Det enda sättet vi har att tala om för Canon att de gör fel är att inte köpa deras grejer, men jag tror nog att tillräckligt många kommer att fortsätta att köpa Canon-prylar under överskådlig framtid för att Canon inte ska behöva lida finansiellt.
Canon EOS R tycks vara en mycket bra kamera på många sätt, men onödigt begränsad på andra, förmodligen för att det ska gå att introducera mer avancerade modeller i framtiden. T.ex. så är AF-gränssnittet i EOS R bättre än det i Nikon Z7 om jag har läst rätt i alla rapporter från de som har provat båda kamerorna. Men sen har vi det där med IBIS ...
Om EOS R hade haft IBIS så hade jag haft svårt att motstå den, och då hade det blivit min första digitala småbilds-EOS, men så kommer det inte att bli. Nu har jag lyckligtvis redan en digital småbildskamera av Ett Annat Märke så jag känner mig inte så jättefrustrerad.
Jag förstår på sätt och vis de som är besvikna över videoprestandan hos EOS R, men jag tycker inte att man bör bli förvånad. Canon har sen rätt länge reserverat högpresterande video för sina dyrare kameror, och EOS R är nog att betrakta som en slags instegsmodell i R-serien.