Johan2020
Aktiv medlem
Om skillnaden i AF-prestanda inte enbart beror på FTZ-adaptern så kan man nog vänta sig skillnad i AF-prestanda även om man inte använder adaptern. Det blir förstås svårare att jämföra då eftersom man inte kan använda samma objektiv på en Z-kamera som på en F-kamera, men det är något att ha i minnet om man går i Z-köpartankar.
Frågan är väl vilka Z-kameror man bör jämföra med vilka F-kameror. Exempelvis kanske inte en jämförelse mellan Z6 (II) och D500 är "rättvis" till att börja med.
Självklart kommer det skilja i af även om adaptern inte fanns då Z-objektiven är helt ny konstruktion där det kommer in mer ljus och man får bättre af. Som novis så tycker man ju att vad då mer ljus, bländare som bländare, men så enkelt är det tydligen inte. Har läst förklaringen en gång i tiden men minns nada om varför.
Utgår man ifrån vad ägare själva säger så om man skall jämföra af (totalt) mellan Z6 och DSLR så är det D750 eller liknande man jämför med. Alltså en allround mao. D500 är den första Nikon jag ägt och det var först när jag själv fick prova en D750 (med liknande objektiv som mitt) som jag insåg hur pass bra D500 faktiskt är.
När jag köpte min Z6 så var jag medveten om detta men såg Z6 mer som en videokamera alternativt en icke action/BIF kamera. Visst går det fota BIF med Z6 men antal keepers blir ju definitivt lägre, speciellt om bakgrunden inte är himmel.
Här ett snällt objekt fotat inne i en skog vid en matning. Nötkråkan brukar ju vara kvar på stället ett visst antal sekunder men letar den käk så är sällan fågeln blick stilla så af får ju jobba lite ändå. Bilden är beskuren.
Z6 (FTZ) 300 PF.