Gjorde ett lite genombrott i min analys på AF på Nikon Z6II idag. Som jag meddelat tidigare, så fastän man har fokusprioritet så signalerar den fokus fastän hela AF rutan är ur fokus. Det är så iaf med wide-s, en punkt och pinpoint, vilka är de jag testat. Detta sker ibland när man har fokus bakom objektet, inte om bakgrunden är ur fokus. Har skickar massa rawbilder till Nikon som tittar på detta.
Tidigare kunde jag se att detta händer inte om man använde en DSLR. Men idag fick jag en idé
, jag har ju också en V1. Gjorde samma test med V1 och det var precis samma sak, med fokus bakom objektet så accepterades bilden och objektet blev ur fokus.
Jag ska sätta ihop en bildserie någon gång, men jag tyckte detta var så intressant, då borde det utesluta att det är något fel på min kamera eller FTZ och att det har något med den spegellösa AF.
Jag kan också se att ljus, storlek på objekt, kontrast mm spelar in.
Har sett att jag får samma effekt med AF-C så det hjälper inte att den har fler chanser att fatta beslut om fokus. Frågan är om det är så klokt att den direkt tycker att den är i fokus och sedan skiter i allt, den kanske ändå skulle ta en tur med Af för att se om det verkligen är rätt. Iaf i AF-S där man inte har bråttom så kunde den göra en sväng för säkerhets skull.
För att inte bara vara negativ så är jag mer o mer imponerad hur wide-s fungerar på flygande fåglar, tror faktiskt att den slår D500 och GrP, jag kommer att lägga upp lite exempel om detta också när jag får lite tid