samt vid makrofotografering, kreativfoto och landskap

Det var ju några förbättringar i senaste FW på AF, man får hoppas att det kan hjälpa lite. Jag har ju klart anpassat mitt användandet av husen, D500 får utgöra fågelkamera och Z6 får bli mer allround. För mig fungerar Z6 som bäst med manuella objektiv samt vid makrofotografering, kreativfoto och landskap

Uppfattar den inte på något vis som dålig men den har sina starka och svaga sidor, min D4s sätter jag till exempel inte fokus på ett öga med alls lika ofta (på f/1.4) medan Z:an gör det mer som regel än undantag.
Lite mer utvärdering kommer den hitta sin plats i väskan tror jag och då med fokus på porträtt och reportage.

Tryckte in nya FW i min idag, har inte hunnit testa något att tala om. Kanske var det dumt då jag hoppar på ett tåg imorgon bitti vid 7 för ett jobb i andra änden av landet... Första skarpa jobbet jag tänkt testa den på så det får bli en extra reservkamera i packningen.

Så nu har jag uppdaterat Z6II till 1.20, uppdateringen gick smidigt. Videon ovanför inger viss förhoppning. Jag kommer att testa tracking igen, det var ganska dåligt för fågel i 1.00 men det kanske har blivit bättre nu. Jag testade en punkt AF och kanske har den blivit en aning bättre men är inte felfri, i solljus missade den någon enstaka gång kanske 1på 25, i skugga var det sämre kanske 1 på 10.

Jag har skickat mitt problem med Af-S en punkt till Nikon och har fått ett första svar. Problemet är att i AF-S en punkt så bekräftas fokus grön fyrkant fastän man tydligt ser att man är helt ur fokus. Jag har kommit ett steg till, att problemet är i huvudsak när man har fokus på bakgrunden så verkar som kameran är nöjd med detta fastän rutan är helt ur fokus. Nikon verkar inne på samma linje. Deras första svar är att det är mer/bättre kontrast på bakgrunden än vad det är i målrutan, och så är det ju såklart pga att målrutan är helt ur fokus. Nikon hade några frågor och jag har skickat in mer material så vi får se. De önskade att jag hade testat med Z objektiv för att utesluta FTZ men jag har inga Z, så alla mina tester är gjorda med F objektiv

Så nu har jag uppdaterat Z6II till 1.20, uppdateringen gick smidigt. Videon ovanför inger viss förhoppning. Jag kommer att testa tracking igen, det var ganska dåligt för fågel i 1.00 men det kanske har blivit bättre nu. Jag testade en punkt AF och kanske har den blivit en aning bättre men är inte felfri, i solljus missade den någon enstaka gång kanske 1på 25, i skugga var det sämre kanske 1 på 10.

Jag har skickat mitt problem med Af-S en punkt till Nikon och har fått ett första svar. Problemet är att i AF-S en punkt så bekräftas fokus grön fyrkant fastän man tydligt ser att man är helt ur fokus. Jag har kommit ett steg till, att problemet är i huvudsak när man har fokus på bakgrunden så verkar som kameran är nöjd med detta fastän rutan är helt ur fokus. Nikon verkar inne på samma linje. Deras första svar är att det är mer/bättre kontrast på bakgrunden än vad det är i målrutan, och så är det ju såklart pga att målrutan är helt ur fokus. Nikon hade några frågor och jag har skickat in mer material så vi får se. De önskade att jag hade testat med Z objektiv för att utesluta FTZ men jag har inga Z, så alla mina tester är gjorda med F objektiv

Det är nog så viktigt att det funkar även med FTZ då många gör en mjuk övergång från F till Z och om det ska vara möjligt så måste det funka mer eller mindre sömlöst.
Sen blir det givetvis svårare för Nikon att ringa in och åtgärda problemet när det finns en extra felkälla men det ingår tyvärr i paketet för dom.

Det är nog så viktigt att det funkar även med FTZ då många gör en mjuk övergång från F till Z och om det ska vara möjligt så måste det funka mer eller mindre sömlöst.
Sen blir det givetvis svårare för Nikon att ringa in och åtgärda problemet när det finns en extra felkälla men det ingår tyvärr i paketet för dom.
Jo det är ju klart det ska fungera med FTZ också, men jag antar att en spegelfri fungerar sämre än en DSLR med en punkt och en adapter gör kanske inte saken bättre. Nikon säger också att en Z6 har ett annat AF system än en DSLR, de förklarade inte detta närmare i detalj men jag antar att deras AI för AF är bättre men att en punkt blir sämre.

Jag har problemet ganska frekvent och med alla F objektiv jag har testat. Andra får jättegärna testa, det är enkelt. Jag har testat mycket på trädstammar men det fungerar säkert med annat :). Det är AF-S och en punkt ( har sett det med pinpoint och wide också men inte så frekvent). Problemet är att AF markerar fokus och med grön ruta fastän arean för punkten är ur fokus. Det ska ju inte vara mot en vägg utan man ska ha ett djup i bilden och man väljer ut ett objekt i mitten, går jag från närgräns till objektet så blir det nästa alltid rätt, går jag däremot från att skärpan satts längre bort och ska närmare så misslyckas det oftast

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar