torbeno
Aktiv medlem
Priset på EOS R kommer sjunka. Så här har Canon nästan alltid gjort. Ut med ett högt laneringspris. Skapa känslor. Låt "early adopters" ta första smällen. Sedan finns utrymme för kampanjer och prisreduktioner och plötsligt upplevs kameran prisvärd och försäljningen till den större massan sätter fart.
6D2 är väl en av Canons mest sålda kameror idag. Och den har tagit hem EISA pris för bästa DSLR i konsumentklass. Trots den stora kritikstormen.
Jag tror det är lönlöst att bli upprörd över att Canon aldrig ligger på samma specficikationsnivå som branschens underdogs. Att vara trea eller fyra innebär att du alltid måste leverera lite mer lull-lull för en lägre peng. Det gäller kameror, TV, bilar, båtar... you name it. Personligen är jag dock irriterad över att R bara har en kortplats men det är för att det inte hade kostat Canon något nämnvärt och framförallt hade jag sett kameran som ett potentiellt arbetsverktyg. Och här syns ju Canons strategi från rymden.
Om det är hållbart för framtiden vet väl ingen, men än så länge så verkar Canon ha koll i alla fall. Det är ju lite mer än enskilda kameraspecar för att hålla en hel värld av fotografer belåtna.
= Canon har en avundsvärd marknadsposition.